نویسنده: علی گودرزی
// جمعه, ۲۲ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۰۶

گیم‌ پلی هشت دقیقه‌ای از ریمیک Dead Space منتشر شد

همان‌طور که استودیو EA Motive وعده داده بود، ساعاتی پیش یک نمایش هشت دقیقه‌ای از گیم‌پلی بازی Dead Space Remake در دسترس قرار گرفت.

در جریان آخرین اخبار بازی و همان‌طور که استودیو EA Motive وعده داده بود، به‌مناسبت چهارده سالگی انتشار اولین قسمت از سه‌گانه‌ی دد اسپیس، ساعاتی پیش شاهد برپایی یک پخش زنده (لایو استریم) بودیم که در طی آن نمایشی هشت دقیقه‌ای از گیم‌پلی بازسازی Dead Space پخش شد. در این نمایش هشت دقیقه‌ای بخش‌هایی از مرحله‌ی سوم بازی نمایش داده شده است.

جایی که آیزاک کلارک (با صداپیشگی گانر رایت) باید خودش را به‌شتاب‌دهنده‌ی سفینه‌ی ایشی‌مورا رسانده و بخش‌هایی از آن را تعمیر کند. نمایشی که از گیم‌پلی بازی می‌بینیم، برایمان روشن می‌کند که در این اثر با چه‌نوعی از «بازسازی» طرفیم. تیم EA Motive به‌لطف تکیه‌‌بر حجم بالایی از ساختارهای تولید شده توسط استودیو ویسرال گیمز در سال ۲۰۰۸، اسکلت‌بندی مراحل بازی را به‌شکلی وفادارانه‌‌ در بازسازی دد اسپیس ۱ بنا می‌کند. درکنار این موضوع، یک سری تغییر شاید کوچک اما تأثیرگذار را می‌بینیم.

دانلود از آپارات

مثلا در زمان جای‌گذاری یک منبع قدرت برای بازگرداندن برق محیط جهت باز شدن یکی از در‌ها به‌سوی محیط بعدی، بازیکن باید انتخاب کند که چه نوع انشعابی را می‌خواهد از این منبع قدرت بگیرد تا برق را به‌مقصد مورد نظر خود برساند؛ این انتخاب می‌تواند به‌قیمت قطع شدن منابع حیاتی (اکسیژن) یا منابع برقی همان محیطی تمام شود که گیمر در آن حاضر است (مواجه شدن با نکرومورف‌های بیشتر در تاریکی مطلق). انتخابی که ضمن بالا بردن ارزش تکرار اثر، یک چالش مهم در مسیر پیشرفت گیمر به‌حساب می‌آید.

استودیو موتیو با ایجاد یک مکانیزم خاص با عنوان «اداره‌کننده شدت/Intensity Director» لحظاتی از پیش‌تعیین نشده و کاملا پویا را برای روبه‌رو شدن با نکرومروف‌ها می‌سازند. این درحالی است حجم بالایی از صحنه‌های نبرد با این موجودات، به‌شکل کارگردانی شده (مثل نسخه‌ی اورجینال) طراحی شده‌اند. نکته اینجا است که بازیکن در زمان بازگشت به‌محیط‌هایی که قبلا در آن‌ها مبارزه کرده و احتمالا محل مخفی شدن دشمنان در آن محیط‌ها را حفظ کرده است، با عملکرد پویا و غیرقابل پیش‌بینی مکانیزم Intensity Director مواجه می‌شود.

سیستمی که نکرومورف‌ها را به‌شکلی تصادفی در جای‌جای محیط پخش کرده و برای ازبین‌بردن حس امنیت که ممکن است در بازیکن ایجاد شده باشد، فعالیت می‌کند. البته که این سیستم دائما قرار نیست یک مشت نکرومورف را به‌جان شما بیندازد. مثلا اگر گذر شما به‌راهرویی بیفتد که پیش‌تر یک مبارزه‌ی اساسی در آن را تجربه کرده‌ بودید، احتمالا انتظار مواجهه‌ی دوباره با حجم زیادی از دشمنان را خواهید داشت و اینجا است که سیستم نام‌برده به‌جای برآورده کردن انتظار شما، محیطی مه آلود و پرشده از نواهای ترسناک را برایتان ترتیب می‌دهد.

تصویری از گیم‌پلی بازسازی دد اسپیس

وجود مأموریت‌های جانبی در طبقه‌ها و ایستگاه‌های مختلف سفینه‌ی ایشیمورا یکی دیگر از نکات اصلی این بازسازی است که از جنبه‌ی داستان‌سرایی، یک تجربه‌ی تازه‌تر را برای افرادی می‌سازد که پیش‌تر نسخه‌ی قدیمی را بازی کرده‌ بودند. دسترسی به‌این مأموریت‌ها نیز در نوع خود جالب است. با پیشرفت آیزاک در محیط‌های جدید و بالاتر رفتن دسترسی امنیتی او به‌محیط‌های سفینه‌ی ایشی‌مورا، او می‌تواند به‌یک سری از در‌های خاص سفینه دسترسی داشته باشد.

چیزی مثل کارت‌های رنگی که در بازی‌های مختلف سری DOOM جهت بازگشایی در‌های خاص استفاده می‌شد. به‌این ترتیب در بازسازی دد اسپیس احتمالا از در‌هایی که برای باز کردنشان باید از Power Nodeها استفاده می‌کردیم خبری نخواهد بود. ساده‌تر شدن دسترسی بازیکن به‌انواع مختلف سلاح‌ها از دیگر نکاتی است که در نمایش گیم‌پلی بازی می‌بینیم. حالا به‌جای اینکه بازیکن ابتدا شمای فنی (Blueprint) یک سلاح/ابزار را پیدا کرده و سپس در مراکز خرید (Store) آن ابزار/سلاح را خریداری کند، در طول قصه و در لحظاتی خاص مثل مواجهه با یک سرباز کشته شده، می‌توان سلاح او را برداشت.

این لحظات خاص نیز به‌شکلی سینمایی (کات‌سین) طراحی شده‌اند. نکته اینجا است که مثل نسخه‌ی اورجینال که در سال ۲۰۰۸ عرضه شده بود، روند تجربه‌ی بازی و کارگردانی اثر به‌شکل یک‌پارچه و بدون وقفه (بدون کات) انجام شده است و انتقال از گیم‌پلی به‌کاتسین، به‌شکلی کاملا سیال و به‌سبک بازی God of War 2018 انجام می‌شود.

نمایش جاذبه صفر در بازی دد اسپیس ریمیک

به‌لطف یپشرفت‌های فنی، حرکت از یک طبقه/ایستگاه سفینه‌‌ی ایشی‌مورا به‌ایستگاه و محیط بعدی بدون وجود صفحه‌‌های لودینگ صورت می‌گیرد. و به‌دنبال همین موضوع، دیگر لازم نیست انتقال از یک مرحله به مرحله‌ی دیگر را در صفحه‌های لودینگ منتظر بمانیم چرا که همین انتقال (که مربوط می‌شود به‌انتقال آیزاک از یک طبقه به طبقه‌ی بعدی) را بازیکن می‌تواند با حرکت در جاذبه‌ی صفر و رسیدن‌به مقصد، عملی بکند. طراحی جدید مناطقی که در آن جاذبه وجود ندارد درکنار صداپیشگی گانر رایت در نقش آیزاک کلارک و تحول اساسی جلوه‌های گرافیکی/هنری/نورپردازی، از دیگر تغییرات مهم این بازسازی هستند که درکنار یک دیگر، تولدی دوباره را برای سری Dead Space رقم می‌زنند.

ریمیک بازی Dead Space در تاریخ ۲۷ ژانویه ۲۰۲۳ (۷ بهمن ۱۴۰۱) در دسترس کاربران ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس، پلی استیشن 5 و کامپیوتر قرار می‌گیرد.


منبع EuroGamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده