// جمعه, ۲۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۲۲

جنگ لفظی جدید بین سازندگان سابق Disco Elysium و استودیو ZA/UM

حواشی جدایی چند تن از سازندگان بازی Disco Elysium از استودیو ZA/UM تمامی ندارد و طرفین اتهامات جدیدی نسبت به هم مطرح کرده‌اند.

جنگ بین چند نفر از اعضای ارشد سازنده بازی Disco Elysium با ZA/UM، استودیو سابق خود تمامی ندارد و اکنون رابرت کورویتز، کارگردان بازی و الکساندر روستوف، کارگردان هنری اثر استودیو سابق خود را متهم به کلاه‌برداری کرده‌اند. در مقابل هم استودیو ZA/UM اتهامات را رد کرده و چند اتهام به طرف مقابل نسبت داده است؛ از جمله شانه خالی کردن اعضای سابق از مسئولیت خود، ایجاد فضای کاری مسموم، توهین کلامی و تبعیض جنسیتی و تلاش برای فروش دارایی‌های معنوی استودیو به‌صورت غیرقانونی.

در ماه اکتبر پس از اینکه مارتین لویگا، یکی از ادیتور بازی Disco Elysium اعلام کرد چند نفر از اعضای خلاق بازی استودیو را به‌صورت اجباری ترک کرده‌اند، جنگ لفظی بین دو طرف شروع شد. لویگا بعدتر گفت کورویتز، روستوف و هلن هیندپر، نویسنده بازی با دلایل اشتباه اخراج شدند و بعد مشخص شد کورویتز شکایتی علیه استودیو ثبت کرده است.

حال کورویتز و روستوف نامه‌ای عمومی روی پلتفرم Medium خطاب به طرفداران بازی و در مورد این مشکلات منتشر کرده‌اند که در آن ادعا شده ایلمار کمپوس و تونیس هاآول، سهام‌داران ارشد استودیو ZA/UM پس از عرضه بازی نامبرده با استفاده از روش‌های متقلبانه کنترل شرکت را به‌عهده گرفته‌اند. این دو تاجر اهل استونی قبلا اقلیت سهام استودیو را در اختیار داشتند و Tütreke OÜ، شرکت آن‌ها بعد از خرید سهم مارگوس لینامِی، کارآفرینی که اکثر سرمایه‌گذاری پروژه اول را انجام داد، کنترل سهام استودیو را در دست گرفته است.

بازی Disco Elysium The Final Cut

کورویتز درمورد این جنجال نوشته است: «ما اکنون متوجه شده‌ایم که Tütreke OÜ کنترل Zaum Studio OÜ را با کلاه‌برداری به‌دست آورده است. ما باور داریم پول استفاده شده توسط این شرکت برای خرید اکثریت سهام به‌صورت غیرقانونی از خود استودیو برداشته شده است؛ پولی که به استودیو و تمام سهام‌داران تعلق داشت اما برای بهره یک نفر استفاده شد. پولی که باید برای ساخت دنباله بازی استفاده می‌شد».

در ادامه ZA/UM بیانیه خود را به رسانه گیم‌اینداستری فرستاده است و با رد اتهامات کلاه‌برداری گفت: «ما مطمئن هستیم وقتی تمامی حقایق در دادگاه شنیده شود، ZA/UM پیروز خواهد شد. ما باور داریم برای دفاع از استودیو و محافظت از کارمندان، ضروری است به ادعاهای بی‌اساس و نادرست پاسخ دهیم».

محیط شهری بازی Disco Elysium

استودیو دلیل خود برای اخراج کارمندان را هم اعلام کرد: «عدم درگیری در مسئولیت‌ها و وظایف آن‌ها، شامل کار نکردن برای تقریبا دو سال درحالی‌که از استودیو حقوق می‌گرفتند». آن‌ها همچنین «در ایجاد فضای مسموم کاری متضاد با فرهنگ ZA/UM و بهره‌وری استودیو» نقش داشتند. درنهایت استودیو گفته اعمال آن‌ها شامل «رفتار نادرست دربرابر دیگر همکاران که شامل آزار کلامی و تبعیض جنسیتی» و «تلاش برای فروش دارایی‌های معنوی ZA/UM به دیگر شرکت‌های بازی برای تضعیف دیگر اعضای تیم» می‌شود.

متاسفانه این مسئله بسیار پیچیده شده است و به نظر می‌رسد دادگاهی شدن این پرونده غیرقابل اجتناب است. باید منتظر اخبار تکمیلی ماند و دید این مناقشه چه سرانجامی خواهد داشت.


منبع PushSquare
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده