آیا مدیرعامل مایکروسافت قصد تعطیلی بخش ایکس باکس را داشت؟

جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۲
مطالعه 2 دقیقه
لوگو ایکس باکس
اخیرا گزارش‌هایی منتشر شده‌اند که ادعا دارند، مدیرعامل مایکروسافت در سال ۲۰۲۱ می‌خواست ایکس باکس را تعطیل کند.
تبلیغات

سخنگوی شرکت مایکروسافت اخیرا در گفتگو با رسانه WccfTech گزارش‌های منتشر شده مبنی‌بر اینکه ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در سال ۲۰۲۱ قصد تعطیلی بخش ایکس باکس را داشت، تکذیب کرد. این واکنش در پی انتشار گزارش‌هایی صورت گرفت که ادعا می‌کردند نادلا با تصمیم‌گیری دشواری برای تعطیلی این بخش روبه‌رو بوده است.

به نقل از Gamingbolt، تحلیلگران برجسته صنعت بازی از جمله دنی فیش از شرکت سرمایه‌گذاری جانوس هندرسون، مایکل پچر تحلیلگر بازار و گاس زین از صندوق علم و فناوری مک‌کواری، دیدگاه‌های متفاوتی درباره عملکرد بخش ایکس باکس ارائه کرده‌اند. به گفته این کارشناسان، علی‌رغم نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان مانند خرید اکتیویژن بلیزارد، بخش ایکس باکس همواره یکی از باثبات‌ترین بخش‌های مایکروسافت بوده است.

فیش در اینباره اظهار داشت: «این کسب‌وکار در دوره‌های سه تا پنج ساله ثبات نسبی داشته، اما از سالی به سال دیگر با نوسانات زیادی همراه بوده است، چرا که موفقیت آن به عرضه بازی‌های بزرگی مانند Call of Duty وابسته است.»

به اعتقاد بسیاری از سرمایه‌گذاران و تحلیلگران، آینده بخش ایکس باکس به موفقیت خرید ۷۰ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد و تأثیر آن بر رشد سرویس‌ ایکس باکس گیم پس بستگی دارد. پچر در این زمینه می‌گوید: «۷۰ میلیارد دلار مبلغ کمی نیست. ممکن است در کوتاه‌مدت متحمل ضرر شوند، اما اگر بتوانند ثابت کنند که گیم پس در درازمدت منبع درآمد پایداری خواهد بود، این مشکلی نخواهد بود.»

بااین‌حال، زین نظر متفاوتی دارد و معتقد است تقاضا برای سرویس‌هایی مانند گیم پس رو به کاهش است: «به نظر من اکثریت بازار بازی واقعا خواهان گیم پس نیستند.»

نادلا در گذشته همواره بر ماهیت نرم‌افزاری مایکروسافت تأکید داشته است. او در اکتبر گذشته اعلام کرد که شرکت همچنان به عرضه بازی‌های بزرگ خود روی پلتفرم‌های دیگر مانند پلی استیشن و نینتندو سوییچ ادامه خواهد داد. در سال ۲۰۲۳، نادلا بر تمایل خود به حذف انحصاری‌های کنسولی تأکید کرد و گفت ترجیح می‌دهد بازی‌های شرکت به جای محدود شدن به یک سخت‌افزار خاص، روی تمام پلتفرم‌ها در دسترس باشند.

طبق گزارش‌های اخیر، توسعه‌دهندگان با عرضه بازی‌های خود در گیم پس، حدود ۸۰ درصد فروش احتمالی روی ایکس باکس را از دست می‌دهند. بااین‌حال بازی‌های چندپلتفرمی که وارد گیم پس می‌شوند، معمولا شاهد افزایش فروش روی پلتفرم‌های دیگر هستند، زیرا بازیکنان بیشتری تمایل به تجربه این بازی‌ها پیدا می‌کنند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات