پاسخ سازندگان Palworld به شکایت نینتندو: مکانیکهای بازی از قبل وجود داشتهاند
استودیوی Pocketpair در پاسخ به شکایت حقوقی مطرحشده از سوی نینتندو و شرکت پوکمون، با استناد به بازیهای ویدیویی پیشین که از مکانیکهایی مشابه بازی Palworld استفاده کردهاند، دفاعیهای تنظیم کرده و ادعا کرده است که مکانیکهای مورد اعتراض، پیش از ثبت اختراعات نینتندو در بازیهای دیگری به کار رفتهاند.
نینتندو و شرکت پوکمون سال گذشته در ژاپن شکایتی علیه Pocketpair مطرح کردند و مدعی شدند که Palworld سه حق ثبت اختراع مرتبط با مکانیکهای «گرفتن هیولا» را نقض کرده است. این پتنتها بین فوریه تا ژوئیه ۲۰۲۳ (بهمن ۱۴۰۱ الی تیر ۱۴۰۲) توسط نینتندو و شرکت پوکمون به ثبت رسیدهاند؛ در حالی که Palworld در تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۲۴ (۲۹ دی ۱۴۰۲) منتشر شده است.
در گزارش مفصلی که توسط رسانه Gamesfray منتشر شده، جزییات دفاعیات Pocketpair در قالب مجموعهای از لوایح مقدماتی که در فوریه ۲۰۲۵ (بهمن ۱۴۰۳) ارائه شدهاند، افشا شده است. Pocketpair در این لوایح ادعا میکند که پتنتهای مورد بحث اساسا نباید به ثبت میرسیدند؛ چرا که نمونههای مشابه آنها پیشتر در بازیهای مختلف استفاده شده بودند.
در پاسخ به یکی از پتنتها که به مکانیک گرفتن شخصیتها با استفاده از آزادسازی هیولاها یا پرتاب آیتمهایی مانند توپ مربوط میشود، این استودیو استدلال کرده که بازی پیشین خودشان بهنام Craftopia دقیقا همین سیستم را داشته است. همچنین Pocketpair لیستی ارائه کرده است که به گفته آنها، نشان میدهد این نوع مکانیکها پیشتر در آثار دیگر وجود داشتهاند؛ از جمله:
- بازی Rune Factory 5، بازی Titanfall 2 و بازی Pikmin 3 Deluxe که به گیمر امکان میدهند هیولا یا آیتم پرتابی را با فشردن دکمهای نشانهگیری کرده و سپس با رهاسازی، آن را پرتاب کنند.
- بازی Pikmin 3 Deluxe، بازی Far Cry 5 و بازی Tomb Raider که دارای آیتمهای پرتابی هستند.
- بازی Pocket Souls، بازی Octopath Traveler، بازی Monster Super League و بازی Final Fantasy XIV که مکانیکی برای نمایش احتمال موفقیت گرفتن شخصیت دارند.
در دفاع از پتنت دیگری که باز هم به فرایند گرفتن شخصیتها مربوط میشود، استودیوی Pocketpair به آثاری نظیر بازی Pikmin 3 Deluxe، بازی Craftopia، بازی Nexomon، بازی Monster Super League، بازی Octopath Traveler، ماد Nukamon برای Fallout و بازی Monster Hunter 4G اشاره کرده است. نینتندو و شرکت پوکمون در این پرونده، هر کدام پنج میلیون ین ژاپن (حدودا ۳۳ هزار دلار) بهعلاوه جریمه تأخیر در پرداخت را مطالبه کردهاند.
بازی Palworld که ابتدا از طریق Steam Early Access و برنامه Xbox Game Preview منتشر شد، بلافاصله به یک موفقیت چشمگیر تبدیل شد و طبق گفته Pocketpair، تنها در ماه اول انتشار خود توانست ۲۵ میلیون بازیکن جذب کند. لطفا نظرات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
منبع: VGC