نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۶

شوخی سی‌ دی پراجکت با یوبیسافت: بازی AAAAA خواهیم ساخت

سی دی پراجکت در پاسخ به سؤالی که درباره‌ی ادامه‌ی روند ساخت بازی‌های AAA توسط این استودیو پرسیده شد گفت که بازی‌های آینده‌ آن‌ها AAAAA خواهند بود.

پیش از اینکه بازی Skull & Bones توسط یوبیسافت منتشر و به سرعت فراموش شود، ایوس گیلموت، رئیس یوبیسافت معتقد بود که قیمت این بازی باتوجه‌به کیفیت ساخت «AAAA» این پروژه، قابل توجیه است. درواقع AAAA عبارت جدیدی در طبقه‌بندی بازی‌های ویدیویی بود که اولین‌بار توسط او به کاربرده شد. همان‌طور که می‌دانید، در صنعت ویدیوگیم، بازی‌های AAA به کلاس رده بالایی از بازی‌ها گفته می‌شود که معمولاً بودجه‌ی ساخت بسیار بالایی دارند و توسط یک استودیوی بزرگ و با پشتیبانی یک ناشر شناخته شده ساخته می‌شوند.

حالا پیوتر نیله‌لوبویکز، مدیر امور مالی سی دی پراجکت در مصاحبه اخیر خود ادعای جسورانه‌ای را در مورد آینده‌ی این شرکت و بازی‌هایی که در دست ساخت دارد، مطرح می‌کند که البته به چاشنی شوخی همراه است. او در پاسخ به سؤالی که با اشاره به بازی «AAAA» یوبیسافت و درباره تداوم ساخت بازی‌های «صرفاً AAA» توسط این شرکت پرسیده شده بود، به شوخی یک سطح کاملاً جدید از اعتباربخشی به بازی‌های ویدیویی را اختراع می‌کند و پروژه‌های آینده‌ی این شرکت را «AAAAA» توصیف می‌کند.

The Witcher و Cyberpunk 2077

البته که ممکن است او با مصاحبه کننده شوخی کرده باشد اما باتوجه‌به چیزهایی که تاکنون می‌دانیم، این اتفاق دور از ذهن هم نیست. در زمان عرضه بازی Cyberpunk 2077 مشخص شد که این بازی هم در مرحله ساخت و هم در فاز توسعه و اصلاحات نهایی پروژه گران قیمتی برای سی دی پراجکت تمام شد. درواقع فقط مراحل اصلاح مشکلات بازی و عرضه‌ی یک بسته الحاقی بزرگ شامل محتوای جدید برای آن، ۱۲۵ میلیون دلار برای آن‌ها هزینه در پی داشت.

این شرکت فقط ۲۱ میلیون دلار بودجه را برای تبلیغات بسته الحاقی Phantom Liberty اختصاص داده بود. این مبلغ از کل ارقامی که بعضاً توسط استودیوها برای ساخت بازی‌ها خود اختصاص می‌یابد هم بیشتر است. درنهایت نزدیک به نیم میلیارد دلار صرف ساخت و تکمیل پروژه سایبرپانک 2077 شد. بنابراین اگر فقط بودجه‌ی ساخت بازی را عامل مناسبی برای بررسی AAAAA بودن یک بازی در نظر بگیریم، سی‌دی پراجکت رد با Cyberpunk 2077 به خوبی به آن نزدیک شده است.

درنهایت نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع insider-gaming
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده