نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۶ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۱۲

کپکام: قیمت بازی‌ ها خیلی پایین است

آروهیرو سوجیموتو، مدیراجرایی شرکت بازی‌سازی کپکام گفته که هزینه توسعه بازی‌ها ۱۰۰ برابر بیشتر از دوران NES شده اما قیمت بازی‌ها چندان افزایش نیافته است.

صنعت بازی به آرامی اما به‌صورت حتمی به سمت و سویی پیش می‌رود که هزینه خرید بازی‌های رده بالای AAA از ۶۰ دلار به ۷۰ دلار افزایش می‌یابند. قیمت استانداردی که مدت‌ها است توسط ناشران بزرگ EA، سونی، مایکروسافت، نینتندو، اکتیویژن و Take-Two Interactive در تجارت بازی‌های ویدیویی رعایت می‌شد و حالا می‌بینیم که این شرکت‌ها درحال تطبیق خود با نرخ جدید هستند. حالا و در شرایطی که کپکام تاکنون به شرکت‌هایی که قیمت محصولات خود را افزایش دادند نپیوسته است، به‌نظر می‌رسد که طولی نخواهد کشید که شاهد تغییراتی در مدل تجاری این ناشر بزرگ ژاپنی هم باشیم.

نشریه Nikkei مصاحبه جدیدی را در حاشیه رویداد توکیو گیم شو با هاروهیرو سوجیموتو، از مدیران ارشد اجرایی کپکام ترتیب داده که موضوع آن به قیمت بازی‌های ویدیویی اختصاص دارد. وی با اشاره به اینکه شخصاً فکر می‌کند قیمت بازی‌ها برای دوره‌ای که در آن قرار داریم «خیلی پایین» است، توضیح داده که افزایش قیمت بازی‌ها در این سال‌ها متناسب با افزایش هزینه توسعه پروژه‌های بازی‌سازی حرکت نکرده است.

بازی های کپکام

«شخصاً فکر می‌کنم که قیمت بازی‌ها خیلی پایین است، هزینه توسعه بازی‌ها از دوران Famicom (NES) تا ۱۰۰ برابر شده اما قیمت نرم‌افزارها افزایش چندانی نداشته است. این درحالی است که برای جذب افراد مستعد نیاز داریم که حقوق‌های پرداختی را هم مقداری افزایش دهیم. درواقع مبالغ حقوق پرداختی به‌طور کلی در این صنعت درحال افزایش بوده و من فکر می‌کنم که گزینه افزایش قیمت محصولات یک روش تجاری سالم و جا افتاده است.»

درحالی‌که نمی‌توان انکار کرد که هزینه ساخت بازی‌ها طی سال‌های گذشته افزایش داشته و احتمالاً بالاتر از این هم خواهد رفت، لازم است به این نکته نیز توجه شود که میزان درآمدزایی شرکت‌ها از عرضه بازی‌های باکیفیت AAA نیز نسبت به قبل به‌طور قابل توجهی جهش یافته و این قضیه مسقیماً با افزاش جامعه مخاطبان گیمینگ در ارتباط است. از طرفی شرکت‌های بازی‌سازی این روزها نه فقط از راه فروش محصول اولیه بلکه ازطریق فروش بسته‌های الحاقی گران‌قیمت و خریدهای درون برنامه‌ای نیز به درآمدزایی می‌پردازند.

aruhiro Tsujimoto

بااین‌حال امسال عرضه بازی Resident Evil 4 از کپکام را داشتیم که قیمت سهام این شرکت را به بالاترین نرخ خود در طول تاریخ عملکرد این شرکت رساند. درست است که این شرکت هنوز قیمت بازی‌های AAA خود را به ۷۰ دلار نرسانده و امثال Resident Evil 4 و Street Fighter 6 همچنان با قیمت ۶۰ دلار فروخته می‌شوند اما این صحبت‌ها نشان می‌دهد که اگر این شرکت هم در آینده نزدیک تصمیم به افزایش قیمت بازی‌های خود بگیرد چندان متعجب نخواهیم شد.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده