رفتار مایکروسافت پس از خرید ZeniMax باعث نگرانی انجمن رقابت انگلیس شده است
سازمان رقابت و بازار (Competition and Markets Authority/CMA) پادشاهی متحد بریتانیا و ایرلند که انجمن تنظیم رقابت انگلستان است، درمورد معامله بین اکتیویژن بلیزارد و مایکروسافت و ادغام این دوشرکت بیانیهای منتشر کرده است. پیشتر تصور میشد مجموعه Call of Duty مانعاز تایید این خرید شده است؛ اما بهنظر نگرانی CMA فراتر از یک مجموعه است.
بهنقل از تام وارن، ادیتور ارشد Verge، دربیانیه آمده است: «آثار فرستپارتی مایکروسافت در هیچ سرویس اشتراکی دیگری بهجز گیم پس در دسترس نیست؛ حتی وقتیکه این آثار روی کنسولهای رقیب قابل خریداری هستند. اسناد درونی مایکروسافت انگیزه این شرکت برای محروم کردن رقیبان در سرویسهای اشتراکی دیگر را نمایانتر کرد.»
اشخاص ثالث به CMA گفتند که مایکروسافت از انحصاری کردن محتوای اکتیویژن برای گیم پس سود خواهد کرد و این بارفتار مایکروسافت در مورد خریدهای قبلی همخوانی دارد. شامل خرید زنیمکس مدیا، جاییکه مایکروسافت بهقول خود برای ادامه دردسترس ساختن محتوای بتسدا روی فروشگاهها و پلتفرمهای مختلف پایبند نماند. CMA اضافه کرد:
الف) گیم پس پیشازمعامله جایگاه محکمی در سرویسهای اشتراکی دارد و اکثر رقیبانش دربحث تعداد کاربران و درآمد کوچکتر هستند.
ب) اکثر رقبای گیم پس محبوبیت و بازه محتوای احتمالی پسازتکمیلمعامله مایکروسافت را نخواهند داشت. باتوجهبه اهمیت محتوای اکتیویژن، رقیبان کنونی و آینده ممکن است بااستراتژیهای توقیف و انحصاری سازی این محتوا تحت تاثیر قرار بگیرند.
ج) سرویسهای اشتراکی بازاری نوظهور است که آثار انحصاری و غیر انحصاری را پوشش میدهد. جمع کردن گیم پس بهعنوان قویترین متصدی با کاتالوگ گیمینگ اکتیویژن میتواند درنتیجه توقیف کامل یا بخشی از آن یا ترکیبی از هردو، بهطرزقابلملاحظهای رقابت را کم کند. این ممکن است بهعنوان مانعی برای ورود عمل کند؛ تعداد رقیبان را به یک یا تنها چند تأمینکننده کاهش دهد و قدرت بازار مایکروسافت را بهطورقابلملاحظهای افزایش دهد. این معامله ممکن است این تاثیر را داشته باشد یا حداقل این پروسه را شتاب دهد و درنتیجه کاربران را از بازه طولانیتر رقابت بین پلتفرمها محدود کند.
باتوجهبه چنین نگرانیهایی، کنجکاوی نسبت بهاینکه آیا معامله درنهایت تکمیل خواهد شد یا خیر افزایش خواهد یافت.