سونی حق اختراع یک دکمه جدید روی دستههای پلیاستیشن را ثبت کرد
هر شرکت بزرگی در حوزه فناوری، رویه ثابتی در ثبت حق اختراعهای متعددی دارد که قرار نیست هیچوقت از آنها استفاده کند و سونی هم از این قاعده مستثنی نیست. پیشتر شاهد حق اختراعهای عجیب و غریبی از شرکت سازنده پلیاستیشن بودیم و این اختراع جدید نیز با توجهبه تاثیر زیادی که میتواند روی تجربه بازیکنان داشته باشد، دست کمی از آنها ندارد.
رسانه Tech4Gamers اخیرا متوجه این ثبت اختراع جدید سونی شده که توسط مارک سرنی و داستین کلینگمن طراحی شده است و آیندهای برای دستههای پلی استیشن متصور میشود که در آن همه دستههای این کنسول دارای دکمه Rewind یا عقب کشیدن جریان بازی هستند.
اگر اخیرا یکی از این بازیهای رترو یا قدیمی که دوباره عرضه شدهاند را بازی کرده باشید، احتمالا عملکرد این قابلیت را هم تجربه کردهاید. چیزی که این اختراع را متفاوت میکند، این است که درواقع میخواهد کنترلرهایی بسازد که روی همه آنها یک دکمه فیزیکی ریوایند قرار دارد و این قابلیت روی همه بازیها اجرا شود، حتی اگر آن بازی از چنین عملکردی پشتیبانی نکند.
در توضیحات این اختراع آمده است: «روشی شامل دریافت دستور فعالسازی از طریق یک دکمه همگانی روی دسته بازی در جریان گیم پلی یک بازی ویدیویی که در آن فریمهای تصویر یک بازی بهصورت زنده و در روندی متوالی پخش میشوند و در آن، یک فریم از تصویر فعلی در هنگام فعالسازی دکمه همگانی، نمایش داده میشود. این روش، مجموعهای از یک حالت عقبکشی تصویر از بین قابلیتهای ارائه شده در رابط کاربری نمایش داده شده بهصورت همزمان با گیمپلی بازی را شامل میشود که پاسخی است به دستور فعالسازی که از طرف دکمه همگانی ارسال شده است.»
در ادامه توضیحات نیز نوشته شده است: «این روش شامل دسترسی به فضای ذخیرهسازی زیرمجموعهای از فریمهای تصویر تولید شده برای گیمپلی است. این روش شامل وارد شدن به حالت عقبکشی بهصورت تغییر اتوماتیک از نمایش گیمپلی زنده به نمایش زیرمجموعهای از فریمهای تصویر ذخیره شده بهشکل برعکس و از فریم انتخاب شده تا فریم فعلی است. همچنین این روش دارای پاسخدهی به ورودی دستور عقبکشی روی دسته بازی برای مدیریت نمایش فریمهای تصویر ذخیره شده در حالت عقبکشی است.»
احیانا اگر متوجه توضیحات فنی بالا نشدید، بهطورخلاصه میتوان گفت که بخشی از فضای ذخیرهسازی دستگاه به این قابلیت اختصاص مییابد تا تعداد مشخصی از فریمهای تصویر گیمپلی را در خود ذخیره کند. سپس درصورتی که دکمه ریوایند یا عقبکشی روی دسته فشرده شود، نمایش گیمپلی متوقف شده و تصویر بهعقب میرود تا دوباره بتوانید چندثانیه قبلی را تجربه کنید.
درابتدا شاید بهحقیقت پیوستن این اختراع کمی فریبنده باشد. اینکه قادر باشید تا کمی در بازی به عقب بروید و صحبتهای شخصیت غیرقابل بازی را دوباره بررسی کنید و مطمئن شوید که سرنخی را از دست ندادهاید یا باس فایت بازی را بدون اینکه از اول شروع کنید دوباره انجام دهید، هر دو چیزهایی بهنظر میرسند که میتوانند تجربه بازیها را لذتبخشتر کنند. یک دکمه سراسری و همگانی روی دستههای بازی شاید بتواند این کار را انجام دهد، اما بهطور قطع از نقطه نظر توسعهدهندگان میتواند تجربه بازی را خراب کند. مطمئنا این قابلیت میتواند تجربه بازی را کمتر خستهکننده کند، اما آیا اینکه در همه بازیها، شکست و خستگی را برای بازیکنان از بین ببریم، کار سالمی است؟
به عنوان مثال، آیا بازی Hades با یک حالت عقبکشی بهتر میشود؟ یا بازی Dead Cells؟ یا مثلا Dark Souls؟ همه این بازیها از شکست و ناامیدی در حلقه تکرارشونده گیمپلی خود استفاده کردهاند و بازیکنان را تشویق میکنند تا هر بار چیز جدیدی را برای رد شدن از چالشها امتحان کنند. همچنین اگر محبوبیت بازیهای استودیو FromSoftware در سالهای اخیر یک چیز را به ما آموخته باشد، آن هم این است که بازیکنان از تکرار یک چالش حتی با وجود ناامیدی، لذت میبرند.
با توجهبه اینکه این صرفا یک ثبت اختراع از طرف سونی است و تعهدی نسبتبه اجرای آن وجود ندارد، همه اینها صرفا حدس و گمان است؛ اما انکارناپذیر است که وجود یک دکمه سراسری روی دستههای بازی که قابلیت عقبکشی گیم پلی را روی همه بازیها اجرا کند، قطعا تاثیر زیادی روی کل صنعت بازی و نحوه بازی کردن افراد میگذارد.
منبع: PSU