تغییر تمرکز اسکوئر انیکس از ژاپن به بازار جهانی
صنعت بازیهای ویدیویی واقعا تغییر کرده است. بر کسی پوشیده نیست که این روزها چشم ناشران بزرگ ژاپنی نظیر کپکام، سگا و اسکوئر انیکس به غرب دوخته شده است؛ چراکه ظاهرا کشور آنها بیشازپیش از بازیهای کنسولی مرسوم فاصله میگیرد. در حدود نیم دههی گذشته تغییر رویکرد شرکتها در این زمینه نیز چشمگیر بوده است.
شرکت Square Enix یکی از باسابقهترین ناشران و توسعهدهندگان ژاپنی بهحساب میآید که برای مدت طولانی تمرکز اصلی خود را روی بازار ژاپن معطوف کرده بود. اکنون یوسوکه ماتسودا، رئیس اسکوئر انیکس در گزارش مالی سال ۲۰۲۲ تأیید کرد که تمرکز شرکت بهجای ژاپن به بازار جهانی تغییر پیدا کرده است.
یوسوکه ماتسودا در اینباره اظهار داشت: «درحالحاضر دستیابی به پیشرفت عظیم در صنعت بازیهای ویدیویی برای شرکتهای فعال در بازار ژاپن دشوار است. در نتیجه برای کسبوکار ما بسیار مهم است که آثار موفقی تولید کنیم که در بازار جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند؛ محصولاتی که مخاطبان و میزان فروش بیشتری را به ارمغان میآورند».
رئیس شرکت اسکوئر انیکس میگوید که باتوجهبه اندازه و مقیاس توسعهی بازیهای پرهزینهی امروزی، صرفا اتکا به بازار ژاپن بههیچوجه امکانپذیر نیست: «بازار ژاپن دیگر برای جبران هزینههای تولید آثار و کسب سود کافی نیست؛ بنابراین باید با فرض موفقیت در بازار جهانی به تلاش خود در زمینهی توسعهی بازیها ادامه دهیم».
باعنایتبه فروش بالای آثاری مجموعه بازیهای پرسونا جای تعجبی ندارد که ناشرهای ژاپنی بخواهند پس از سالها تمرکز روی بازار کشور خودشان نگاهی به بازارهای غربی داشته باشند. بههرشکل، مایهی مسرت است که طرفدارها در نقاط گوناگون دنیا دیگر نباید زمان زیادی برای تجربهی آثار ژاپنی، بهخصوص بازیهای ناشران بزرگ منتظر بمانند.