نویسنده: عرفان بدری
// پنجشنبه, ۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۰

مایکروسافت تعداد زیادی از کارمندان اکتیویژن بلیزارد و ایکس باکس را اخراج می‌کند

مایکروسافت ۱۹۰۰ کارمند اکتیویژن بلیزارد و ایکس باکس را اخراج کرده و همچنین مایک یبارا، رئیس بلیزارد تصمیم به ترک این شرکت گرفته است.

شرکت مایکروسافت این هفته ۱۹۰۰ کارمند از بخش گیمینگ خود را اخراج می‌کند. بیشتر افراد اخراج شده از اکتیویژن بلیزارد هستند، اما تعدادی از کارمندان دیگر بخش‌های ایکس باکس مثل زنیمکس، شرکت مادر بتسدا نیز جزو کارمندان اخراج شده هستند. با این اخراج، تقریبا ۸ درصد از کارمندان بخش گیمینگ مایکروسافت که در مجموع حدود ۲۲۰۰۰ کارمند دارد، کاهش پیدا می‌کنند.

فیل اسپنسر، مدیرعامل بخش گیمینگ مایکروسافت با ارائه یادداشتی درباره این اخراج‌ها اعلام کرده است: «کمی بیشتر از سه ماه از پیوستن تیم‌های اکتیویژن، بلیزارد و کینگ به مایکروسافت می‌گذرد. همان‌طور که در سال ۲۰۲۴ روبه جلو حرکت می‌کنیم، رهبری بخش گیمینگ مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد با تعهد به همسویی با یک استراتژی و یک برنامه اجرایی ساختار هزینه پایدار است که از تمام تجارت روبه رشد ما پشتیبانی می‌کند.

ما با یکدیگر، اولویت‌ها را تعیین کرده‌ایم، زمینه‌های همپوشانی را شناسایی و اطمینان حاصل کرده‌ایم که همه در بهترین فرصت‌ها برای رشد همسو قرار داریم. به‌عنوان بخشی از این فرایند، ما تصمیم دردناکی گرفته‌ایم و می‌خواهیم که از میان ۲۲۰۰۰ نفر تیم خود، تعداد ۱۹۰۰ نیروی کار را کاهش دهیم. من و تیم رهبری گیمینگ مایکروسافت متعهد هستیم تا این فرایند را تا حد امکان متفکرانه دنبال کنیم.

فیل اسپنسر درمیان جمعیت

افرادی که مستقیما تحت تاثیر این کاهش‌ها قرار می‌گیرند، همگی نقش مهمی در موفقیت اکتیویژن بلیزارد، زنیمکس و تیم‌های ایکس باکس داشته‌اند و باید به همه کارهایی که آن‌ها در اینجا انجام داده‌اند، افتخار کنیم. ما از همه خلاقیت، اشتیاق و فداکاری‌ای که آن‌ها برای بازی‌ها، بازیکن‌ها و همکارهای ما صرف کرده‌اند، سپاسگزاری می‌کنیم. ما حمایت کامل خود را از کسانی که در طول انتقال تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، ارائه خواهیم کرد، از جمله مزایای پایان کار که توسط قوانین استخدام محلی اطلاع داده شده است.

به کسانی که شغل آن‌ها تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، اطلاع داده خواهد شد و از شما می‌خواهیم که با همکاران در حال رفتن خود با احترام و دلسوزی مطابق با ارزش‌های ما رفتار کنید. با نگاه به آینده، ما به سرمایه‌گذاری در زمینه‌هایی که کسب‌و‌کار ما را توسعه می‌دهد و از استراتژی ما برای ارائه بازی‌های بیشتر به بازیکن‌های بیشتر در سراسر جهان حمایت می‌کند، ادامه خواهیم داد. اگرچه این لحظه سختی برای تیم ماست، اما من مثل همیشه به توانایی شما برای ساخت و پرورش بازی‌ها، داستان‌ها و دنیایی که بازیکن‌ها را گرد هم می‌آورد، اطمینان دارم.»

درکنار این اخراج‌ها مایک یبارا، رئیس بلیزارد نیز تصمیم گرفته است تا این شرکت را ترک کند. مت بوتی، رئیس استودیوها و محتوای بخش گیمینگ مایکروسافت در این رابطه گفته است: «همان‌طور که بسیاری از شما می‌دانید، مایک قبلا بیشتر از ۲۰ سال را در مایکروسافت گذرانده بود. اکنون که او به‌عنوان رئیس بلیزارد این خرید را تجربه کرده، تصمیم به ترک این شرکت گرفته است.»

همچنین مایک یبارا در پستی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: «می‌خواهم از همه افرادی که امروز تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، به‌خاطر کمک‌های معنادارشان به تیم خود، بلیزارد و زندگی بازیکن‌ها تشکر کنم. این یک روز فوق‌العاده سخت است و انرژی و حمایت من روی تمام افراد شگفت‌انگیزی که تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، متمرکز خواهد شد، این به‌هیچ وجه فقط یک بازتاب نیست.»

خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت

مایکروسافت برنامه دارد تا در هفته آینده رئیس جدید بلیزارد را معرفی کند. درکنار مایک یبارا، آلن ادهام، مدیر ارشد طراحی بلیزارد نیز این شرکت را ترک می‌کند. مت بوتی درباره آلن ادهام گفته است: «به‌عنوان یکی از بنیانگذاران بلیزارد، آلن تأثیر گسترده‌ای بر تمام بازی‌های بلیزارد داشته است. تأثیر او در سال‌های آینده، چه به‌طور مستقیم و چه به‌شکل غیر مستقیم، محسوس خواهد بود، زیرا که او قصد دارد تا به مربی‌گری برای طراحان جوان در سراسر این صنعت ادامه دهد.»

درکنار این اخبار، همچنین اعلام شد که بازی بقای و بدون نام بلیزارد نیز لغو شده است. این بازی با نام رمزی Odyssey شناخته می‌شد و قرار بود آی‌پی جدید بلیزارد پس از Overwatch باشد. طبق گفته مت بوتی، مایکروسافت افرادی را که روی این پروژه کار می‌کردند که به یکی از چند پروژه امیدوارکننده بلیزارد که در مرحله‌های اولیه ساخت قرار دارند، منتقل خواهد کرد. این اخراج بزرگ در حالی انجام می‌شود که فقط در همین ماه، شرکت‌های رایت گیمز، گوگل، دیسکورد، توییچ، یونیتی، ای‌بی و چند شرکت دیگر نیز از کاهش تعداد کارمندان خود خبر داده‌اند.

مایکروسافت پس از ۲۰ ماه نبرد سخت و نفس‌گیری با رگولاتورهای مختلف بریتانیا و ایالات متحده آمریکا، سرانجام در ماه اکتبر موفق شد تا خرید ۶۸/۷ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد را نهایی کند. بابی کوتیک، مدیرعامل سابق اکتیویژن بلیزارد نیز در پایان ماه دسامبر از سمت خود کنار رفت، بااین‌حال مایکروسافت هنوز جایگزین مستقیمی را برای او معرفی نکرده است، در عوض مجموعه‌ای از مدیران این شرکت به مت بوتی گزارش خواهند داد.

تصویر هنری بازی بقای بلیزارد با نام Odyssey

مایکروسافت چند ماه پیش نیز تغییرات ساختاری بزرگی را تجربه کرده بود که باعث شد تا سارا باند به سمت رئیس ایکس باکس ارتقا پیدا کند و مت بوتی نیز وظیفه ریاست استودیوها و محتوای ایکس باکس را که شامل نظارت بر استودیوهای بتسدا، زنیمکس و اکتیویژن بلیزارد می‌شود، بر عهده بگیرد. علاوه‌براین، این شرکت یک سال پیش اخراج بزرگ دیگری داشت و بیشتر از ۱۰ هزار نفر از نیروهای خود را اخراج کرده بود که در جریان آن نیز تعدادی از کارمندان استودیوهای مختلف بخشی گیمینگ مایکروسافت شغل خود را از دست دادند.


منبع The Verge
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده