نویسنده: هومن فلاحی
// جمعه, ۱۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۱

شکایت رسمی کمیسیون تجارت فدرال آمریکا برای توقف خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت

کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریکا رسما اعلام کرد با طرح یک شکایت، قصد جلوگیری از خرید ۶۸.۷ میلیارد دلاری Activision Blizzard توسط مایکروسافت را دارد.

دقایقی پیش سازمان کمیسیون تجارت فدرال دولت ایالات متحده آمریکا (FTC) رسما اعلام کرد قصد دارد با طرح یک شکایت در دادگاه عالی این کشور، از انجام معامله‌ی ۶۹ میلیارد دلاری خرید مجموعه‌ی بزرگ Activision Blizzard توسط مایکروسافت جلوگیری کند.

این شکایت اوایل امروز قطعی شد؛ پس از هفته‌ها کشمکش اداری و حقوقی میان وکلای اکتیویژن بلیزارد، مایکروسافت، کمیسیون تجارت فدرال و شرکت سونی که مخالف اصلی صورت گرفتن این توافق شناخته می‌شود. کمیسیون تجارت فدرال معتقد است در صورت انجام این معامله، مایکروسافت این قدرت را به‌دست خواهد آورد تا برتری ناعادلانه‌ای نسبت به رقبای تجاری کنسول‌های بازی ایکس باکس، سرویس استریم ابری بازی این برند و سرویس اشتراک بازی گیم‌پس داشته باشد؛ سرویسی که همواره در حال رشد است.

این کمیسیون همچنین تصمیم مایکروسافت برای عرضه‌ی انحصاری دو بازی استارفیلد و Redfall روی کنسول‌های ایکس باکس را که توسط شرکت بتزدا در دست توسعه هستند، نمونه‌ای از اقدامات مایکروسافت در استفاده از مالکیت خود می‌داند. FTC تصمیمات مایکروسافت پس از خرید مجموعه‌ی ZeniMax را که در سال ۲۰۲۱ به مجموعه‌ی ایکس باکس پیوست، یکی از فعالیت‌های شرکت Microsoft در جهت ایجاد مزیت و برتری نسبت به رقبا در زمینه‌ی گیمینگ می‌داند.

شکایت کمیسیون تجارت فدرال از مایکروسافت به این معنا است که حالا این شرکت برای به‌پایان رساندن روند اداری این معامله، با دشواری‌ها و چالش‌های حقوقی سنگین و بی‌شماری روبه‌رو خواهد شد. هالی ویدوا از کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده در این‌باره می‌گوید: «مایکروسافت همین حالا نیز نشان داده است که توانایی این را دارد که از انتشار محتوا روی رقبای خود در صنعت گیمینگ جلوگیری کند. ما امروز قصد داریم تا از تسلط و در اختیار گرفتن [یک] شرکت بازی‌سازی مستقل پیشتاز و بااهمیت توسط مجموعه‌ی مایکروسافت و استفاده از آن برای صدمه زدن به رقبا در چندین بازار گیمینگ پویا و همواره در حال رشد، جلوگیری کنیم».

پیش از این در هفته‌ی گذشته شاهد انتشار خبر پیشنهاد مایکروسافت برای عرضه‌ی ۱۰ ساله‌ی سری بازی Call of Duty روی کنسول‌های پلی استیشن بودیم که ظاهرا سونی همچنان واکنشی نسبت به آن نشان نداده است. البته قرارداد مشابهی میان مایکروسافت و نینتندو منعقد شد که به گفته‌ی مایکروسافت، تمایل و برنامه‌ی این شرکت برای عرضه‌ی بازی‌های کال آو دیوتی روی پلتفرم‌های دیگر را نشان می‌دهد. ظاهرا مایکروسافت تمایل به امضای توافقی مشابه با شرکت ولو برای پلتفرم استیم داشته است، اما گیب نوئل روز گذشته از اعتماد خود به تیم مدیریت ایکس باکس خبر داد و اعلام کرد نیازی به ثبت چنین قراردادهایی برای اجازه انتشار بازی‌های Call of Duty و دیگر بازی‌های بلیزارد روی فروشگاه پرمخاطب استیم وجود ندارد. اما این تعهدها باعث نشدند که FTC از مایکروسافت بابت تلاش برای خرید اکتیویژن بلیزارد شکایت نکند.

خرید Activision Blizzard توسط مایکروسافت

برد اسمیت، رئیس هیئت‌مدیره‌ی مایکروسافت در واکنش به خبر شکایت کمیسیون تجارت فدرال برای جلوگیری از رخ دادن این معامله می‌گوید: «ما همچنان باور داریم که این معامله می‌تواند باعث گسترش رقابت‌ها و فراهم ساختن موقعیت‌های جدیدی برای گیمرها و بازی‌سازها شود. ما از روز نخست آماده‌ی برطرف کردن نگرانی‌های رقابتی بودیم و هستیم؛ مانند برنامه‌ی تدوین‌شده برای امتیازهای انحصاری به رقبا که اوایل همین هفته تقدیم کمیسیون تجارت فدرال شده است. با اینکه ما به انجام صلح‌آمیز این معامله امید داشتیم، اما ما به‌طور کامل به این پرونده‌ی حقوقی اطمینان داریم. در انتظار فرصت ارائه و دفاع از این پرونده در دادگاه هستیم».

در ماه‌های گذشته مایکروسافت، سونی را به پرداخت مبالغی نامشخص به توسعه‌دهندگان برای عدم عرضه‌ی بازی‌های آن‌ها روی سرویس گیم‌پس متهم کرده بود. سونی نیز از سوی دیگر اعتقاد دارد تصاحب مجموعه‌ی Activision Blizzard توسط مایکروسافت می‌تواند در آینده، باعث صدمه دیدن توسعه‌دهندگان، کسب‌و‌کارها و افزایش قیمت‌ها برای مشتریان شود.

بسیاری از مراجع قانونی در اروپا و بریتانیا نیز از نزدیک این معامله و درگیری‌های مروبط به آن را زیر نظر دارند. با وجود تلاش‌های مایکروسافت برای برطرف سازی نگرانی‌های موجود، سازمان CMA بریتانیا و تیم بررسی‌کننده‌ی اتحادیه اروپا هنوز رای قطعی و نهایی خود بابت تایید یا رد این قرارداد تأثیرگذار در صنعت بازی را اعلام نکرده‌اند.

نظر شما کاربران زومجی در این‌باره چیست؟ شما می‌توانید دیدگاه خود راجع به جدیدترین اخبار بازی را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.


منبع The Verge
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده