یک سوم از توسعه‌دهندگان AAA صنعت بازی روی آثار لایو سرویس‌ کار می‌کنند

چهارشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۷
مطالعه 3 دقیقه
تلاش برای آزادی در بازی Helldivers 2
طبق جدیدترین تحلیل‌ GDC مشخص شد درحال‌حاضر یک سوم از توسعه‌دهندگان AAA مشغول توسعه و پشتیبانی از بازی‌های لایو سرویس هستند.
تبلیغات

گروه GDC (کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی) در جدیدترین گزارش تحلیلی خود درباره وضعیت کنونی صنعت بازی‌های ویدیویی گفته است توسعه و پشتیبانی از بازی‌های لایو سرویس همچنان یکی از اولویت‌های مهم شرکت‌های بزرگ و AAA بازیسازی به شمار می‌آید. در یکی از کلیدی‌ترین نکات این گزارش مشخص شده است درحال‌حاضر حدود یک سوم از توسعه‌دهندگان AAA در حال کار روی بازی‌های سرویس‌محور هستند.

درحالی‌که بازار آثار سرویس‌محور در بهترین حالت هم ناپایدار توصیف می‌شود، تنها تعداد کمی از این آثار موفق شده‌اند مخاطبان را برای تضمین کسب سود پایدار خود حفظ کنند و در عوض اکثر بازی‌های لایو سرویس نظیر بازی Concord پس از شکست اولیه از بازار حذف می‌شوند یا به‌مانند The Last of Us Online قبل از رونمایی کاملا کنار گذاشته شده‌اند.

در گزارش GDC می‌خوانیم: «از هر سه توسعه‌دهنده AAA که مورد پژوهش قرار گرفته‌اند، یک نفر تایید کرده است که روی بازی‌های لایو سرویس کار می‌کند که ۳۳ درصد از توسعه‌دهندگان AAA را شامل می‌شود. همچنین در میان تمام توسعه‌دهندگان نظرسنجی‌شده (AAA و غیره) مشخص شد هم‌اکنون ۱۶ درصد توسعه یک بازی سرویس‌محور را پیش می‌برند، ۱۳ درصد اظهار داشته‌اند که به توسعه این بازی‌ها علاقه دارند و ۴۱ درصد اعلام کردند اصلا علاقه‌ای به این کار ندارند.

این گزارش در ادامه مشخص کرد توسعه‌دهندگان نظرات متفاوتی درباره توسعه بازی‌های لایو سرویس دارند؛ برای مثال برخی توسعه‌دهندگان به تأثیرات مثبت بازی‌های سرویس‌محور در سودآوری مالی و جمع کردن پایگاهی از طرفداران اشاره کردند و گروهی دیگر نگران پیامدهای منفی آن‌ها نظیر افت خلاقیت، پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای و شیوه‌های غارتگرانه توسعه‌دهندگان برای کسب درآمد بودند.

در ادامه گزارش می‌خوانیم: «یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های مربوط به بازی‌های لایو سرویس، اشباع بیش از حد بازار بود. همچنین بسیاری از توسعه‌دهندگان به سختی ایجاد یک پایگاه از مخاطبین پایدار اشاره کردند.»

نظرسنجی GDC داده‌های جالب دیگری به ما می‌دهد؛ برای مثال توسعه بازی‌ها برای کامپیوتر از زمان برگزاری نظرسنجی قبلی، رشد قابل توجهی داشته است. در نظرسنجی قبلی حدود ۶۶ درصد از توسعه‌دهندگان تایید کردند روی بازی‌های کامپیوتر کار می‌کنند که این آمار در جدیدترین نظرسنجی تا ۸۰ درصد افزایش یافته است. این گزارش یکی از دلایل تمایل بیشتر توسعه‌دهندگان به ساخت بازی‌های کامپیوتر را به موفقیت و محبوبیت کامپیوترهای دستی به‌ویژه استیم دک مرتبط می‌داند.

بااینکه در سال‌های گذشته بازی‌های لایو سرویس موفقی در ژانرهای گوناگون داشته‌ایم، اما در این میان بسیاری از بازی‌های دیگر به‌دلیل کمبود استقبال بازیکن‌ها به تعطیلی کشانده شده‌اند؛ برای مثال World of Warcraft و Final Fantasy 14 در سبک MMORPG یا بازی‌های Counter-Strike 2 و Destiny 2 در سبک تیراندازی اول‌شخص و حتی بازی‌های آرنا-شوتر قهرمان‌محور نظیر Overwatch 2 و Marvel Rivals در سال‌های گذشته به موفقیت‌های مالی بزرگی دست یافته‌اند.

بااین‌حال نمونه‌های قابل‌توجهی از شکست در بازار عناوین سرویس‌محور وجود دارد که برجسته‌ترین و جدیدترین آن‌ها بازی تیراندازی رقابتی Concord از شرکت سونی است. عملکرد این بازی تا حدی بد بود که تنها دو هفته بعد انتشار تعطیل شد و هزینه تمام بازیکن‌ها بازگشت داده شد. همچنین استودیو Firewalk، توسعه‌دهنده آن هم به پایان راه رسید و در ادامه سونی رویکرد سختگیرانه‌ای نسبت به سایر بازی‌های سرویس‌محور در حال توسعه خود گرفت که از نتایج آن می‌توان به لغو دو پروژه استودیوهای بند و بلوپوینت اشاره کرد.

منبع: گیمینگ‌بولت

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات