تمایل شینجی میکامی به ساخت یک بازی جدید و تغییر فرهنگ بازیسازی
شینجی میکامی، مؤسس استودیوی Tango Gameworks بیان کرد که قصد دارد بازی دیگری بسازد. او همچنین میخواهد فرهنگ توسعهی بازیها را تغییر دهد.
شینجی میکامی که برای کارگردانی رزیدنت ایول ۱، تهیهکنندگی رزیدنت ایول ۲ و ۳ و نویسندگی و کارگردانی رزیدنت ایول ۴ شناخته میشود، استودیوی تنگو گیم ورکز را در سال ۲۰۱۰ تأسیس کرد. او در این استودیو بازی The Evil Within را کارگردانی کرد.
از زمان عرضهی The Evil Within، میکامی بیشتر مشغول نظارت و سرپرستی استودیو بوده و تهیهکنندهی اجرایی دو بازی The Evil Wthing 2 و گوستوایر توکیو بوده است.
در گفتوگویی با جون تاکچی در کانال یوتیوب رسمی Biohazard، میکامی گفت که دو آرزو دارد. اول اینکه بازیهایی بسازد که بهصورت پایدار توسعه یافته باشند و بتوانند فرهنگ توسعهی بازیها را تغییر دهند. آرزوی دوم او این است که مجدداً خودش بازیای دیگر بسازد. او گفت:
«این کاری است که هنوز واقعاً موفق به انجام آن نشدهام. من میخواستم تا برای نسل جوانتری از توسعهدهندگان سبک جدیدی از بازی را بیافرینم که در آن اصول توسعه پایدار رعایت شده باشد. به آن چه میگویند... یک بازی با اهداف توسعهی پایدار.»
اهداف توسعه پایدار ۱۷ هدف جهانی هستند که در سال ۲۰۱۵ توسط سازمان ملل متحد وضع شدند. این اهداف طرح کلی مشترکی برای صلح و رفاه مردم و شکوفایی سیاره هستند. چیزی که میکامی به آن اشاره میکند هدف هشتم از این اهداف است که این موارد را بیان میکند: «اعتلا به سطحی از توسعه پایدار و حسابشدهی اقتصادی، همراه بهکارگیری کامل و مؤثر افراد و وجود شغل شایسته برای همگان»
او در ادامه توضیح داد: «من میخواهم بازیهایی با توسعه پایدار تولید کنم. احتمالاً مهمترین بخش این فرایند، پذیرایی فرهنگ توسعه بازیها از این تغییر است. باید فرایند براساس نتایج تغییر پیدا کند. اگر به نتایج خوبی دست پیدا کردید، نظام جدید را میپذیرید؛ اما تغییر دادن فرهنگ سختتر است.
من میخواهم این نوع از فرهنگ را ایجاد کنم. این یکی از کارهایی است که بهدنبال انجام آن هستم. حتی اگر بازنشسته شوم، میتوانم بگویم که با تنگو گیم ورکز به یک هدف دست یافتهام.
چیز دیگری که بهدنبال انجامش هستم این است که بازیای بسازم که متعلق به خودم باشد. میخواهم یک بازی دیگر بسازم و ما بهکندی مشغول مهیاکردن شرایط لازم هستیم؛ اما برای اینکه بتوانم این کار را بهدرستی انجام دهم، باید مسئولیتهای مزاحمی که دارم را به شخص دیگری بسپارم.»
تاکچی بهمنظور شفاف ساختن منظور میکامی پرسید: «پس یکی از مراحلی که بهمنظور ساختن بازی خود میخواهی طی کنی، ساختن بازیای با اهداف توسعه پایدار است؟»
میکامی پاسخ داد: «قبل از همه چیز باید بگویم که این دربارهی انجام دادن کاری است که من میخواهم انجام دهم، نه دربارهی اینکه هر کاری که دلم میخواهد انجام دهم. مسئله این است که چیزی را که میخواهم بهدرستی بسازم و در این زمینه با افراد جوانتر کار کنم. اینگونه موقعیتهایی برای نسل جوانتر ایجاد میشود.
حتی اگر یک بازی کوچک باشد، آنها میتوانند در اوقات آزاد خود چیزهای مختلف را امتحان کنند. حداقل رویکرد من اینگونه است.
ما هنوز کاملا موفق نشدهایم بازیای که من میخواهم را بسازیم و زمانی هم که این امر محقق شد... خب، وقتی نوبت این مسئله به آن میپردازیم. اگر من بتوانم این کار را انجام دهم، میخواهم که آن را محقق کنم. من میخواهم چیزی بسازم.»
تاکچی پرسید: «شما میخواهید یکبار هم که شده بازیای بسازید که مختص به خود شما باشد؟»
میکامی پاسخ داد: «گمان میکنم.»
در سال ۲۰۲۰ میکامی اعلام کرد که میخواهد پیش از بازنشستگی یک بازی دیگر را کارگردانی کند. او گفته بود که هیچ مشکلی از نظر کمبود ایده ندارد و این ایدهها صرفاً محدود به ژانر وحشت نیستند.
فرهنگ توسعه در استودیوی تنگو گیم ورکز و بهطورکلی فرهنگ توسعه بازی در ژاپن، در سال گذشته مورد بازبینی قرار گرفت. این بررسی پس از جدایی ایکومی ناکامورا، کارگردان خلاق سابق تنگو گیم ورکز، در سال ۲۰۱۹ از استودیوی تنگو گیمورکز صورت گرفت. طبق ادعای او دلیل این جدایی فشار زندگی کاری بوده است که بر سلامت او تأثیر منفی میگذاشته است.
ناکامورا به یاد میآورد زمانیکه در کپکام کار میکرد، در طی فرایند ساخت بازی ارشدهای او زیر میزهای خود میخوابیدند. او میگوید: «آنها به این اندازه پرشور بودند.» گرچه این مشابه وضعیتی نیست که او در تنگو گیم ورکز داشت؛ اما فشار زندگی کاری موجب لطمه به سلامت او شده بود. او بیان کرد:
«اگر سالم نباشید نمیتوانید بازی بسازید. برای من جای سؤال بود که آیا راهی وجود دارد که هنگام ساخت بازیها احساس بهتری داشته باشم؟ پیش از اینکه خیلی دیر شود تصمیم به ترک استودیو گرفتم. بااینکه رها کردن گوستوایر توکیو بسیار سخت بود. هنوز هم این بازی را مانند فرزند خود به خاطر میآورم»
اما او گفته که اگر نمیتوانست احساس سلامتی کند، این پروژه هیچ معنایی نداشت.
نظر شما چیست؟ آیا منتظر جدیدترین بازی شینجی میکامی هستید؟ نظر خود را با ما و سایر کاربران زومجی در میان بگذارید.