نویسنده: عرفان بدری
// سه شنبه, ۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۰

ارزش سهام سونی با کاهش چشم‌گیری مواجه شد

ارزش سهام سونی پس از گزارش مالی اخیر این شرکت ۱۰ میلیارد دلار کاهش یافته است.

سونی در آخرین جلسه گزارش مالی خود درباره عملکرد پلی استیشن در سه‌ماهه سوم سال مالی ۲۰۲۳ صحبت کرد. این شرکت اعلام کرد که ۸/۲ میلیون کنسول پلی استیشن را در این فصل به فروش رسانده و بیش از ۸۹ میلیون نسخه بازی پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4 را فروخته است. بااین‌حال این ارقام شگفت‌انگیز باعث می‌شوند که خبرهایی نظیر کاهش پیش‌بینی فروش کنسول PS5 در سه ماهه پایانی سال مالی جاری کمتر دیده شوند.

سونی در ابتدا قصد داشت که تا پایان سال مالی ۲۰۲۳ تعداد ۲۵ میلیون دستگاه پلی استیشن 5 را به فروش برساند، اما این پیش‌بینی اخیرا به ۲۱ میلیون دستگاه کاهش پیدا کرد. فارغ از این مورد، حاشیه سود عملیاتی شرکت نیز زیر ذره‌بین قرار گرفت و تمام این مسائل منجر به کاهش حیرت‌آور ۱۰ میلیارد دلار از ارزش سهام سونی شد.

در گزارش اخیر رسانه CNBC وضعیت پلی استیشن توسط یک تحلیل‌گر سرمایه به نام آتول گویال مورد بحث قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل وضعیت، گویال تأکید کرد که وضعیت بسیار ناامیدکننده است و به حاشیه سود عملیاتی ضعیف شرکت سونی در حوزه بازی‌ها پرداخت. گویال اهمیت این موضوع را توضیح داد و گفت: «کاهش پیش‌بینی فروش برای پلی استیشن 5 موردی نیست که ناامید‌کننده است؛ آنچه که ناامید‌کننده است، سطح پایین حاشیه سود عملیاتی است. درآمد آن‌ها از فروش دیجیتالی، محتوای اضافی و دانلودهای دیجیتالی در بالاترین سطح قرار دارد، اما حاشیه سود شرکت به پایین‌ترین سطح یک دهه گذشته رسیده است. این اصلا خوشایند نیست.»

در گزارش رسانه CNBC آمده است که حاشیه سود بازی‌های سونی تقریبا در پایین‌ترین سطح یک دهه گذشته قرار دارد. به‌نظر می‌رسد که هزینه‌های تولید که به‌طور روزافزون بیشتر می‌شوند، یکی از عوامل کاهش حاشیه شود باشند، موردی که مدتی پیش توسط سرکان توتو از شرکت Kantan Games نیز مطرح شد.


منبع Insider Gaming
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده