نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۹

فیل اسپنسر: قرارداد اکتیویژن بلیزارد تاثیری روی آینده فعالیت ایکس باکس ندارد

فیل اسپنسر گفت که آینده ایکس باکس به قرارداد اکتیویژن بلیزارد گره نخورده و حتی اگر جلوی این معامله گرفته شود ایکس باکس به کار خود ادامه خواهد داد.

فیل اسپنسر این هفته به بریتانیا سفر کرده بود تا به مذاکره و گفت‌وگو با نهاد قانون گذار رقابت در بازار این کشور بپردازد. رئیس بخش گیمینگ مایکروسافت پس از برگزاری یک جلسه ارائه‌ی توضیحات به کمیسیون اتحادیه اروپا که در آن از قرارداد ۶۹ میلیارد دلاری خرید اکتیویژن بلیزارد دفاع می‌کرد، همچنان تلاش خواهد کرد تا مقامات این سازمان را متقاعد کند که این معامله به جنبه رقابت در بازار آسیب نخواهد زد. این نگرانی وجود دارد که مایکروسافت با این خرید رو به انحصار گرایی در زمینه عرضه آثار پرمخاطب این شرکت به‌خصوص بازی‌های سری کالاف دیوتی خواهد کرد.

با اینکه این قرارداد با اختلاف بزرگ‌ترین توافق مایکروسافت در تمامی حوزه‌های فعالیت این شرکت به شمار خواهد رفت، غول بزرگ تکنولوژی جهان در زمینه‌های غیر گیمینگ مختلفی از جمله توسعه سیستم‌عامل ویندوز به‌عنوان فراگیرترین سیستم‌عامل مورد استفاده در کامپیوترهای سراسر جهان و سرویس‌های کاربردی و بسیار پرمخاطبی مانند آفیس و خدمات مبتنی بر فناوری کلاود فعالیت دارد.

پوستر خرید اکتیویژن بلیزارد و پرچم اتحادیه اروپا

نشریه The Times انگلستان در همین راستا به گفت‌وگو با فیل اسپنسر پرداخته و از او پرسیده که اگر این قرارداد مهم درنهایت با مخالفت نهادهای قانون گذار لغو شود، چه بر سر ایکس باکس خواهد آمد. اسپنسر نیز در پاسخ گفته که آینده ایکس باکس و بازوی گیمینگ مایکروسافت به این قرارداد وابسته نیست و بدون وجود آن نیز به روند خود ادامه خواهد داد.

«این قرارداد مهمی برای ما محسوب می‌شود اما اینطور هم نیست که آینده ما به آن گره خورده باشد. ایکس باکس بدون این توافق نیز به وجود خود ادامه خواهد داد.»

سونی و پلی استیشن از جمله مهم‌ترین مخالفان این قراداد است و باتوجه‌به احتمال پیشبرد رویکردهای انحصارگرایانه در قبال بازی‌هایی مانند Call of Duty، این آثار را غیرقابل جایگزین شدن می‌دانند. این درحالی است که اسپنسر با اشاره به در اختیار داشتن ۷۰ درصد بازار کنسول‌های بازی توسط سونی، از اینکه چرا قانون گذاران انقدر تلاش می‌کنند تا از این شرکت در مقابل ایجاد رقبای قدرتمندتر در بازار محافظت کنند، ابراز تعجب می‌کند.

مایکروسافت به‌تازگی از پیشنهاد ۱۰ ساله خود به سونی برای عرضه هم زمان بازی‌های Call of Duty در پلی استیشن و ایکس باکس خبر داده که هنوز توافقی حاصل نشده است.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده