// دوشنبه, ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۵

همچنان احتمال رد معامله خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت از طرف سازمان CMA وجود دارد

حتی اگر اتحادیه اروپا معامله خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت را بپذیرد، این احتمال وجود دارد که معامله توسط سازمان رقابت و بازار بریتانیا بلاک شود.

وقتی هفته پیش اخبار مبنی‌بر آمادگی اتحادیه اروپا برای تایید معامله خرید ۶۸.۷ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت بدون واگذاری هیچ بخشی از خرید منتشر شد، بسیاری تصور می‌کردند بزرگ‌ترین معامله ادغام تاریخ صنعت گیمینگ شانس زیادی برای گرفتن تاییدیه‌ی همه‌ی ادارت تنظیم رقابت دارد. چرا که اتحادیه اروپا ظاهرا آماده‌ی تایید قرارداد بدون نیاز به فروش Call of Duty به یک شرکت دیگر است.

معمولا سه اداره تنظیم رقابت اصلی شامل اتحادیه اروپا، سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) و کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریکا (FTC) مطابق با تصمیمات یکدیگر عمل می‌کنند. اما Equity Report در یک مقاله‌ی تازه که فقط با پرداخت پول می‌توان آن را به‌صورت کامل مطالعه کرد، خبر داد اطلاعاتی جمع‌آوری کرده که براساس آن‌ها آن CMA آماده است تا تصمیمی متفاوت با اتحادیه اروپا اتخاذ کند. این قضیه لزوما بدین معنا نیست که سازمان نام‌برده حتما چنین خواهد کرد، اما منابع می‌گویند احتمال آن وجود دارد. درحال‌حاضر مشخص نیست آیا CMA صرفا به‌دنبال نمایش استقلال خود است یا واقعا می‌خواهد مانع معامله ادغام شود.

توافق مایکروساف ت و اکتیویژن بلیزارد

سازمان CMA ابتدا در ژوئیه ۲۰۲۲ تحقیقات خود از معامله خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت را شروع کرد و چند ماه بعد نتایج اولیه تحقیقات را منتشر کرده و ادعا کرد این ادغام ممکن است تاثیر منفی روی رقابت بگذارد. همین باعث شد تحقیقات عمیق‌تری شکل بگیرد که طی نتایج اولیه آن اعلام شد اگر مایکروسافت همین‌گونه معامله را تکمیل کند، شاید گیمرهای انگلیسی درمعرض خطر قیمت بالاتر یا انتخاب‌های کمتر قرار بگیرند.

البته در آن زمان CMA هنوز راه‌حل‌های ارائه‌شده مایکروسافت را مثل معامله ده ساله عرضه Call of Duty روی نینتندو که امضا شد و سونی که امضا نشد، درنظر نگرفته بود. همچنین یکی‌از نگرانی‌های اصلی سازمان رقابت و بازار پتانسیل مایکروسافت برای مسدود کردن رقبا در بازار درحال‌رشد کلاد گیمینگ بود. از آن موقع مایکروسافت برای رفع این نگرانی‌ها اقداماتی انجام داده که شامل ارائه‌ی قرارداد به انویدیا برای عرضه تمامی بازی‌های خود ازجمله آثار شرکت اکتیویژن بلیزارد درصورت تایید معامله، روی GeForce NOW است.

تیراندازی به هلی‌کوپتر در Call of Duty Warzone

شرکت سونی هم همچنان درحال مبارزه با این معامله است و در اسناد تازه ارائه‌شده به سازمان فوق، شرکت ژاپنی گفت مایکروسافت می‌تواند عمدا یک نسخه معیوب از Call of Duty روی پلی استیشن عرضه کند تا بازیکنان را به ترک آن‌ها و پیوستن به پلتفرم ایکس باکس تشویق کند. سونی همچنین گفت شرایط قیمتی عرضه کالاف دیوتی روی پلی استیشن پلاس برای مواجهه با عرضه احتمالی این مجموعه روی ایکس باکس گیم پس، مدل تجاری اشتراکی آن‌ها را نابود خواهد کرد.

ازطرفی شرکت اکتیویژن بلیزارد هم به‌شدت خواهان تایید این معامله است. لولو چِنگ مِسِروی، یکی از اعضای ارشد و معاون اجرایی امور شرکت اکتیویژن بلیزارد توییتی منتشر کرده و ادعا کرده است که جیم رایان، رئیس شرکت سرگرمی تعاملی سونی در جلسه‌ای در بروکسل گفته معامله جدیدی برای Call of Duty نمی‌خواهد و تنها خواهان مانع شدن از تکمیل این ادغام است.


منبع Wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده