نویسنده: عرفان بدری
// جمعه, ۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۴۶

بازی فورتنایت به گوشی‌های آیفون باز خواهد گشت

مدتی پیش شرکت اپیک گیمز اعلام کرد که بازی فورتنایت، امسال در اروپا به iOS بازخواهد گشت. این اتفاق نتیجه قانون جدید اتحادیه اروپا است.

بازی Fortnite در اوت ۲۰۲۰ از اپ استور حذف شد. در آن زمان اپیک گیمز تلاش کرد تا پرداخت‌های درون برنامه‌ای بازی فورتنایت به‌شکل مستقیم به خود این شرکت واریز شود تا به این طریق آن‌ها بتوانند قانون برداشتن ۳۰ درصد از درآمد توسط اپل را دور بزنند. بااین‌حال اپل خیلی زود متوجه این موضوع شد و فورتنایت را از اپ استور برداشت و یک دعوای حقوقی طولانی را که اپیک برای آن آماده شده بود، آغاز کرد.

بنابراین دیگر امکان تجربه این بازی در سیستم‌عامل iOS وجود ندارد، هرچند بعضی از بازیکن‌ها راه‌حلی برای این مشکل مثل استفاده از GeForce Now ازطریق مرورگر سافاری پیدا کرده‌اند. این دعوا زمانی پایان پیدا کرد که در اوایل ماه ژانویه دادگاه ایالات متحده آمریکا درخواست تجدید نظر هر دو شرکت را رد کرد. اپل در اکثر موارد این دعوا پیروز شد، اما در یک مورد که قوانین اپل با قانون دسترسی مستقیم به بازار (DMA) اروپا مطابقت نداشت، شکست خورد.

تجربه بازی‌ها با آیفون 15 پرو

اکنون به‌تازگی اعلام شده است که بازی فورتنایت امسال حداقل در اروپا به سیستم‌عامل iOS بازخواهد گشت. حالا تیم سوئینی، بنیانگذار و سهام‌دار اپیک گیمز معتقد است که اپل در حال طراحی یک نقشه فریبنده برای اعمال بدخواهانه خود است. او در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

«آن‌ها توسعه‌دهندگان را مجبور می‌کنند بین انحصار اپ استور و شرایط فروشگاه که طبق قانون دسترسی مستقیم به بازار غیرقانونی است، یکی را انتخاب کنند یا طرح جدید ضدرقابتی غیرقانونی مملو از هزینه‌های ناخواسته جدید برای دانلودها و مالیات‌های جدید اپل برای پرداخت‌هایی که پردازش نمی‌کند را بپذیرند. اپل پیشنهاد می‌کند که بتواند انتخاب کند که کدام فروشگاه‌ها مجاز به رقابت با اپ استور هستند.

به این شکل آن‌ها می‌توانند به‌طور مثال اجازه ندهند که اپیک گیمز در iOS شروع به کار کند و فورتنایت را در آن عرضه کند یا فروشگاه‌های مربوط‌به مایکروسافت، ولو یا شرکت‌های تازه را مسدود کند. فروشگاه اپیک گیمز، فروشگاه نرم‌افزاری شماره هفت در جهان است (پس از سه فروشگاه کنسولی، دو فروشگاه موبایلی و استیم در کامپیوتر). ما مصمم هستیم که فروشگاه خود را روی iOS و اندروید راه‌اندازی کنیم و در رقابت برای تبدیل شدن به یک فروشگاه نرم‌افزاری چند پلتفرمی شماره یک با تکیه بر رقابت در پرداخت و کارمزدهای ۰ تا ۱۲ درصد و بازی‌های انحصاری مانند فورتنایت حرکت کنیم.

تصویر لیک شده از صفحه لودینگ مراحل خاص بازی فورتنایت با حضور شخصیت هورایزن گوریلا گیمز

اپیک همیشه از مفهوم تأیید اسناد رسمی اپل و شناسایی بدافزارها برای برنامه‌ها پشتیبانی کرده است، اما ما به‌شدت مخالفت اپل با این فرایند را که برای تضعیف رقابت و ادامه اعمال مالیات اپل بر تراکنش‌هایی که در آن شرکت ندارد، است رد می‌کنیم.»

اپیک گیمز همچنان به دادگاه‌ها و رگولاتورها می‌گوید که اپل قوانین را زیر پا می‌گذارد. این شرکت مدتی پیش توانسته بود تا در یک دعوای حقوقی مشابه با گوگل پیروز شود.


منبع WccfTech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده