نویسنده: عرفان بدری
// پنجشنبه, ۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۰

راک‌استار، ناتی داگ و سایر توسعه‌دهنده‌ها به افشای اطلاعات اینسامنیاک واکنش نشان دادند

بازی‌سازهای مختلف نسبت‌به هک اینسامنیاک گیمز و افشای اسناد محرمانه استودیو در سطح اینترنت واکنش نشان دادند.

استودیو Insomniac Games، سازنده بازی‌های مطرحی مثل Spyro the Dragon ،Ratchet and Clank و Marvel’s Spider-Man اخیرا توسط یک گروه باج‌افزاری هک شد. هکرها که به بیش از ۱/۳ میلیون فایل و اسناد محرمانه دست پیدا کرده بودند، در ابتدا از اینسامنیاک گیمز خواستند تا با پرداخت ۲ میلیون دلار جلوی افشای این اسناد را بگیرند، اما زمانی‌که این استودیو دست رد به سینه آن‌ها زد، اسناد در اینترنت منتشر شدند.

اسناد لورفته اینسامنیاک گیمز شامل موارد زیادی مثل اطلاعات شخصی کارکنان، پروژه‌های در دست ساخت معرفی‌نشده و اطلاعات مالی آثار این استودیو و دیگر آثار انحصاری پلی استیشن می‌شود. درحال‌حاضر تمام برنامه‌ها و پروژه‌های این توسعه‌دهنده تا سال ۲۰۳۰ فاش شده است؛ درحالی‌که هنوز به‌طور رسمی معرفی نشده‌اند.

حالا که مدتی از این انقاق ناراحت‌کننده می‌گذرد، تعدادی از بازی‌سازها در سراسر جهان نسبت‌به این اتفاق واکنش نشان دادند. تاکنون استودیوهای بازی‌سازی زیادی نظر خود را در این رابطه به اشتراک گذاشته و به‌طور کلی از استودیو اینسامنیاک گیمز حمایت کرده‌اند. شرکت رمدی انترتینمنت، سازنده بازی‌های Alan Wake و Max Payne افشای اسناد محرمانه اینسامنیاک گیمز را شرم‌آور خواند. این استودیو با انتشار یک پست در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد که این اتفاق چیزی نبود که توسعه‌دهنده‌های این استودیو سزاوارش باشند.

بازی The Last of Us Part 2

نیل دراکمن، رئیس و کارگردان استودیو ناتی داگ نیز با اعضای اینسامنیاک همدردی کرد و گفت که برای کسب اطلاعات از آثار در دست توسعه استودیو سازنده Marvel's Spider-Man 2 منتظر معرفی رسمی می‌ماند.

حدود سه سال پیش استودیو ناتی داگ مورد حمله هکرها قرار گرفت و تقریبا تمام داستان و صحنه‌های مهم بازی The Last of Us Part 2 پیش از انتشار لو رفت که حاشیه‌های زیادی را به‌دنبال داشت. کوری بارلوگ، کارگردان بازی God of War محصول ۲۰۱۸ هم با انتشار یک توئیت حمایت خود از استودیو Insomniac را نشان داد.

دینگا باکابا، کارگردان استودیو آرکین (سازنده بازی‌های Deathloop و Marvel's Blade) نیز این اتفاق را وحشت محض و دردناک توصیف کرد و گفت که استودیوهای زیادی هستند که در معرض خطر هک قرار دارند.

در ادامه تعدادی از اعضای شرکت Rockstar Games حمایت و همدردی خود با اینسامنیاک گیمز را ابراز کردند. راک‌استار گیمز در چند سال اخیر به خاطر هکرها دوران سختی را پشت سر گذاشته است. مدتی قبل فایل‌های محرمانه این شرکت لو رفتند که شامل فایل‌های بازی Grand Theft Auto 6 بود. همچنین تریلر معرفی جی‌تی‌ای ۶ نیز چند ساعت زودتر لو رفت و راک‌استار را مجبور به پخش زودتر نسخه اصلی در یوتیوب کرد.


منبع Game Rant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده