نویسنده: عرفان بدری
// شنبه, ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۳

Intel XeSS 1.3 در بازی Horizon Forbidden West می‌درخشد

فناوری XeSS 1.3 اینتل با وضوح حرکت و کیفیت تصویر بهتر از رقبای خود پیشی می‌گیرد. XeSS 1.3 در مقایسه با FSR و DLSS عملکردی عالی داشته است.

فناوری ارتقای مقیاس (Upscaling) جدید اینتل با نام XeSS 1.3 به‌تازگی مورد بررسی قرار گرفته است. این فناوری در رقابت با FSR و DLSS عملکرد خوبی داشته است و وضوح حرکت (Motion Clarity) بسیار بهتری نسبت به نسخه‌های قبلی خود ارائه می‌دهد.

همان‌طور که اینتل در زمان معرفی اعلام کرد، XeSS 1.3 برای ارائه بازسازی دقیق‌تر تصویر، سایه‌زنی بهتر (anti-aliasing)، کاهش گوستینگ (ghosting) و پایداری زمانی بالاتر بهینه‌سازی شده است. به‌نظر می‌رسد این ادعا درست باشد، چرا که کانالی به‌نام S2Games Bench با مقایسه این فناوری جدید با رقبای آن، این موضوع را به اثبات رسانده است.

برای انجام مقایسه‌ها، XeSS 1.3 دربرابر XeSS 1.2، DLSS 3.7 و FSR 2.2 مورد بررسی قرار گرفت. تمام حالت‌های XeSS 1.2 از مدل DP4a استفاده می‌کردند که روی تمامی پردازنده‌های گرافیکی (اینتل، انویدیا و AMD) قابل اجرا است، درحالی‌که مدل XMX فقط با پردازنده‌های گرافیکی Intel Arc که دارای شتاب سخت‌افزاری XMX هستند، سازگاری دارد. لازم به ذکر است که مدل XMX علاوه‌بر عملکرد بهتر، کیفیت تصویر بالاتری را نیز ارائه می‌دهد.

برای تست تمامی این فناوری‌های ارتقای مقیاس، از کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 3070 استفاده شد. در نگاه اول متوجه برتری XeSS 1.3 نسبت به XeSS 1.2 می‌شویم، زیرا در نسخه قدیمی‌تر، حشرات پرنده‌ای که در حال پرواز هستند، ردی از خود به‌جای می‌گذارند که نشان‌دهنده وضوح پایین حرکت است. این مشکل در حالت‌های Quality و Ultra Quality فناوری XeSS 1.3 اینتل مشاهده نمی‌شود.

Intel XeSS 1.3 در برابر FSR و DLSS در Horizon Forbidden West

در مرحله بعد مقایسه‌ای بین XeSS، FSR و DLSS انجام شد. در این رقابت حالت Ultra Quality فناوری XeSS با مدل DP4a عملکرد خوبی را به نمایش گذاشت و وضوح تصویر بهتری نسبت به FSR ارائه کرد و در عین حال توانست با کیفیت تصویر DLSS برابری کند. فناوری FSR شرکت AMD برای برجسته کردن جزئیات، تصویر را بیش از حد تیز می‌کند که ممکن است برای برخی کاربران خوشایند باشد، اما همان‌طور که در نمونه زیر می‌بینیم، تصاویری با الایزینگ بسیار قابل توجهی ایجاد می‌کند.

Intel XeSS 1.3 در برابر FSR و DLSS در Horizon Forbidden West

همچنین زمانی‌که الوی (شخصیت اصلی بازی) می‌دود، ردهای گوستینگ به جا می‌گذارد و همین اتفاق برای حشرات پرنده‌ای که در صفحه‌نمایش دیده می‌شوند، می‌افتد. علاوه‌براین آب در DLSS و XeSS بسیار نرم به‌نظر می‌رسد، درحالی‌که در FSR، جلوه سوسوزدن بسیار آزاردهنده‌ای روی آب دیده می‌شود.

Intel XeSS 1.3 در برابر FSR و DLSS در Horizon Forbidden West

Intel XeSS 1.3 در برابر FSR و DLSS در Horizon Forbidden West

به‌نظر می‌رسد اینتل در بهبود عملکرد و کیفیت بصری فناوری XeSS خود بسیار موفق بوده است. خبر خوب این است که اگر بازی‌ای از قبل از XeSS 1.2 یا نسخه‌های قدیمی‌تر آن پشتیبانی می‌کند، می‌توانید با جایگزینی فایل‌های dll مربوط‌به libxess از XeSS 1.3 استفاده کنید. فایل‌های جدید XeSS 1.3 را می‌توانید در گیتهاب پیدا کنید.

درحال‌حاضر تنها قابلیت مهمی که فناوری XeSS اینتل از آن بی‌بهره است، تولید فریم است. بااین‌حال اینتل روی این قابلیت هم کار می‌کند، بنابراین ممکن است به‌زودی شاهد آن باشیم.

دانلود از آپارات


منبع WccfTech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده