نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۷

نگرانی منابع آگاه اکتیویژن از احتمال شکست قرارداد این شرکت با مایکروسافت

منابع نزدیک به اکتیویژن بلیزارد به نقل از نشریه نیویورک پُست، نسبت به احتمال عدم تأیید قرارداد خرید این شرکت توسط مایکروسافت ابراز نگرانی کردند.

در شرایطی که نهادهای نظارت بر اصول رقابتی در آمریکا، انگلستان و اتحاده اروپا به دقت درحال بررسی پرونده خرید استودیوهای اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت هستند، مدتی است که بحث احتمال برهم خوردن این معامله به گوش می‌رسد. مایکروسافت سهام اکتیویژن بلیزارد را با قیمت ۹۵ دلار به ازای هر سهم خریداری کرده که به قرارداد ۶۹ میلیارد دلاری این شرکت با سازنده بازی‌هایی از قبیل Call of Duty منجر شده است.

ارزش سهام اکتیویژن بلیزارد از زمان اعلام خبر خرید این شرکت توسط مایکروسافت به بالاتر از ۸۲ دلار افزایش پیدا کرده بود اما بعد از اینکه نگرانی‌هایی مبنی بر احتمال عدم تایید این معامله به‌دلیل زیر پا گذاشتن اصول رقابتی در صنعت بازی مطرح شد، ارزش سهام این شرکت به زیر ۷۳ دلار کاهش پیدا کرد که نشان می‌دهد برخی سهام‌داران با جدی تلقی کردن این نگرانی‌ها خواستار فروش سهام خود شدند.

برخی منابع آگاه به نشریه نیویورک پست اعلام کردند که مایکروسافت با روابط نسبتاً خوبی که در این سال‌ها و در مقایسه با متا (فیسبوک) یا گوگل با نهادهای نظارتی داشته، انتظار چنین سطح بالایی از سخت گیری را نسبت به این معامله نداشته و برنامه‌های آن‌ها کمی به هم ریخته است. درحال حاضر، مسئله وعده‌هایی است که مایکروسافت به نهادهای ضدانحصارطلبی و رقبایی مانند سونی پیشنهاد می‌دهد که به‌شدت با این معامله مخالفت کردند.

رویداد اکتیوژن بلیزارد

فیل اسپنسر، رئیس بخش گیمینگ مایکروسافت به‌صورت عمومی اعلام کرده که این شرکت تصمیم دارد بازی‌های پرطرفدار اکتیویژن بلیزارد از جمله سری Call of Duty را روی کنسول‌های پلی استیشن نیز عرضه کند و حتی برای پلتفرم‌های دیگری مانند نینتندو سوییچ هم در نظر بگیرد.

اما نشریه رویترز هفته‌ی گذشته گزارش داد که مایکروسافت از ارائه‌ی هرگونه راه‌حل قانونی به نهادهای قانونی اتحادیه اروپا قبل از تحقیقات گسترده‌ای که قرار است از ۸ نوامبر آغاز شود، خودداری کرده است. مایکروسافت این فرصت را داشت تا قبل از شروع بازرسی‌ها به اتحادیه‌ی اروپا مدارکی را ارائه کند که عرضه بازی‌هایی مانند کال آف دیوتی روی پلی استیشن را تضمین می‌کند اما از این کار خودداری کرد. البته این شرکت می‌تواند بعداً و طی فرایند تحقیق هم این کار را صورت دهد.

برخی تحلیلگران و منتقدان استدلال می‌کنند که باوجود اظهارات مایکروسافت مبنی بر عرضه‌ی بازی‌های کالاف دیوتی در پلی استیشن، امکان انحصاری کردن این برند محبوب برای کنسول‌های ایکس باکس یکی از مهم‌ترین دلایل تمایل مایکروسافت برای عقد این قرار داد بوده و الزام قانونی این شرکت برای کنار گذاشتن آپشن انحصارگرایی می‌تواند به عقب نشینی مایکروسافت از این قرارداد منجر شود.

اضافه شدن اکتیویژن بلیزارد به زیر مجموعه مایکروسافت

کلای گریفن، تحلیلگر گروه MoffettNathanson نیز معتقد است که نمی‌توان مایکروسافت را به‌عنوان خریدار در این معامله به پذیرش شرایط سخت مجبور کرد. بااین‌حال اگر کمیسیون اتحادیه اروپا، سازمان رقابت و تجارت انگلستان و کمیسیون تجارت فدرال آمریکا این معامله را لغو کنند، مایکروسافت باید ۳ میلیارد دلار خسارت لغو معامله را به اکتیویژن بلیزارد بپردازد که البته برای این غول فناوری ۱.۷ تریلیون دلاری هزینه‌ی کمرشکنی نیست.

بااین‌حال، مایکروسافت از نظر قانونی باید بیشترین تلاش خود را برای به نتیجه رساندن این قرارداد به کار بگیرد. زیرا اکتیویژن علاوه‌بر این غرامت، می‌تواند مایکروسافت را به خراب کردن عمدی این معامله متهم کرده و این موضوع را از مجاری قانونی پیگیری کند. ارزش سهام اکتیویژن درحال حاضر ۱۰ درصد پایین‌تر از مقداری است که پیش از خرید این شرکت توسط مایکروسافت به ثبت رسیده بود. این درحالی است که قبل از اعلام این خبر هم این شرکت با اتهامات زیادی در زمینه سو استفاده از کارکنان و مسائل اخلاقی مواجه بود.


منبع nypost
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده