نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۹

موافقت موقت CMA بریتانیا با قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد

بعد از باز شدن پای یوبیسافت به مسئله‌ی کلاود گیمینگ در قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد، اداره تنظیم رقابت بریتانیا (CMA) موقتاً با این معامله موافقت کرده است.

به نظر می‌رسد که نهاد ناظر بر بازار و رقابت بریتانیا (CMA) به‌عنوان آخرین مانعی که بر سر راه تأیید نهایی معامله بزرگ اکتیویژن بلیزارد و مایکروسافت باقی مانده، به‌طور موقت موافقت خود را با عقد این قرارداد اعلام کرده است. این درحالی است که این نهاد قانون گذار در ماه آوریل به‌دلیل نگرانی از آنچه که به‌عنوان «تأثیر احتمالی روی بازار نوپای کلاود گیمینگ» بیان شده بود، با این توافق مخالفت کرده بود. بااین‌حال، مایکروسافت با موافقت برای فروش حق فعالیت‌های کلاود استریمینگ این شرکت به یوبیسافت، تلاش کرده تا CMA درمورد درخواست آن‌ها تجدید نظر کند. ظاهراً این اقدام به راه اندازی یک فرایند جدید تحقیق و تفحص برای بررسی این ادغام منجر شده است.

حالا به نظر می‌رسد که این اقدام برای CMA کافی بوده تا امروز تجدیدنظر خود در خصوص موافقت موقت با این معامله را رسماً اعلام کند. در این بیانیه نوشته شده: «با اینکه CMA همچنان نگرانی‌های محدودی را در مورد برخی مسائل باقی مانده در قرارداد جدید شناسایی کرده است، مایکروسافت راه‌حل‌هایی را ارائه کرده که CMA تصمیم گرفته تا به‌طور موقت فرصتی برای رفع این مشکلات در نظر بگیرد.»

لوگوی مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد

CMA در ادامه اضافه می‌کند: «درحالی که قرارداد بازنویسی شده اساساً با معامله قبلی تفاوت داشته و به‌طور عمده بسیاری از نگرانی‌ها را برطرف می‌کند، CMA همچنان معتقد است که ممکن است برخی مقرارات در خصوص فروش حقوق استریمینگ اکتیویژن به یوبیسافت عملاً دور زده شده و نهایتاً فسخ شده و اجرا نشوند.»

«مایکروسافت نیز در مقابل راه‌حل‌هایی را برای رفع این نگرانی‌ها ارائه کرده تا از قابلیت فروش حقوق اکتیویژن به یوبیسافت توسط CMA اطمینان حاصل شود. در نتیجه CMA موقتاً به این نتیجه رسیده که این تضمین اضافی باید نگرانی‌های باقی مانده را برطرف کند.»

حالا CMA فرایند یک رایزنی دیگر را تا تاریخ ۶ اکتبر آغاز کرده و پس از آن تصمیم نهایی را خواهد گرفت. در کل شرایط به نحوی به نظر می‌رسد که CMA درنهایت این معامله را تأیید خواهد کرد؛ مگر اینکه مخالفت مهم دیگری در این مسیر ایجاد و مطرح شود.

بعد از انتشار تصمیم موقت CMA، برد اسمیت، رئیس مایکروسافت توییت زده که «ما از ایجاد این پیشرفت مثبت در روند بررسی CMA دلگرم شدیم. ما در این مدت راه‌حل‌هایی را ارائه کردیم که معتقدیم به‌طور کامل نگرانی‌های CMA در خصوص کلاود استریمینگ را برطرف خواهد کرد. ما به تلاش برای کسب تأییدیه نهایی برای بسته شدن این پرونده تا قبل از مهلت تعیین شده در تاریخ ۱۸ اکتبر ادامه خواهیم داد.»

توافق مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد

کالین رفتری، مدیر بخش ادغام CMA و تصمیم گیرنده فاز اول این نهاد با اشاره به بیانیه امروز گفته که او از طرح جدید مایکروسافت برای رفع نگرانی‌های CMA رضایت داشته و توصیف قرارداد بازنویسی شده‌ی این شرکت به‌عنوان یک «معامله جدید و کاملاً متفاوت» توضیح داده که در این طرح، توزیع حقوق استریمینگ بازی‌ها به‌جای اینکه به‌طور کامل تحت تسلط مایکروسافت باشد، در دست یک تأمین کننده قوی و مستقل یعنی یوبیسافت خواهد بود.

«با ارائه‌ی تضمین‌های بیشتر برای کسب اطمینان از اجرای صحیح این قرارداد توسط مایکروسافت، این امر ساختار بازار رقابت را حفظ کرده و از طرق مختلفی از جمله خدمات اشتراکی ارائه‌ی بازی‌های مبتنی بر کلاود گیمینگ، به گیمرهای بریتانیایی فرصت دسترسی به بازی‌های اکتیویژن در آینده را فراهم خواهد کرد.»

درنهایت نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده