نویسنده: عرفان بدری
// شنبه, ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۳۹

سازندگان بازی GTA 6 از تصمیمات جدید راک‌ استار ناراضی هستند

راک‌استار گیمز اخیرا تصمیماتی گرفته است که باعث نارضایتی کارکنان این شرکت شده است و این نگرانی را در آن‌ها به‌وجود آورده است که شاید اشتباهات گذشته دوباره تکرار شوند.

چند روز پیش، شرکت راک‌استار گیمز برنامه‌های جدید خود را به‌اطلاع کارکنان خود رساند و اعلام کرد که دیگر اجازه فعالیت به‌شکل دورکاری را به‌آن‌ها نمی‌دهد و از ماه آوریل کارکنان باید به‌طور تمام‌وقت و حضوری کار خود را پیش ببرند. طبق اعلام راک‌استار، این سیاست‌ها برای بالا بردن سطح بهره‌وری و امینت اتخاذ شده‌اند.

این‌طور که رسانه بلومبرگ گزارش می‌دهد، لیک‌های گسترده بازی GTA 6 نقش مهمی در این تصمیم داشتند و علاوه‌براین، جن کولبه، رئیس بخش نشر راک‌استار نیز گفته است که این شرکت متوجه شده است که مزیت‌های محسوسی در کار حضوری وجود دارد. حالا این تصمیم به انتقاد اتحادیه کارگران مستقل بریتانیا (IWGB) و تعدادی از اعضای آن که جزو کارکنان راک‌استار هستند، منجر شده است.

آن‌ها معتقد هستند که لغو گزینه دورکاری که جدیدترین مورد از چند وعده تحقق نیافته راک‌استار است، می‌تواند درنهایت باعث شود که این شرکت به شیوه کاری ناسالم خود در گذشته بازگردد. در سال ۲۰۲۳، ۱۷۵ نفر از کارکنان راک‌استار در پاسخ به اجباری شدن سه روز کار حضوری در دفتر، طوماری را امضا کردند و خواستار امکان ادامه فعالیت به‌شکل دورکاری شدند. در آن زمان راک‌استار ازطریق ایمیلی به کارکنان خود اعلام کرد که تصمیمات آن‌ها قرار نیست مقدمه‌ای برای پنج روز کار در هفته باشد و هیچ‌کسی نمی‌خواهد که به‌روش‌های کاری قبلی این شرکت برگردد.

لوگوی راک استار

یکی از کارکنان راک‌استار که نامش فاش نشده است، درباره تصمیمات جدید راک‌استار می‌گوید: «کار کردن از خانه برای خیلی از ما در راک‌استار یک طناب نجات بوده است و ایجاد تعادل بین مسئولیت‌ها، مدیریت چالش‌ها و ناتوانی‌ها و در صورت نیاز، نقل مکان را ممکن می‌سازد. حالا، راک‌استار بدون فکر کردن به کارمندانی که بیشتر از همه تحت تأثیر این تصمیم قرار خواهند گرفت، این طناب نجات را پاره کرده است.

بعد از قول‌های بسیاری که شکسته شدند، حالا می‌ترسیم که مدیریت راه را برای بازگشتن به کرانچ‌های سمی هموار سازد. رهبران ارشد باید در تصمیمات بی‌ملاحظه خود بازنگری کنند و با کارکنان در تعامل باشند تا چاره‌ای پیدا کنند که برای همه کارساز باشد.»

همچنین یکی دیگر از کارکنان راک‌استار می‌گوید: «مثل همیشه، هیچ مشورتی با ما نشده است: این ما هستیم که این سیاست‌ها بیشترین تأثیر را روی آن‌ها می‌گذارند. تنها یکی از نگرانی‌هایم این است که مجبور شوم تا دیروقت در دفتر کار کنم تا با تیم‌های جهانی در ارتباط باشم، در صورتی که می‌توانستیم از خانه در جلسه‌های دیروقت شرکت کنیم. این یعنی از دست دادن زمانی‌که می‌توانیم با خانواده بگذرانیم. همچنین من خبر دارم همکارانی هستند که با بیماری درگیر هستند و این موضوع در کار تمام‌وقت اداری مانع ایجاد می‌کند و حالا آن‌ها در بلاتکلیفی گیر کرده‌اند.»

یکی دیگر از کارکنان نیز به نمایندگی از همکاران خود می‌گوید: «ما کارکنان برای بازی‌هایی که می‌سازیم، اهمیت زیادی قائل هستیم و مدیریت استودیو هرگز نباید علاقه، مهارت و استعداد ما را بی‌ارزش تلقی کند. ازطریق همکاری و وجود تعادل در زندگی شغلی و فرهنگ محل کار سالم است که ما به ساخت برخی از محبوب‌ترین و شگفت‌انگیزترین بازی‌ها در صنعتمان ادامه می‌دهیم.»

آرتور مورگان و دیگر اعضای باند داچ در بازی red dead redemption 2

علاوه‌براین، آستین کلمور، رئیس کارکنان حوزه بازی‌ها در اتحادیه کارگران مستقل بریتانیا نیز اعلام کرده است: «کارکنان اتحادیه کارگران مستقل بریتانیا برای دستیابی به شفافیت در مورد حقوق و مزایا، فرهنگ سالم و همه‌گیر در محل کار و تعادل در زندگی شغلی که برپایه نیازهای هر کارگر است، تلاش می‌کند. این قابل قبول نیست که مدیریت راک‌استار بارها و بارها تعهدی که داده است را نقض کند و درخواست کارگران برای شرایط پایه کار را نادیده بگیرد.»

در گذشته فرهنگ کاری بسیار ناسالمی در شرکت راک‌استار گیمز حکمفرما بود که باعث می‌شد کارکنان تا شب‌ها و حتی آخر هفته‌ها روی پروژه‌ها کار کنند تا بتوانند طبق کارگر برنامه پیش بروند، بااین‌حال گزارش‌ها می‌گویند که راک‌استار توانسته تا در چند سال اخیر اوضاع را بهتر کند. راک‌استار گیمز هم‌اکنون روی بازی Grand Theft Auto 6 کار می‌کند که اولین تریلر آن در ماه دسامبر ۲۰۲۳ منتشر شد. این بازی در سال ۲۰۲۵ برای پلتفرم‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس عرضه خواهد شد؛ درحال‌حاضر هیچ خبر رسمی‌ای از نسخه کامپیوتر این بازی منتشر نشده است، اما انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ این اثر برای پلتفرم کامپیوتر نیز در دسترس قرار بگیرد.


منبع VGC
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده