// دوشنبه, ۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۵۸

معامله ادغام با مایکروسافت تنها راه عرضه بازی‌ های اکتیویژن برای سرویس‌های اشتراکی

اگر معامله اکتیویژن با مایکروسافت تایید نشود، احتمالا این شرکت قصد نداشته باشد تا سرویس اشتراکی خود را عرضه کند یا بازی‌های خود را در گیم پس و پلی استیشن پلاس قرار دهد.

اگر معامله ادغام اکتیویژن بلیزارد با شرکت مایکروسافت تایید نشود، بازی‌های این شرکت روی هیچ سرویس اشتراکی عرضه نخواهد شد. در یک نامه ۱۱۱ صفحه‌ای به انجمن تنظیم رقابت انگلیس، مایکروسافت اطلاعات جالبی درمورد دیدگاه اکتیویژن درباره سرویس‌های اشتراکی منتشر کرده است. طبق گفته ردموندی‌ها با استناد به اسناد داخلی و شهادت مدیران اکتیویژن، اگر معامله ادغام تایید نشود، این شرکت قصد ندارد بازی‌های بزرگ خود را روی سرویس‌های اشتراکی منتشر کند.

این قضیه از آنجایی جالب است چون اکتیویژن پیش‌تر معامله‌ای با سونی داشته است. این معامله بازاریابی چندساله و لایسنس با شرکت سونی بود که محتوای انحصاری برای پلی استیشن عرضه می‌کرد. بخشی از قرارداد تصریح می‌کرد اکتیویژن نمی‌تواند مجموعه Call of Duty را روی گیم پس عرضه کند. بنابر بیانیه تازه مایکروسافت به CMA، درهرصورت اکتیویژن قصد ندارد این مجموعه یا هر بازی بزرگ دیگری را تحت هرحالتی روی گیم پس عرضه کند.

در صفحه پنج نامه آمده است: «اکتیویژن هرگز محتوای جدیدتر را روی سرویس‌های مولتی‌گیم اشتراکی عرضه نکرده است و قصد ندارد در آینده چنین کاری انجام دهد. بدون این معامله، محتوای اکتیویژن روی هیچ سرویس مولتی‌گیم اشتراکی در دسترس نخواهد بود. به‌همین دلیل معامله تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند شرایط رقابت را بدتر کند.

بازی‌های متنوع در سرویس ایکس باکس گیم پس / Xbox Game Pass

اکتیویژن آثار خود از جمله Call of Duty را به‌هیچ وجه در دسترس سرویس‌های مولتی‌گیم اشتراکی قرار نمی‌دهد و هیچ مدرکی مبنی بر تغییر این امر در آینده قابل پیش‌بینی وجود ندارد. اسناد تجاری درونی اکتیویژن درکنار شهادت مدیران این شرکت مشخص کرده است که درصورت نبود این معامله، برنامه‌ای برای انجام این کار در آینده وجود ندارد.

اکتیویژن نگران است که شرکت در سرویس‌های اشتراکی ممکن است روی (نامشخص) تاثیر بگذارد و در نتیجه باعث تعدیل برند خود و کاهش فروش خرید برای بازی، به‌خصوص آثار جدید شود. این منعکس کننده دیدگاه اکتیویژن است که حتی اگر سرویس‌های اشتراکی رشد کنند. این مانعی اساسی برای ناشران بوده است که معمولا با قرار دادن محتوای خود در سرویس‌های اشتراکی موافقت می‌کنند، موضعی که در آینده تغییر نخواهد یافت».

نقشه Verdansk 84 بازی Call of Duty Warzone

دلیل این قضیه واضح است؛ عرضه یکسان بازی‌های Call of Duty در روز یکسان روی پلتفرم‌های مختلف به‌طور چشم‌گیری روی فروش آن تاثیر می‌گذارد. حتی بازی‌های قدیمی‌تر این مجموعه فروش خوبی دارند و برای مثال در سال ۲۰۲۱، تعداد ۲۵ میلیون نسخه از بازی‌های مختلف مجموعه فروش رفت؛ آن هم در سالی که به‌خاطر عملکرد Vanguard سال خوبی تلقی نمی‌شد.

این مجموعه موفق است چون از فروش کلی بازی و فروش داخلی ازطریق ریزپرداخت‌ها بهره می‌برد. مختل کردن فروش کلی بازی روی سود حاصل از آن تاثیر چشم‌گیری خواهد گذاشت. برای مثال، بازی Modern Warfare 2 تنها ازطریق فروش کلی روی تمامی پلتفرم‌ها در ۱۰ روز بیش از یک میلیارد دلار به‌دست آورد.

دلیل عدم عرضه آثار شرکت تیک-تو اینتراکتیو در روز عرضه روی سرویس گیم پس هم همینطور است و به همین دلیل این شرکت به‌صورت انتخابی و محدود از این سرویس پشتیبانی می‌کند. همچنین مشخص شد اکتیویژن قصد ندارد برخلاف دیگر سرویس‌ها مثل یوبیسافت پلاس و EA Play سرویس اشتراکی مولتی‌گیم خود را عرضه کند.


منبع TweakTown
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده