نویسنده: حسن اکرامی
// دوشنبه, ۲۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۴

ناشر بازی Tunic: گیم پس همزمان عالی و وحشتناک است

رئیس شرکت فینجی Finji اعتقاد دارد سرویس گیم پس می‌تواند برای سازندگان مستقل و کوچک همزمان مفید و مضر باشد.

این موضوع که سرویس ایکس باکس گیم پس برای مشترکان از نظر اقتصادی ارزش زیادی دارد، هرگز مورد تردید نبوده است و به نظر می‌رسد این سرویس با گذشت زمان و ارائه‌ی فرصت بازی با هزینه‌ی کم، جذاب‌تر خواهد شد. بااین‌حال، شایستگی‌های این سرویس توسط برخی افراد مورد سؤال قرار گرفته است. به‌عنوان مثال، آیا گیم‌پس می‌تواند برای سازندگان مستقل کوچک‌تر به همان اندازه که شرکت‌های متوسط و بزرگ از معامله برای آوردن بازی‌های خود روی آن سود می‌برند، مفید باشد؟

این سوالی است که اخیرا توسط بکه سالتسمن، مدیرعامل شرکت Finji پاسخ داده شد. شرکت فینجی ناشر بازی‌های Tunic و Night in the Woods به شمار می‌آید که در گذشته بازی Tunic را در زمان عرضه روی سرویس گیم پس در اختیار مشترک‌ها قرار داد. سالتسمن اخیرا در صحبت با GamesIndustry توضیح داد که فهرست بازی‌های سرویس‌های اشتراکی در برخی مواقع ممکن است به قدری بزرگ شود که نسخه‌های مستقل کوچک‌تر در میان فهرست گم شوند.

سالتسمن در این‌باره توضیح داد: «به‌دلیل محدودیت و تحکیم صنعت بازی طی دو سال گذشته و اینکه چگونه بسیاری از آثار بازیسازها فقط تحت حمایت خدمات اشتراکی هستند، نگرانی من این است که چون کتابخانه/آرشیو این سرویس‌ها بسیار گسترده هستند و شرکت‌ها بسیار پرکار شده‌اند و پایگاه‌های عظیمی از کاربران دارند، آن‌ها دیگر به ما نیاز نخواهند داشت». رئیس شرکت فینجی در ادامه توضیح داد که پول پرداخت‌شده از سوی شرکت صاحب سرویس اشتراکی برای قرار گرفتن بازی در آن، برای جبران چندین سال کار تیم توسعه کافی نیست؛ به این معنی که این شیوه کسب درآمد ممکن است روشی نباشد که تیم‌های مستقل و کوچک بتوانند برای مدت طولانی به آن تکیه کنند.

کاراکتر اصلی بازی Tunic

سالتسمن افزود: «آیا بودجه‌ها با وجود هزینه‌های بالاتر ساخت بازی‌ها کافی خواهد بود تا استودیوهای مستقل بتوانند به ساخت چیزهای جالب ادامه دهند؟ اگر ما جمعیت خریدار را به جمعیت اشتراکی (افرادی که بازی‌ها را نمی‌خرند و فقط بازی‌های حاضر در سرویس را تجربه می‌کنند) تبدیل کنیم، به این معنی است که باید به درآمد حاصل از خرید اشتراک تکیه کنیم.

به‌طور کلی، فروش اشتراکی نمی‌تواند درآمد معادل چند سال توسعه‌ی بازی را به بازی‌سازها ارائه کند؛ مگر اینکه تیم سازندگان بسیار کوچک باشد. سرویس‌های اشتراکی عالی و وحشتناک هستند. آن‌ها می‌توانند در هر دو طرف (سود یا زیان) پیش بروند. من بیشتر نگران تیم‌های مستقل کوچک‌تری هستم که شاید به‌عنوان سازندگان بازی جایگاه بالایی نداشته باشند و نتوانند فضا و پول لازم برای ساخت بیش از یک بازی را به‌دست آورند».

درحالی‌که مایکروسافت اصرار دارد سرویس گیم پس به‌عنوان یک مدل تجاری می‌تواند عملکرد پایداری داشته باشد، این نگرانی که ممکن است در درازمدت برای تیم‌های توسعه کوچک‌تر سودآور نباشد، قطعا ارزش مطرح کردن و گفت‌وگو را دارد. با اینکه مایکروسافت به معامله با استودیوهای مستقل جهت انتشار بازی‌های جدید آن‌ها روی گیم پس عادت کرده است، اما باید منتظر ماند و دید که در آینده چه پاسخی به این نگرانی خواهد داد.

نظر شما درباره‌ی این خبر چیست؟ آن را با تیم زومجی و سایر کاربرها در میان بگذارید.


منبع Gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده