سازندگان بازی هدف ساخت پلی استیشن 5 پرو را درک نمیکنند
کریستوفر درینگ، موسس وبسایت GamesIndustry.biz اخیرا در پادکست GI Microcast درباره کاهش فروش ایکس باکس در اروپا و احتمال انتشار بیشتر بازیهای این کنسول برای پلی استیشن 5 صحبت کرد. او همچنین در طی نمایشگاه GDC 2024 با توسعهدهندگان مختلف در مورد شایعات مربوطبه پلی استیشن 5 پرو که مشخصات فنی آن اخیرا به بیرون درز کرده است، گفتوگو کرد. او میگوید: «حتی یک نفر را پیدا نکردم که هدف از ساخت پلی استیشن 5 پرو را درک کند.»
درینگ ادامه داد: «براساس صحبتهایم با توسعهدهندگان، آنها احساس نیاز به چنین سختافزاری [پلی استیشن 5 پرو] نداشتند. بهنظر میرسد آنها حتی از تمام توان کنسول فعلی یعنی پلی استیشن 5 هم بهطور کامل استفاده نمیکنند. چند شرکت هم گفتند: این [پلی استیشن 5 پرو] باعث رشد بازار نخواهد شد و تأثیر خاصی نخواهد داشت.»
او همچنین بر این باور است که «بهنظر نمیرسد این نسل از کنسولها بهطور کامل شروع به کار کرده باشد، چه برسد به اینکه نیاز به ارتقا در اواسط نسل داشته باشد. شاید بهتر باشد روی ساخت بازیهای جدید و نسل بعدی تمرکز کنیم؟»
پلی استیشن 5 پرو طبق گزارشها دارای ۴۵ درصد قدرت پردازشی بیشتر نسبت به مدل اصلی پلی استیشن 5 است. این افزایش قدرت بهلطف پردازنده گرافیکی ۳۳/۵ ترافلاپسی و پهنای باند حافظه 2۲۸8 درصد بالاتر حاصل میشود. مانند مدل اسلیم PS5، پلی استیشن 5 پرو هم داری درایو جداشونده بلوری و حافظه داخلی یک ترابایتی SSD است. همچنین گفته میشود این کنسول از فناوری اختصاصی سونی بهنام Spectral Super Resolution برای افزایش رزولوشن و نرخ فریم بازیها استفاده خواهد کرد.
با اینکه هدف داخلی این فناوری رسیدن به رزولوشن 4K با نرخ فریم ۱۲۰ بر ثانیه یا 8K با ۶۰ فریم بر ثانیه است، بهنظر میرسد درحالحاضر پلی استیشن 5 پرو توانایی دستیابی به این هدف را ندارد. با اینکه طبق شایعات عرضه کنسول پلی استیشن 5 پرو برای پاییز یا تعطیلات سال ۲۰۲۴ برنامهریزی شده است، کمبود بازیهای انحصاری از استودیوهای سونی میتواند باعث تأخیر در عرضه این کنسول شود. البته زمان همه چیز را مشخص میکند، پس برای اخبار احتمالی از طرف سونی در طول سال جاری باید فعلا منتظر بمانیم.