نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۴ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۰

پلی استیشن 5 پرو احتمالا از پردازنده Zen 2 استفاده می‌کند

بررسی جدیدی نشان می‌دهد که استفاده از معماری Zen 2 به‌عنوان پردازنده PS5 Pro باتوجه‌به استراتژی قیمت‌گذاری منطقی‌ترین انتخاب خواهد بود.

LeviathanGamer در ایکس (توئیتر سابق) نگاه عمیقی به مشخصات لورفته از سیستم جدیدی داشته است که ظاهرا به کنسول پلی استیشن 5 پرو تعلق دارد. براساس بررسی انجام‌شده، به‌کارگیری پردازنده‌ای که از همان معماری CPU فعلی پلی استیشن 5 استفاده می‌کند، منطقی‌ترین تصمیمی است که می‌تواند توسط سونی اتخاذ شود.

دلیل این موضوع هم این است که معماری Zen 3 منجربه ارتقاء عملکرد ۱۶ درصدی پردازنده و همچنین افزایش سایز die نسبت‌به Zen 2 می‌شود که می‌تواند برای یک APU مشکل‌ساز باشد. افزایش هزینه نهایی تولید کنسول در مقابل ارتقاء نه‌چندان قانع‌کننده‌ای که به همراه دارد، مشکل دیگری است که می‌توان برای این سیستم متصور شد.

در مورد نسل Zen 4 نیز شرایط مشابهی وجود دارد و افزایش سایز die می‌تواند مشکل‌ساز شود. یک CPU مبتنی‌بر معماری Zen 4c نیز نمی‌تواند برای PS5 Pro مورد استفاده قرار بگیرد؛ چراکه با وجود کاهش سایز Die، استفاده از این معماری مستلزم بازطراحی تراشه جهت سازگاری ساختار ۱۶ هسته‌ای آن با یک پردازنده ۸ هسته‌ای است.

از طرف دیگر، ارتقاء عملکردی که ازطریق پیشرفت معماری تراشه‌های مدرن‌تر AMD میسر شده است، برای بازی‌هایی که به توان CPU وابسته هستند، چندان سودمند نخواهد بود. به همین جهت، استفاده از یک تراشه Zen 2 با همه مزایای هزینه‌ای و عملکردی آن، منطقی‌ترین انتخاب ممکن برای PlayStation 5 Pro خواهد بود.

APU پلی استیشن 5

لویاتان‌گیمر علاوه‌بر CPU به مشخصات احتمالی GPU پلی استیشن 5 پرو نیز پرداخته است. گفته می‌شود یک GPU مبتنی بر معماری RDNA2 یا RDNA3 می‌تواند به افزایش یا کاهش اندازه Die تراشه اصلی منجر شود و همچنان تأثیر قابل توجهی روی هزینه‌های تولید نداشته باشد. تنها چیزی که می‌تواند به‌طور قابل توجهی روی این هزینه‌ها تأثیرگذار باشد، پروسس نود یا فناوری ساخت APU است. اگر این تراشه همچنان برپایه پروسس نود ۶ نانومتری تولید شود، هزینه‌های تولید آن نیز می‌تواند همچنان در محدوده‌ی ۶۰ الی ۸۰ دلار بالاتر از مدل‌های کنونی قرار بگیرد.

این انتخاب همچنان محتمل‌ترین رویکردی است که می‌تواند توسط سونی در پیش گرفته شود؛ هرچند باتوجه‌به اینکه پلی استیشن 5 پرو با استناد به اطلاعات فاش‌شده ۵۰ وات توان مصرفی بالاتری نسبت‌به مدل پایه خواهد داشت، ممکن است مشکلاتی در زمینه توان و حرارت تولیدی ایجاد شود. به این ترتیب با درنظرگرفتن همه‌ این موارد، استفاده از یک پردازنده Zen 2 و فناوری ساخت ۶ نانومتری در کنسول جدید سونی می‌تواند قیمت حدودا ۱۰۰ دلار بیشتر از پلی استیشن 5 اسلیم را برای آن به‌همراه داشته باشد که قیمت معقولی به‌نظر می‌رسد.

به‌هرشکل کنسول PS5 Pro هنوز به‌صورت رسمی معرفی نشده است و احتمال دارد که تصمیمات دیگری توسط توسعه‌دهنده‌های سونی و سیاست‌گذاران قیمتی محصولات این شرکت اتخاذ شوند. درهرصورت، جزئیات آن به محض تأیید منابع رسمی، به اطلاع شما خواهد رسید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده