یوشیدا عرضه بازی‌های ایکس باکس برای پلی استیشن را پیروزی برای کاربران سونی می‌داند

جمعه ۳ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
Shuhei Yoshida مدیر اجرایی سابق پلی استیشن
شوهی یوشیدا، معتقد است که استراتژی مایکروسافت برای عرضه بازی‌های ایکس باکس روی پلی استیشن قابل درک است و این اتفاق به نفع کاربران سونی است.
تبلیغات

شوهی یوشیدا، عضو اجرایی سابق و باسابقه‌ی سونی در مصاحبه اخیر خود با پادکست Sacred Symbols صحبت‌های مختلفی را مطرح کرده است که یکی از موضوعات آن، به بحث عرضه‌ی بازی‌های ایکس باکس روی پلی استیشن مربوط می‌شود. او این اتفاق را یک پیروزی برای بازیکنان پلی استیشن توصیف می‌کند که حالا به آپشن‌های بیشتری دسترسی دارند.

«به نظر من این یک بُرد برای کاربران کنسول‌های پلی استیشن است. خب به هرحال آن‌ها پیش از این به آن بازی‌ها دسترسی نداشتند.»

یوشیدا در ادامه خاطر نشان کرد که پلی استیشن در این سال‌ها تلاش کرده است تا از عدم واگذاری حوزه‌ی رقابت به ایکس باکس اطمینان حاصل کند. او در ادامه افزود که کابوس او، تبدیل شدن سونی و پلی استیشن به پلتفرم «اقلیت» بازار بود. چراکه طبیعتا بهترین توسعه دهندگان پلی استیشن از استودیوهای فرست پارتی سونی به دنبال کار کردن با پلتفرمی بودند که به جامعه بازیکنان بیشتری دسترسی داشته باشد.

«من قبلا هم در مصاحبه‌ای گفته بودم که در زمان مدیریت بخش بازی‌های فرست پارتی پلی‌استیشن، این همیشه کابوس من بود که پلی استیشن به پلتفرم اقلیت بازار تبدیل شود و خوش شانس بودم که این اتفاق رخ نداد. چراکه در این صورت مدیریت بازی‌های فرست پارتی همزمان با جدا شدن بهترین بازیسازان ما تقریبا غیرممکن می‌شد. آن‌ها فقط بازیسازان خلاق نیستند، آن‌ها به نوعی تاجر و بیزنس من هم محسوب می‌شوند. آن‌ها می‌خواهند بازی‌های خود را جایی بسازند که به بیشترین مخاطب ممکن برسد.»

«اگر یک پلتفرم در اقلیت قرار بگیرد و اگر ما فقط قادر به عرضه‌ی بازی‌های خود در این پلتفرم کوچکتر باشیم، در آن صورت این تجارت بازدهی و سودآوری لازم را نخواهد داشت.»

«باتوجه به مقیاس جامعه‌ی کاربران ایکس باکس، طبیعی است که آن‌ها چنین سیاستی در پیش گرفته باشند و به نظر کار درستی هم هست.»

فیل اسپنسر، مدیر بخش گیمینگ مایکروسافت در صحبت‎‌های متعددی اعلام کرده که آن‌ها به دنبال عرضه‌ی بازی‌های انحصاری ایکس باکس برای پلتفرم پلی استیشن هستند. اسپنسر معتقد است که این حرکت بسیار هوشمندانه است، چراکه باعث می‌شود درآمد بسیار بیشتری به ایکس باکس تزریق شده و به بودجه‌ی بازی‌های بیشتری تبدیل شود. با اینکه برخی روی موضوع از دست دادن ۳۰ درصدی که سونی به خاطر در اختیار داشتن پلتفرم پلی استیشن از محل فروش بازی‌های ایکس باکس به دست می‌آورد، تمرکز می‌کنند، اسپنسر روی ۷۰ درصد مخاطبی که از طریق جامعه کاربران پلی استیشن به دست می‌آورد، توجه دارد.

اسپسنر در اینباره می‌گوید: «من نمی‌خواهم اینطور به قضیه نگاه کنم که هیچ راهی برای درآمدزایی و تجارت ما در آن‌جا وجود ندارد و نمی‌توانیم طرفداران بازی‌های خودمان را در آنجا پیدا کنیم. من دیگر سعی نمی‌کنم که آن‌ها را به سمت ایکس باکس بیاورم، مردم روی جایی که بازی‌های ما قرار دارد سرمایه گذاری کردند.»

«بگذارید افراد بیشتری بازی‌ها را تجربه کنند، بله، ۷۰ درصد از درآمدی که به ما می‌رسد برای ایجاد یک پرتفوی عالی کافی است و من امیدوارم که تا آخر سال هم این قضیه کاملا مشهود باشد.»

ایکس باکس در این مدت فعالیت زیادی در زمینه عرضه‌ی بازی‌های فرست پارتی خود روی سایر پلتفرم‌ها داشته است. به عنوان مثال، Sea of Thieves سال گذشته روی پلی استیشن 5 عرضه شد و این اتفاق برای مایکروسافت به خوبی پیش رفت. همچنین بازی Indiana Jones and the Great Circle یکی دیگر از آثار بزرگ ایکس باکس محسوب می‌شود که قرار است برای PS5 عرضه شود. Indiana Jones and the Great Circle در ماه دسامبر برای کامپیوتر، ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر شد و عملکرد خوبی از نظر منتقدان و بازیکنان داشت.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

منبع: Gamingbolt

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات