نویسنده: عرفان بدری
// چهار شنبه, ۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۰

شرکت‌های بازی‌سازی بیشتری در خطر تعطیلی قرار می‌گیرند

یک گزارش تازه به پیش‌بینی سال ۲۰۲۴ برای صنعت بازی‌های ویدیویی می‌پردازد؛ سالی که احتمالا با تعطیلی شرکت‌های بزرگی همراه خواهد بود.

به‌نظر می‌رسد که اخراج کارمندان استودیوها و ناشرها نه‌تنها در سال ۲۰۲۴ ادامه پیدا می‌کند، بلکه احتمالا در سال ۲۰۲۵ نیز عده زیادی شغل خود را در این صنعت از دست خواهند داد. طبق اطلاعات وب‌سایت Videogameslayoffs که توسط فرهان نور، یک توسعه‌دهنده بازی راه‌اندازی شده است و آمار مربوط‌به اخراج افراد در صنعت بازی‌های ویدیویی را منتشر می‌کند، در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ کارمند شاغل در این صنعت اخراج شده‌اند.

اکنون درحالی‌که حتی یک ماه هم از سال ۲۰۲۴ نگذشته است، اخراج بیشتر از ۳۰۰۰ نفر دیگر از استودیوها و شرکت‌های بازی‌سازی تأیید شده است. اکنون سؤال مهمی که مطرح می‌شود، این است که اخراج افراد تا چه زمانی ادامه دارد و چه آینده‌ای در انتظار صنعت بازی‌های ویدیویی است؟

رسانه GamesIndustry.biz در گزارش جدید خود به‌سراغ یافتن پاسخ این سؤال رفته و با افراد متخصص این زمینه صحبت کرده است. یکی از اعضای ارشد این صنعت که اسمی از او برده نشده است، در صحبت با این رسانه می‌گوید که نرخ بهره بالا، زیاده‌روی در انتشار بازی‌های جدید و سرمایه‌گذاران محتاط و ریسک‌گریز باعث شده‌اند تا شرکت‌های بازی‌سازی به این وضعیت سخت دچار شوند؛ بااین‌حال دوره سخت‌تری نیز در پیش است.

یکی از مدیران عامل یک شرکت سهامی عام نیز می‌گوید که اگر سال ۲۰۲۳ سال اخراج‌ها بود، سال ۲۰۲۴ سال تعطیلی‌ها خواهد بود. البته تعطیلی‌ها فقط در انتظار استودیوهای توسعه‌دهنده نخواهند بود، بلکه تعدادی از ناشرها، رسانه‌ها و شرکت‌های خدماتی نیز تعطیل خواهند شد. او همچنین اضافه می‌کند: «در صنعت بازی‌های ویدیویی کسب‌وکارهای بدون سود زیادی وجود دارد، ما در انتظار دو سال دردناک هستیم.»

پوستر بازی The Last of Us

رئیس یکی از ناشرهای بازی‌های ویدیویی می‌گوید: «در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به ساخت بازی‌های زیادی چراغ سبز داده شد. ما باید از نظر زمان‌بندی انتشار به سطح قبل از همه‌گیری ویروس کرونا برسیم و این احتمالا دو سال طول خواهد کشید. اکنون می‌توانید مشاهده کنید که ناشرها به ساخت بازی‌های کمتری چراغ سبز نشان می‌دهند. این در همه‌جا اتفاق می‌افتد. نه تنها استیم بلکه سایر فروشگاه‌ها اشباع شده‌اند و بازی‌ها سطح کیفی قبلی را ندارند.»

طبق آخرین نظرسنجی انجام‌شده در کنفرانس توسعه‌دهنده‌های بازی‌های ویدیویی، متوجه شدیم که در ۱۲ ماه منتهی‌به اکتبر ۲۰۲۳ حدود یک سوم از بازی‌سازها تحت تأثیر اخراج کارمندها در محل کار خود قرار گرفته‌اند. در این نظرسنجی که بیش از ۳۰۰۰ پاسخ‌دهنده داشت، ۱۴ درصد از بازی‌سازها بسیار نگران، ۱۶ درصد تا حدی نگران و ۲۶ درصد کمی نگران هستند که تا ماه اکتبر ۲۰۲۴ از کار خود اخراج شوند.

در این نظرسنجی برخی از افراد به‌شکل ناشناس نظر خود را درباره اخراج‌ها به اشتراک گذاشتند. یکی از پاسخ‌دهنده‌ها درباره وضع فعلی بازی‌های صنعت گفت: «استودیوها در طول همه‌گیری کرونا خیلی سریع رشد کردند، اما حالا مردم با بحرانی در مدیریت هزینه‌ها روبه‌رو هستند و پول کمتری برای بازی‌ها خرج می‌کنند. متأسفانه حباب در حال ترکیدن است. امیدوارم استارتاپ‌های جدیدی ایجاد شوند تا نحوه توسعه بازی‌ها را متحول کنند و اتفاقات مثبتی را رقم بزنند.»

یکی دیگر از پاسخ‌دهنده‌ها نیز می‌گوید: «اخراج افراد نگران‌کننده است؛ زیرا به‌نظر نمی‌رسد که این روند الگوی متداولی از اخراج را پس از انتشار یک پروژه دنبال کند. در گذشته همه چیز عالی نبود، اما این روزها به‌سختی می‌توان پیش‌بینی کرد که کی و کجا ممکن است اخراجی‌ صورت بگیرد.»


منبع VGC
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده