نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۰

بازی جدید Dishonored و Hi-Fi Rush 2 لغو شده است

ظاهرا استودیوهای آرکین آستین و تانگو گیم‌ورکس پیش از تعطیلی در حال ارائه ایده‌ اولیه بازی Hi-Fi Rush 2 و بازی جدید Dishonored بودند.

براساس گزارش جیسون شرایر از رسانه بلومبرگ، استودیوی آرکین بعد از عرضه‌ی بازی شوتر و چندنفره‌ی نه‌چندان موفق Redfall در سال گذشته، تصمیم داشت تا با ارائه‌ی ایده‌ی ساخت یک بازی تک‌نفره با ماهیت تجربه‌ی Immersive Sim مثل یک نسخه جدید از سری Dishonored، به ریشه‌های قدیمی خود بازگردد. شرایر ادعای خود را با استناد به منابع نزدیک به مایکروسافت مطرح کرده است.

دراین‌میان استودیوی Tango Gameworks نیز در پروسه ارائه‌ی ایده‌های جدید خود به مدیران اجرایی ایکس باکس قرار داشت. در اینجا اما تانگو گیم‌ورکس فکر ساخت دنباله بازی موفق Hi-FI Rush محصول ۲۰۲۳ را در سر می‌پروراند. مایکروسافت بازی اکشن و ریتمیک های-فای راش را یکی از «موفق‌ترین بازی‌های انتشاریافته بتسدا و ایکس باکس در سال‌های اخیر» معرفی می‌کرد.

اما سرانجام با تصمیم مایکروسافت برای تعطیلی هر دو استودیو که البته با بسته‌شدن استودیوی توسعه‌دهنده بازی Mighty Doom یعنی Alpha Dog Games و ادغام استودیوی Roundhouse با ZeniMax Online همراه بود، هیچ‌یک از این ایده‌ها به نتیجه نرسیدند. مدیران اجرایی مایکروسافت تاکنون توضیحات شفافی را برای اتخاذ این تصمیم ارائه نکردند.

براساس ادعای جیسون شرایر، این هفته مت بوتی، مدیر ایکس باکس، و جیل براف رئیس استودیوهای ZeniMax جلسه‌ای را با کارکنان شرکت زنیمکس در تالار شهر برگزار کردند که بوتی در آن به تحسین بازی Hi-Fi Rush پرداخت، اما توضیح نداد که چرا مایکروسافت تصمیم به تعطیلی تانگو گیم‌ورکس گرفته است. درعوض بوتی خاطرنشان کرد که تعطیلی استودیوی آرکین، ارتباطی با عملکرد ضعیف بازی Redfall نداشت.

بازی های استودیوهای آرکین آستین و تانگو گیم‌ورکز

مت بوتی در بخشی از توضیحات خود در این‌باره گفته است که استودیوهای ZeniMax مثل لایه نازکی از «کره بادام زمینی روی نان» بیش از حد گسترده شدند و به همین خاطر مدیریت تصمیم گرفت تا با تعطیلی بخشی از زیرشاخه‌های آن، منابع را برای دیگر قسمت‌ها آزاد کند.

جیل براف نیز در ادامه‌ی صحبت‌های بوتی اظهار داشت که درخواستی که استودیوهای آرکین و تانگو در زمان ارائه‌ی ایده‌های جدید خود برای افزودن کارمند بیشتر به مدیران مایکروسافت عرضه داشتند، یکی از دلایل اصلی اتخاذ این تصمیمات بود. به‌این‌ترتیب با سازماندهی مجدد استودیوهای زیرمجموعه‌ی ZeniMax، تمرکز بیشتری روی پروژه‌های کمتر این مجموعه می‌شد.

جیل براف در این خصوص توضیج داد: «پشتیبانی از ۹ استودیو در سراسر جهان کار دشواری است که با تیم مدیریتی کوچکی که فعالیت‌های آن‌ها روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود، این کار سخت‌تر هم خواهد شد. فکر می‌کنم اگر به همین ترتیب ادامه می‌دادیم، در مسیر سرنگونی قرار می‌گرفتیم.»

بلومبرگ گزارش می‌دهد که بسته‌شدن ناگهانی استودیوهای آرکین، آلفا داگ، تانگو گیم‌ورکس و راندهاوس، بخشی از تصمیمات ابتکاری بزرگی بود که توسط مدیران ایکس باکس و برای کاهش هزینه‌های جاری گرفته شد و هنوز هم به پایان نرسیده است. براساس ادعای افرادی که از برنامه‌های مایکروسافت تا حدودی اطلاع دارند، این شرکت شروع به ارائه‌ی قراردادهای جدایی داوطلبانه به برخی تولیدکنندگان، آزمون‌گرهای تضمین کیفیت و دیگر کارکنان شرکت ZeniMax کرده است. از سوی دیگر به بسیاری از کارکنان این شرکت گفته شده است که تعدیل نیروهای بیشتری در راه است.

میان‌پرده‌های Hi-Fi Rush

تعطیلی این هفته‌ی استودیوهای ZeniMax، دنباله‌ی تصمیمات مایکروسافت برای ۱۹۰۰ نفر از کارکنان ایکس باکس است که اوایل سال اخبار آن منتشر شد. این درحالی است که این تصمیمات به‌شکل گسترده‌ای از سوی مقامات مختلف استودیوهای بازی‌سازی محکوم شده است. دینگا باکابا، رئیس استودیوی آرکین لیون، این حرکت را «یک خنجر لعنتی در دل» توصیف کرد و مایک ایبارا، رئیس سابق بلیزارد با حمایت از صحبت‌های فیل اسپنسر، رئیس بخش گیمینگ مایکروسافت گفت: «می‌دانم که این کار همان‌قدر که به دیگران آسیب می‌زند، باعث ناراحتی او نیز شده است.»


منبع eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده