نویسنده: هومن فلاحی
// چهار شنبه, ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۶

کاهش تولید PSVR2 در پی آمار ناامیدکننده پیش‌فروش [بروزرسانی: تکذیب شد]

براساس یک گزارش تکذیب‌شده، سونی قرار بود میزان تولید هدست واقعیت مجازی PSVR2 را به‌دلیل پیش‌خرید کمتر از انتظار آن به اندازه‌ی نصف کاهش دهد.

به‌روزرسانی ساعت ۰۹:۴۶ تاریخ ۱۲ بهمن: سونی به‌صورت رسمی با رد گزارش مطرح‌شده اعلام کرد که اصلا میزان تولید پلی استیشن وی‌آر ۲ را کاهش نداده است و بازیکن‌ها شور و ذوق زیادی برای این هدست واقعیت مجازی دارند. در بخشی از بیانیه‌ی شرکت Sony می‌خوانیم که دلیل عدم کاهش تولید PS VR2 این است که سونی «اشتیاق طرفدارهای پلی استیشن برای عرضه‌ی هدست با بیشتر از ۳۰ بازی از جمله گرن توریسمو ۷، Horizon Call of the Mountain و رزیدنت ایول ویلج» را دیده است.

متن خبر قبل از به‌روزرسانی: در کمتر از یک مانده به عرضه‌ی جهانی هدست واقعیت مجازی پلی استیشن VR2 توسط سونی، حالا بلومبرگ از کاهش قابل‌توجه میزان تولید این دستگاه بازی موردانتظار خبر داده است.

طبق جزئیات منتشرشده، پیش از این سونی عرضه‌ی دو میلیون هدست در سه‌ماهه‌ی ابتدایی عرضه این هدست را پیش‌بینی کرده بود، اما ظاهرا به‌دلیل آمار پایین پیش‌خرید این دستگاه، سونی میزان تولید خود را به یک میلیون دستگاه در ماه‌های آینده کاهش داده است. منابع بلومبرگ می‌گوید سونی به شرکت‌های همکار تولید قطعات و صفحه‌نمایش این دستگاه اطلاع داده است که میزان تولید قطعات مخصوص به این را هدست را کاهش دهند.

منابع مطلع می‌گویند ساخت و عرضه‌ی ۱/۵ میلیون دستگاه PSVR2 تا ماه مارس سال آینده، هدف برنامه‌ریزی شده‌ی جدید سونی است که رقم بسیار پایین‌تر از آنچه سونی پیش از این درنظر گرفته بود، محسوب می‌شود. البته این رقم نیز در ماه‌های آینده و باتوجه‌به میزان تقاضای موجود برای این دستگاه، متغیر خواهد بود.

شخصیت بازی Horizon Call of the Mountain در کنار مناظر و ربات‌ها

تحلیل‌گران بر این باورند سرعت پایین جذب کاربرها و گیمرها به هدست‌های واقعی مجازی نسبت به پیش‌بینی‌های شرکت‌های سازنده‌ی آن‌ها، از دلایل اصلی این کاهش کلی فروش و علاقه در بازار محسوب می‌شود. البته طبق تخمین‌های مؤسسه‌ی آماری IDC، انتظار می‌رود میزان فروش هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده پس از گذراندن یک سال ضعیف در ۲۰۲۲، تا پایان سال ۲۰۲۳ با ۳۲ درصد رشد به رقم ۱۲/۸ میلیون واحد برسد.

این بازار در حال حاضر توسط هدست‌های Quest شرکت فیسبوک (Meta) با ۸۵ درصد سهم نسبت به باقی رقیب‌ها قبضه شده است. بلومبرگ می‌گوید سونی در حال حاضر در میان پنج تولید کننده‌ی برتر هدست‌های VR از نظر آمار فروش نیز قرار ندارد و هدست واقعیت مجازی PSVR که اولین تلاش سونی در این بازار محسوب می‌شود، در طول ۷ سال حیات خود از زمان عرضه نتوانسته است حتی یک درصد فروش از این بازار را در اختیار بگیرد.

براساس گفته‌های منابع ناشناس نزدیک به بلومبرگ، سونی انتظار داشت عرضه‌ی بازی واقعیت مجازی بزرگ Horizon Call of the Mountain همزمان با در دسترس قرارگیری PSVR2، تاثیر زیادی روی میزان فروش و پیش‌فروش این هدست داشته باشد. اما قیمت ۵۴۹ دلاری PSVR2، عدم پشتیبانی از بازی‌های خریداری شده کاربران برای پلتفرم PSVR و نیاز دائمی آن به کنسول پلی استیشن 5 که حداقل ۴۰۰ دلار قیمت دارد، از دلایل عمده واکنش سرد و کمتر از انتظار گیمرها و علاقه‌مندان به فناوری واقعیت مجازی به PSVR2 هستند.

نظر شما کاربران زومجی در این‌باره چیست؟ شما می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده