نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۳۸

فروش شتاب زده سهامداران اکتیویژن از ترس عدم تأیید معامله‌ی خرید آن توسط مایکروسافت

سهام‌داران شرکت اکتیویژن به‌تازگی ۳.۷ میلیون سهم از این شرکت را به مبلغ تقریبی ۷۲ دلار به ازای هر سهم به فروش رساندند تا با ریسک عدم تأیید معامله خرید مایکروسافت توسط مراجع نظارتی روبه‌رو نشوند.

درحالی که معامله ۶۹ میلیارد دلاری خرید اکتیویژن بلیزارد همچنان تحت بررسی دقیق نهادهای نظارتی و قانونی قرار دارد، برخی سهام‌داران این شرکت نگران ضربه‌ی ناشی از عدم تأیید نهایی این خرید و افت شدید ارزش سهام خود هستند. بدین ترتیب تعداد قابل توجهی از سهام این شرکت به‌تازگی در بازار معاملات به فروش رسیده تا موجی از شتابزدگی را در میان سهام‌داران به راه بیاندازد.

براساس گزارشی که اوایل امسال منتشر شده بود، تصمیم کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) در مورد این معامله باید تا اواخر ماه نوامبر امسال اعلام شود. این درحالی است که برخی مقامات FTC از نگرانی خود نسبت به آثار این معامله بر صنعت گیمینگ گفتند و نگرش چندان مثبتی نسبت به آن ندارند. FTC در ماه مارس درخواست اطلاعات بیشتری از این جا به جایی کرده بود تا با دید عمیق‌تری به این مسئله نگاه کند.

چارت سهام

از طرفی سونی مستقیماً وارد این قضیه شده و رسماً نگرانی خود را نسبت به اثرگذاری این اقدام بر اصل رقابت در صنعت بازی ابراز داشته است. مایکروسافت در بیانیه‌ای که ازطریق وبسایت GamesIndustry.biz منتشر کرده، در پاسخ به اظهارات ارائه‌شده توسط نهاد CMA بریتانیا عملا می‌گوید که سونی در حال مظلوم نمایی است. در متن این بیانیه نوشته شده:

«این ادعا که رهبر حال حاضر بازار گیمینگ با قدرت واضح و پایداری که دارد می‌تواند با از دست دادن یک عنوان معتبر به سومین شرکت بزرگ صنعت بازی، جایگاه خود را از دست دهد، به هیچ عنوان معتبر نیست». CMA استدلال کرده بود که خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت می‌تواند توانایی سونی برای رقابت با این شرکت را مختل کند.

مایکروسافت بارها اعلام کرده که به انتشار بازی‌های Call of Duty روی کنسول‌های پلی استیشن ادامه خواهد داد، اما سونی به‌سادگی این اظهارات را نمی‌پذیرد. اوایل امسال بود که جیم رایان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مایکروسافت تنها عرضه‌ی بازی‌های Call of Duty روی کنسول‌های پلی استیشن تا «سه سال بعد از قرارداد فعلی بین سونی و اکتیویژن» را تضمین کرد و این کافی نیست.


منبع seekingalpha
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده