نقش مثبت بازیهای ویدیویی در کاهش استرس سربازان آمریکایی
نتایج یک نظرسنجی تازه نشان میدهد ۸۵ درصد از کهنهسربازان آمریکایی که در دوران خدمت فعال خود بازیهای ویدیویی انجام دادهاند، این کار را برای فرار از فشارهای روانی و استرسهای زندگی نظامی انجام دادهاند. این پژوهش که توسط انجمن صنعت نرمافزارهای سرگرمی انجام شده، شامل نمونهای متشکل از ۱۰۹۶ کهنهسرباز گیمر و ۵۰۸ فرد غیرنظامی بوده است.
یافتهها نشان میدهند که اکثریت پاسخدهندگان باور دارند بازیهای ویدیویی تأثیر مثبتی بر سلامت روانی و عاطفی آنها داشتهاند. بهطور دقیقتر:
- ۸۶ درصد از کهنهسربازان معتقدند که بازیهای ویدیویی راهی سالم برای مقابله با استرس و اضطراب هستند.
- ۸۱ درصد گفتهاند بازی به آنها کمک کرده است تا با دوران دشوار زندگی کنار بیایند.
- ۷۷ درصد نیز باور دارند که بازیها تأثیری مثبت بر زندگی آنها پس از دوران خدمت نظامی گذاشتهاند.
از نظر فعالیت اجتماعی در بازی:
- ۷۹ درصد از کهنهسربازان گفتند که حداقل هفتهای یکبار با دیگران بازی میکنند و ۵۸ درصد از این افراد بازی با دوستان نظامی سابق خود را ادامه میدهند.
- ۷۸ درصد معتقدند بازی کردن با همخدمتیهایشان باعث تقویت حس رفاقت و صمیمیت شده است و ۷۳ درصد آن را ابزاری مؤثر برای پرورش روحیه تیمی و همکاری دانستهاند.
- ۵۶ درصد در دوران خدمت با دوستان در خانه بهصورت آنلاین بازی میکردند و ۴۴ درصد با اعضای خانواده.
در بخش مربوط به ژانرهای مورد علاقه:
- ۵۵ درصد از کهنهسربازان، ژانر شوتر را بیش از سایر سبکها بازی میکنند.
- پس از آن سبک نقشآفرینی/آنلاین چندنفره (RPG/MMO) با ۳۹ درصد و بازیهای ورزشی با ۳۱ درصد در رتبههای بعدی قرار دارند.
در میان بازیهای خاص، Call of Duty ،Grand Theft Auto ،EA Sports FC و Fortnite بهعنوان محبوبترین گزینهها ذکر شدند. استفن ماچوگا، بنیانگذار سازمان غیرانتفاعی Stack Up که بر حمایت از سلامت روان کهنهسربازان از طریق بازی تمرکز دارد در اینباره گفت:
«هر روز از نزدیک میبینم که بازیهای ویدیویی چگونه میتوانند تأثیری مثبت بر روحیه و سلامت روان سربازان و کهنهسربازان داشته باشند. این بازیها ابزاری قدرتمند برای کاهش استرس، ایجاد ارتباط با دوستان و همخدمتیها و روشی مفید برای آرامش و سلامت روانی هستند.»
این یافتهها بار دیگر تأکید میکنند که بازیهای ویدیویی نهتنها سرگرمی، بلکه ابزاری مؤثر برای حمایت از سلامت روانی در موقعیتهای پرتنش و پس از آن هستند. نظر شما در اینباره چیست؟
منبع: VGC