بودجه بازاریابی ایکس باکس نسبت به پلتفرمهای رقیب بسیار محدود است
افراد بسیاری تصور میکنند شرکتهای چند تریلیون دلاری ازجمله مایکروسافت میتوانند منابع پولی بینهایتی را بدون هیچ مشکلی برای بازاریابی برندهای محبوب خود بهمانند ایکس باکس در هر گوشه از بازارهای جهانی خرج کنند. بااینحال سیاستهای اخیر مایکروسافت نشان میدهد که لزوما ابرکمپانیهای ثروتمند از این رویه پیروی نخواهند کرد. درحالحاضر میدانیم که شرکت سونی و برند پلی استیشن در اروپا نهتنها در زمینه فروش عملکرد بسیار بهتری از ایکس باکس دارند، بلکه در زمینه بازایابی و تبلیغات هم سونی دست پیش را گرفته است.
حال مایکل فلت، مدیر بازاریابی ایکس باکس در اروپا، خاورمیانه، آفریقا در گفتوگو با مجله Marketing Week درباره تغییر سیاستهای مایکروسافت صحبت کرده است. فلت عقیده دارد ایکس باکس نمیتواند برنامههای مالی خود را همگام با بودجه کلان پلی استیشن جهت بازاریابی در اروپا همگام کند؛ درنتیجه این شرکت مجبور است استراتژیهای بازاریابی خردتری را نسبتبه پلی استیشن در پیش بگیرد.
مایکل فلت در ادامه افزود: «باتوجهبه رویکردهای تأمین مالی بازاریابی، ما باید دربرابر رقبایمان بهسختی تلاش کنیم. آنها از سرمایههای بازاریابی قابلتوجهی برخوردار هستند که ما نمیتوانیم آن را داشته باشیم، اما این خوب است. من مسیری که در پیش گرفتهایم را رویکرد مالی مسئولانهتری برای سرمایهگذاریهای رسانهای میدانم. ما از بودجههای تبلیغاتی هنگفت برخوردار نیستیم؛ بنابراین باید در این شرایط پایینتر سرسخت باشیم تا برای سرمایههایی که احتمالاً به بخشهای دیگر اختصاص مییابند بجنگیم.»
گزارشهای اخیر ادعا داشتند مایکروسافت بهدنبال کاهش تلاشهای تبلیغاتی و بازاریابی خود در برخی بازارهای اروپا، آسیا و آفریقا است که دلیل احتمالی آن میتواند به فروش کمترازانتظار محصولات ایکس باکس در این مناطق مربوط باشد. ظاهراً این شرکت قصد دارد تمرکز بازاریابی خود را روی سرویس گیم پس، پلتفرم PC، بازیهای ابری و کنترلرهای ایکس باکس تغییر دهد.