نویسنده: عارف حسین پور
// یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۵

برنامه‌ ایکس‌باکس ویندوز ۱۰ به سرنوشت Games for Windows Live دچار نخواهد شد

پس از عملکرد ضعیف برنامه‌ی Games for Windows Live روی ویندوز، جایگاه مایکروسافت در بخش‌ بازی‌های رایانه‌های شخصی تا حد زیادی تضعیف شد و این شرکت تمرکزش را روی بازی‌های کنسولی گذاشت؛ اما به نظر می‌رسد ویندوز ۱۰ سرآغاز تازه‌ای برای مایکروسافت در این زمینه باشد.

برنامه‌ی ایکس‌باکس که روی ویندوز ۱۰ ارائه و اجرا می‌شود می‌تواند طرفداران بازی‌ها روی رایانه‌های شخصی را با مایکروسافت آشتی دهد. این برنامه علاوه بر دارا بودن امکان استریم بازی‌ها از ایکس‌باکس بر روی رایانه‌ی شخصی، از قابلیت پلتفرم متقابل (Cross-Platform) نیز پشتیبانی می‌کند.

فیل اسپنسر، رییس بخش ایکس‌باکس مایکروسافت، در گفتگو با وبسایت PC Gamer اعلام کرد که این کمپانی در کنفرانس PC Gaming Show که در E3 امسال و به طور اختصاصی برای رایانه‌های شخصی برگزار می‌شود شرکت خواهد داشت تا برنامه‌های خود درباره‌ی حمایتش از بازی‌های این پلتفرم را تشریح کند. اسپنسر گفت:

ما می‌خواهیم این موضوع را روشن کنیم که وقتی درباره‌ی آینده‌ی ایکس‌باکس حرف می‌زنیم، در واقع درباره‌ی بازی‌های ویدئوی روی تمام دستگاه‌های ویندوز ۱۰ مثل رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها، گوشی‌ها، ایکس‌باکس وان و هولولنز صحبت می‌کنیم. همچنین ما در مورد بعضی از بازی‌هایی که امسال برای رایانه‌های شخصی منتشر می‌کنیم نیز صحبت خواهیم کرد.

اسپنسر در ادامه به شکست برنامه‌ی GFWL روی ویندوز اشاره کرد و گفت که این‌بار شرایط متفاوت خواهد بود، چون قرار است ایکس‌باکس و ویندوز به صورت یک اکوسیستم متصل به هم باشند. او توضیح داد:

برنامه‌ی ما این است که پلتفرم‌ها را با یکدیگر متحد کنیم تا بازیکن‌ها بتوانند بازی‌هایی را که می‌خواهند روی دستگاه‌های ویندوز ۱۰ از قبیل رایانه‌های شخصی، ایکس‌باکس وان و غیره انجام دهند. این موضوع می‌تواند به شکل استریم بازی از ایکس‌باکس وان روی یک رایانه‌ی شخصی دارای ویندوز ۱۰ و یا اجرای هم‌زمان بازی روی هر دو پلتفرم صورت گیرد.

اسپنسر همچنین به این موضوع اشاره کرد که مایکروسافت قصد دارد تا بر روی بازی‌های اختصاصی رایانه‌های شخصی سرمایه‌گذاری کند. او ماه گذشته نیز در مصاحبه با مجله‌ی Edge اعلام کرده بود که اگرچه ویندوز ۱۰ فروشگاه اختصاصی خود را برای عرضه‌ی بازی‌ها خواهد داشت، اما این فروشگاه قصد رقابت با استیم را ندارد. او گفت که استیم یک شبکه‌ی بسیار بزرگ برای بازی‌ها است، اما فروشگاه ویندوز سعی می‌کند تا مانند گوگل‌پلی و اپ‌استور به ارائه‌ی محتواهای متنوع بپردازد.

منبع: arstechnica


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده