نویسنده: هومن فلاحی
// چهار شنبه, ۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۶

از دسترس خارج شدن نسخه‌ی اول بازی Angry Birds

شرکت راویو اعلام کرد به‌زودی نسخه‌های کلاسیک بازی Angry Birds برای همیشه از دسترس بازیکنان خارج می‌شوند.

بیشتر از ۱۳ سال پس از انتشار بازی Angry Birds روی پلتفرم‌های موبایل، حالا استودیوی بازی‌سازی فنلاندی Rovio Entertainment اعلام کرده است که به‌زودی کاربران فروشگاه‌های دیجیتالی اپل استور و گوگل پلی دیگر امکان خرید مستقیم این بازی را نخواهند داشت.

براساس اطلاعات منتشر شده، راویو تاثیر منفی بازی Angry Birds روی فروش و عملکرد مالی دیگر بازی‌های این استودیو را به‌عنوان دلیل اصلی حذف این بازی از فروشگاه‌های دیجیتالی اعلام کرده است. بدین ترتیب، از فردا ۲۳ فوریه (۴ اسفند) نسخه اندروید این بازی کلاسیک به‌طور کلی از گوگل پلی حذف می‌شود و نسخه‌ی iOS بازی نیز با تغییر نام به‌عنوان Red’s First Flight، مجددا در دسترس کاربران اپ استور قرار می‌گیرد.

ظاهرا راویو امیدوار است با این اقدام محبوبیت، اکتشاف‌پذیری و فروش این نسخه از بازی میان کاربران کاهش پیدا کند و در عوض کاربران خردسال و بزرگسال به تجربه و دانلود تعداد بی‌شمار بازی‌های فرعی منتشر شده از این سری بپردازند. این بازی‌ها همگی از پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای بهره می‌برند و بنابراین تاثیرگذاری روی کاربران برای انتخاب این بازی‌ها به‌جای اولین بازی محبوب و پرطرفدار سری که شامل هیچ سرویس اشتراکی یا پرداخت‌ درون‌برنامه‌ای نمی‌شود، یکی از دلایل تغییر نام و حذف نسخه‌ی اندروید بازی انگری بردز به‌حساب می‌آید.

بازی اندروید Angry Birds Classic

سخنگوی این شرکت در این‌باره می‌گوید: «با بررسی جنبه‌های اقتصادی و مالی بازی Rovio Classics: Angry Birds، و باتوجه‌به اثرگذاری این بازی روی گستره‌ی محصولات و بازی‌ها ما، ما تصمیم گرفتیم که بازی Rovio Classics: Angry Birds را از روز پنجشنبه ۲۳ فوریه از فروشگاه دیجیتالی گوگل پلی حذف کنیم. همچنین زمانی‌که بررسی‌ها و اقدامات قانونی لازم انجام بگیرد، نام این بازی در فروشگاه اپ استور نیز به Red’s First Flight تغییر پیدا خواهد کرد.

البته Rovio Classics: Angry Birds همچنان روی دستگاه‌هایی که پیش از این آن را نصب کرده‌اند، با وجود عدم فروش آن همچنان قابل بازی خواهد بود. ما آرزو می‌کنیم هواداران علاقه و اشتیاق خود به تنوع زیاد بازی‌های پرندگان خشمگین مانند Angry Birds 2 ،Angry Birds Friends و Angry Birds Journey را ادامه دهند و هدف هر روز ما این است که بهترین تجربه‌ی ممکن را برای بازیکنان و طرفداران این سری فراهم کنیم».

درحالی‌ که نسخه‌ی اول سری انگری بردز که در حال حاضر Rovio Classics: Angry Birds نام دارد تنها با قیمت ۰/۹۹ دلار آمریکا به فروش می‌رسد و شامل هیچگونه پرداخت درون‌برنامه‌ای یا تبلیغاتی نمی‌شود، هر سه بازی نام‌برده شده در بیانیه‌ی مطبوعاتی راویو پر شده از پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای پیچیده و عموما آزاردهنده هستند و بنابراین استفاده و دانلود آن‌ها از طرف کاربران برای این شرکت سود و درآمد بسیار بیشتری دارد.

بازی موبایل Angry Birds Journey

بیانیه‌ی راویو همچنین تایید می‌کند که برای بیشتر کاربران، خرید و تجربه‌‌ی این بازی یک دلاری گزینه‌ی جذاب و محبوب‌تری نسبت به دانلود تمامی این بازی‌های فرعی بوده است و بنابراین حذف نسخه‌ی اندروید و تغییر نام نسخه‌ی اپ استور بازی، از راه‌حل‌های این شرکت پردرآمد برای این مشکل به‌حساب می‌آید. از سوی دیگر از روز گذشته نیز انتقادات زیادی از سوی هواداران قدیمی این مجموعه و کاربران علاقه‌مند به بازی‌های موبایل در فضای مجازی منتشر شده است.

شان باکلو، مدیر جامعه‌ی هواداری این سری نیز در پاسخ به سؤال یکی از طرفداران، همین دلایل مطرح شده را به‌عنوان دلیل این اقدامات نسبت به این بازی موبایلی بسیار مشهور و تأثیرگذار اعلام کرده است. خلاصه‌ی گفته‌های باکلو به این نکته اشاره دارد آینده‌ی این شرکت چند صد میلیون دلاری تا حد زیادی به این بازی‌های رایگان و دارای پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای بستگی دارد و عدم سودآوری شبانه‌روزی‌ آن‌ها می‌تواند مانع بزرگی در سر راه ساخت بازی‌های جدید و کار روی پروژه‌های تازه ایجاد کند.

پیش از این یک بار دیگر و در سال ۲۰۱۹ این بازی و تعدادی از دیگر بازی‌های آفلاین و پرفروش سری انگری بردز به‌دلیل آنچه راویو آزمایش‌های داخلی اعلام کرده بود، از فروشگاه‌های دیجیتالی پلتفرم‌های موبایل حذف شده بودند. سرانجام پس از دو سال و در ماه آوریل سال گذشته، امکان خرید این بازی تحت عنوان Rovio Classics: Angry Birds روی فروشگاه‌های موبایلی بازگشت.

حالا پس از گذشت بیش از ۱۳ سال از عرضه‌ی اولیه‌ی بازی Angry Birds روی گوشی‌های هوشمند، سرانجام این نسخه‌ی آفلاین بازی برای همیشه از دسترس کاربران خارج می‌شود و بنابراین کاربران دستگاه‌های هوشمند سیستم‌عامل iOS و اندروید فقط تا فردا برای خرید این بازی کلاسیک پیش از حذف همیشگی آن فرصت خواهند داشت.

نظر شما کاربران زومجی در این‌باره چیست؟ شما می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.


منبع VGC
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده