نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۱۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۴۳

پلی استیشن بیشترین سهم بازار کنسول چین را در اختیار دارد

گزارش‌ها حاکی از آن هستند که پلی استیشن با در اختیار داشتن بیش از دو سوم بازار کنسول‌های بازی در چین، جای رقابت برای هیچ رقیبی را باقی نگذاشتند.

سونی و پلی استیشن در سالی که گذشت عملکرد خیره کننده‌ای را از خود به جا گذاشتند تا جایی‌که به‌طور میانگین فروش روزانه ۴۰ هزار دستگاه کنسول PS5 را ثبت کردند. این آمار درنهایت رکورد ۵۰ میلیون نسخه فروش از این کنسول را تا پایان سال ۲۰۲۳ برای سونی به‌دنبال داشته است.

در شرایطی که PS5 پیشتاز بازارهای رقابتی جهان از جمله بریتانیا، ژاپن و آمریکا است، به‌نظر می‌رسد که شرایط در کشور چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای فروش جهان نیز تفاوت چندانی ندارد. براساس گزارش‌های به‌دست آمده، بیش از دو سوم بازار چین هم‌اکنون در اختیار پلی استیشن قرار دارد. اما چرا این موضوع برای سونی اهمیت دارد؟ چین یکی از بزرگ‌ترین بازارهای فروش در صنعت بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود که این برتری در چنین بازاری، یک سودآوری عظیم و مستمر را برای غول ژاپنی به همراه دارد.

درواقع پلی استیشن با در اختیار داشتن ۶۶.۱ درصد از سهم بازار فروش کنسول‌های بازی در این کشور جای رقابت برای هیچ رقیبی را باقی نمی‌گذارد. این درحالی است که نینتندو سوییچ، دیگر محصول ژاپنی‌ها نیز به نوبه خود آمار فوق‌العاده‌ای را در اختیار داشته و ۵۶.۳ درصد از سهم بازار برای «یک دستگاه» را در دست دارد. درواقع سهم ۶۶ درصدی پلی استیشن تنها متعلق به PS5 نیست.

کاربر چینی درحال خرید PS5

چین در سال ۲۰۲۳ آمار فوق‌العاده‌ای را در زمینه فروش کنسول‌های بازی به ثبت رسانده است. گزارش‌ها حاکی از آن هستند که آمار فروش کنسول‌های بازی در این منطقه ۳۳۵.۴۶ میلیارد یوان معادل ۴۷.۱۸ میلیارد دلار بوده است که یک افزایش ۱۱ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد. همچنین این آمار نشان می‌دهد که ۲۸.۶ میلیون نسخه از این کنسول‌ها طی سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳ به فروش رسیده است که یک افزایش ۲۰ درصدی نسبت به موعد مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

بنابراین می‌توان به جرات گفت که کنسول‌های بازی سال بسیار خوبی را در چین سپری کردند. نکته‌ای که این آمار را قابل‌توجه می‌کند این است که گیمرهای چینی معمولاً بیش از کنسول‌ها طرفدار پلتفرم‌های پی سی و موبایل هستند و بسیاری از بازی‌های پر فروش چینی روی کنسول‌های بازی عرضه نشدند؛ بااین‌حال این آمار نشان می‌دهد که این بخش از بازار گیمینگ چین به سرعت درحال رشد است.

بازی های استودیوهای بازی سازی پلی استیشن

اما علاوه‌بر موفقیت سونی در بازار چین، پلی استیشن 5 در سال ۲۰۲۳ یک فروش ۲۲.۵ میلیونی را در سراسر جهان به ثبت رساند تا کمک زیادی به عبور از رکورد ۵۰ میلیون نسخه‌ای PS5 از زمان عرضه آن کند. پلی استیشن در حال حاضر در اکثر نقاط جهان پرفروش‌ترین کنسول بازی را در اختیار دارد.

از نظر نرم‌افزاری نیز Spider-Man 2 یک رکورد جدید را برای بازی‌های پلی استیشن به‌همراه داشته است و بازی‌های محبوبی مانند God of War Ragnarok نیز تا پایان سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۵ میلیون نسخه فروش داشتند. سال ۲۰۲۳ سال خوبی برای پلی استیشن بود اما انتظار می‌رود روند موفقیت‌های سونی و پلی استیشن در سال ۲۰۲۴ همچنان ادامه‌دار باشد.


منبع tech4gamers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده