Death Stranding 3 با کارگردانی جز کوجیما ساخته میشود؟
خالق نامدار سری بازیهای Death Stranding ضمن تأیید وجود طرحی برای قسمت سوم، اعلام کرد سکان هدایت آن را به فرد دیگری خواهد سپرد. هیدئو کوجیما همچنین از تأثیر عمیق همهگیری کووید-۱۹ بر تغییر نگرش خود و بازنویسی داستان قسمت دوم این مجموعه پرده برداشت.
به نقل از VGC، هیدئو کوجیما، بازیساز مشهور ۶۱ ساله ژاپنی، در آستانه انتشار بازی مورد انتظار Death Stranding 2: On the Beach که برای عرضه انحصاری روی پلی استیشن 5 در سال ۲۰۲۵ برنامهریزی شده است، از آینده این مجموعه و ایدههای خود سخن گفت. او در مصاحبهای جدید فاش کرد که طرح اولیه و مفهومی برای Death Stranding 3 را در ذهن دارد، اما تأکید کرد که خود او کارگردانی این اثر را بر عهده نخواهد گرفت.
کوجیما، که خالق سری افسانهای Metal Gear نیز هست، برنامه کاری بسیار فشردهای پیش رو دارد. از جمله پروژههای او میتوان به توسعه بازی OD برای کنسول ایکس باکس، یک بازی جدید در ژانر اکشن-جاسوسی برای پلی استیشن و همچنین ساخت یک فیلم سینمایی اشاره کرد. به نظر میرسد همین مشغله کاری یکی از دلایل اصلی عدم تمایل او برای کارگردانی مستقیم قسمت بعدی Death Stranding باشد.
او در گفتگو با وبسایت VGC، ضمن ارائه جزئیاتی از گیمپلی Death Stranding 2، به مفهومی جدید با عنوان Plate Gates اشاره کرد که در این نسخه معرفی خواهد شد. به گفته کوجیما، این مکانیک میتواند امکان گسترش جهان بازی و ساخت دنبالههای متعدد در کشورهای مختلف را فراهم آورد. او در این باره اظهار داشت: «اگر از این مفهوم Plate Gates استفاده کنم، میتوانم دنبالههای بیپایانی بسازم. البته فعلا برنامهای برای این کار ندارم، اما از هماکنون ایدهای برای یک دنباله دیگر در سر دارم. خودم آن را نخواهم ساخت، اما اگر آن را به شخص دیگری بسپارم، احتمالا او میتواند آن را به سرانجام برساند.»
بخش قابل توجهی از سخنان کوجیما به تأثیر عمیق همهگیری کووید-۱۹ بر تغییر مضمون و داستان قسمت دوم Death Stranding اختصاص داشت. شعار این بازی، «ما نباید به هم متصل میشدیم» (We should not have connected)، خود گویای این دگرگونی در دیدگاه او است.
کوجیما توضیح داد: «ما Death Stranding را پیش از همهگیری کووید-۱۹ منتشر کردیم. در آن زمان، جهان به سمت انزوا و تفرقه پیش میرفت، نمونه بارز آن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود. بنابراین پیام من این بود که بیایید متصل شویم. اگر متصل نشویم، به سمت فاجعه حرکت خواهیم کرد. این مضمون، داستان و گیمپلی Death Stranding بود.» او افزود: «تنها سه ماه پس از انتشار بازی، همهگیری آغاز شد و من واقعا شگفتزده شدم – جهان به نوعی شبیه به Death Stranding شده بود. در دنیای واقعی قرن بیست و یکم، ما چیزی شبیه به شبکه کایرال (Chiral Network) بازی، یعنی اینترنت را داریم. این وضعیت با قرن نوزدهم و همهگیریهایی مانند آنفولانزای اسپانیایی متفاوت بود. ما به لطف اینترنت از همهگیری جان سالم به در بردیم و مردم بهصورت آنلاین به یکدیگر متصل بودند.»
بااینحال، کوجیما معتقد است همان اتصالی که در دوران قرنطینه به مردم کمک کرد، اکنون به عاملی برای تفرقهافکنی میان بشریت تبدیل شده است. او به مواردی چون رواج دورکاری و عدم شناخت چهره همکاران، لغو کنسرتهای موسیقی و جایگزینی آنها با پخش آنلاین و همچنین تحصیل مجازی که آن را بیشباهت به تماشای ویدئوهای یوتیوب نمیداند، اشاره کرد. کوجیما گفت: «همه چیز به سمت متاورس گرایش پیدا کرده بود. تلویزیون را که روشن میکردید، همه از عصر متاورس و عدم نیاز به تعامل حضوری صحبت میکردند. احساس کردم در مسیر وحشتناکی قرار گرفتهایم. ارتباطات انسانی نباید اینگونه باشد. شما بهطور اتفاقی با دیگران ملاقات میکنید یا مناظری را میبینید که انتظارش را نداشتید. با مسیری که در پیش گرفته بودیم، تمام این تجربیات از دست میرفت.»
این بازیساز صاحبسبک اذعان داشت که اگرچه پیش از همهگیری، ایدهای اولیه برای Death Stranding 2 داشت، اما پس از تجربه این دوران، احساس کرد آن ایده دیگر مناسب نیست و داستان بازی را بهطور کامل بازنویسی کرده است. او در این باره گفت: «عجیبترین چیز ممکن رخ داد. پس از آنکه یک بازی با مضمون بیایید به جای تفرقه و انزوا، به هم متصل شویم، ساختم، همهگیری از راه رسید و من به این فکر افتادم که شاید اتصال بیش از حد هم چیز خوبی نباشد. »
کوجیما در پایان با اشاره به «نظریه طناب و چوب» (stick and rope theory) و نمادگرایی در لوگوی بازی، سرنخهایی از مضامین قسمت دوم ارائه کرد: «در لوگوی Death Stranding، رشتهها از پایین لوگو نشأت میگیرند – که نمادی از پیام بیایید متصل شویم بود. اما این بار در Death Stranding 2، میبینید که رشتهها از بالای لوگو میآیند، چیزی شبیه به لوگوی فیلم پدرخوانده. در طول بازی نیز رشتههایی را از افراد مختلف مانند دالمن و سربازان مکانیکی خواهید دید. همه اینها سرنخ هستند. وقتی عمیقا به معنای اتصال فکر میکنید، دچار تردید میشوید. این تمام چیزی است که فعلا میتوانم بگویم.»