نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۴۰

GTA 6 به مهم‌ترین عرضه‌ یک بازی در تاریخ تبدیل خواهد شد

تحلیلگر برجسته صنعت بازی معتقد است که در طول تاریخ صنعت بازی، هیچ چیزی به اهمیت عرضه‌ی بازی GTA 6 وجود نداشته است.

زمانی‌که راک‌استار در اواخر سال ۲۰۲۳ تصمیم به رونمایی از بازی Grand Theft Auto 6 گرفت، تیتر اول تمام اخبار جهان به این موضوع اختصاص پیدا کرد. تریلر رونمایی از این بازی خیلی زود تمام رکوردهای تعداد بازدیدکننده در یوتیوب را از آن خود کرد و تمام توجهات به بازی بزرگی که احتمالا سریع‌ترین رکورد فروش صنعت بازی‌های ویدیویی را خواهد داشت، معطوف شد. اما وبسایت GamesIndustry.biz به‌تازگی مصاحبه جدیدی را با مت پیسکاتلا، آنالیزرو شناخته شده‌ی صنعت بازی در Circana ترتیب داده است تا درباره چشم انداز اقتصادی صنعت بازی به گفت‌وگو بپردازند.

پیسکاتلا معتقد است که بازی GTA 6 از اهمیت استثنائی و بی‌نظیری برخوردار است که چهره صنعت بازی را برای همیشه تغییر خواهد داد. دنیای بازی تاکنون سال سختی را پشت سر گذاشته است. از بیش از ۱۶ هزار تعدیل نیرو در طول ۱۸ ماه گذشته تا لغو ساخت چندین بازی مختلف که روی کاغذ خیلی خوب به‌نظر می‌رسیدند، همگی از جمله اتفاقات ناخوشایندی است که به‌دلیل ایجاد تغییرات در چشم انداز اقتصادی صنعت بازی شاهد آن هستیم. بااین‌حال، پیسکاتلا معتقد است که همچنان کورسوی امیدی در انتهای این مسیر به چشم می‌خورد:

«امسال هم سال سختی برای این صنعت خواهد بود. اما اگر به سال ۲۰۲۵ نگاه کنید، با پایین‌تر آمدن نرخ بهره‌وری و تزریق پول کمتر به سمت توسعه‌دهندگان بازی‌ها، این چرخه نیاز به یک تقویت مجدد دارد. اینجا است که ما به‌طور ویژه و به‌لطف GTA 6، موج تازه‌ای از علاقه‌مندی را به سمت بازی‌ها دریافت خواهیم کرد. احتمالا در طول تاریخ هیچ عرضه‌ای به اهمیت GTA 6 وجود نداشته است. بنابراین این فشار می‌تواند تا حد زیادی کاهش پیدا کند.»

لوسیا در زندان در بازی GTA 6

با اندکی تأمل در صحبت‌های مت پیسکاتلا خواهیم دید که این دیدگاه از جوانب مختلفی منصفانه به‌نظر می‌رسد. درحالی‌که بیش از یک دهه از زمان عرضه بازی GTA 5 می‌گذرد، این بازی همچنان صدر جداول فروش در کشورهای مختلف جهان را در اختیار دارد و در پلتفرم‌هایی مانند توییچ، همچنان بیش از هر بازی دیگری بازدید کننده را به خود جذب می‌کند. اما حالا زمان آن رسیده است تا یک بازی جدید در همین سطح جای GTA 5 را بگیرد.

البته در شرایطی که بازیکنان حداقل تا سال ۲۰۲۵ باید منتظر عرضه بازی GTA 6 باقی بمانند، بعید است سرعت این قطار درحال حرکت، به این زودی‌ها کندتر شود. از سوی دیگر انتظارات زیادی از این بازی می‌رود که احتمالا باعث می‌شود بیشترین میزان پیش سفارش و فروش را نسبت به هر بازی دیگری از صنعت بازی از آن شاهد باشیم. این موضوع کم و بیش درباره بازی GTA 5 در سال ۲۰۱۳ نیز صادق بود. باتوجه‌به بازخوردی که به تریلر معرفی بازی GTA 6 داشتیم، می‌توان به‌راحتی پیش‌بینی کرد که این بازی از نسخه قبلی نیز پیشی بگیرد.


منبع insider-gaming
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده