نویسنده: حسن اکرامی
// شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۵۷

مایکروسافت: انحصاری شدن کالاف دیوتی به سادگی سودآور نخواهد بود

شرکت مایکروسافت مجددا تاکید کرده است که در صورت تکمیل خرید اکتیویژن بلیزارد، سری کالاف دیوتی را انحصاری اکوسیستم ایکس باکس نخواهد کرد.

مایکروسافت در پرونده‌ای که به شورای اداری دفاع اقتصادی برزیل (CADE) ارسال شده و در مورد خرید مجموعه‌ی اکتیویژن بلیزارد به بیان مطالبی پرداخته است، ادعا کرد که هرگونه نگرانی مبنی بر انحصاری شدن بازی Call of Duty و عدم انتشار آن روی پلتفرم پلی استیشن بی‌اساس است؛ چرا که به‌سادگی می‌توان فهمید این اقدام برای مایکروسافت سودآور نخواهد بود.

در بیانیه‌ی مایکروسافت آمده است: «صرف‌نظر از اینکه انتقاد سونی باتوجه‌به اینکه کل استراتژی پلی استیشن در طول سال‌ها روی انحصار محتوا متمرکز بوده است، از انحصاری شدن محتوا تا چه حد تعجب‌آور است، واقعیت این است که استراتژی حفظ بازی‌های اکتیویژن بلیزارد با توزیع نکردن آن‌ها در فروشگاه‌های کنسول‌های رقیب به‌سادگی برای مایکروسافت سودآور نخواهد بود.

چنین رویکردی تنها در صورتی سودآور است که بازی‌های اکتیویژن بلیزارد بتوانند تعداد زیادی از گیمرها را به اکوسیستم ایکس‌ باکس جذب کنند یا مایکروسافت بتواند درآمد کافی از فروش بازی‌ها برای جبران ضررهای ناشی از عدم توزیع چنین بازی‌هایی روی کنسول‌های رقیب به‌دست آورد».

یکی از شخصیت‌های داستانی Call of Duty: Vanguard

در ادامه مایکروسافت با ارائه‌ی اطلاعات بیشتر که احتمالاً به‌دلیل محرمانه بودن از پرونده حذف شده‌اند، ادعا می‌کند: «اگر این کافی نبود، [می‌توان گفت که] رویکرد انحصارگرایی منجر به هزینه‌های خاص هر بازی می‌شود. چنین هزینه‌هایی که به فروش از دست رفته تخمینی [ناشی از انحصارگرایی] اضافه می‌شوند، این نتیجه را می‌رساند که مایکروسافت نمی‌تواند ضرر ناشی از انحصاری کردن را با کسب درآمدهای بیشتر در اکوسیستم ایکس باکس جبران کند.

حقیقت این موضوع باتوجه‌به استراتژی «بازی‌محور» در مقابل «کنسول محور» که مایکروسافت با سرویس گیم پس در آن پیش‌گام است و این واقعیت که پلی استیشن وفادارترین کاربران را در نسل‌های مختلف خود دارد و این موضوع «وفاداری به یک برند» در دوره‌های قبلی جنگ کنسول‌ها نقش داشته و نشان می‌دهد که پلی استیشن همچنان به [حفظ] جایگاه قدرتمند خود در بازار ادامه خواهد داد، مشخص می‌شود».

گوست در بازی Call of Duty: Modern Warfare 2

مایکروسافت در ادامه ادعای خود می‌گوید که حتی اگر ساخت نسخه‌ی انحصاری کالاف دیوتی برای ایکس باکس سودآور باشد، اجرای آن هیچ تاثیر رقابتی نخواهد داشت؛ چرا که رقابت شدیدی در بازار انتشار بازی‌ها وجود دارد و این واقعیت که استراتژی‌های انحصارگرایانه معمولاً در صنعت بازی‌ها اتخاذ می‌شوند و کنسول‌های رقیب از درجه‌ی بالایی از وفاداری بازیکنان خود سود می‌برند، نیز تأثیرگذار هستند.

در پایان این بیانیه مایکروسافت ادعا کرد: «به‌طور خلاصه، اتخاذ فرضی هر استراتژی توقف انتشار محتوا [روی کنسول‌های رقیب] برای مایکروسافت سودآور نخواهد بود و حتی در صورت اجرای این رویکرد، به دلایلی که در بالا توضیح داده شد، چنین استراتژی‌هایی تأثیر رقابتی ندارند».

کاراکتر بازی Call of Duty: Vanguard در حال دویدن در میدان نبرد

سونی در اولین پاسخ خود به خبر خرید احتمالی اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت که در ژانویه منتشر شد، گفت که انتظار دارد بازی‌های کالاف دیوتی به‌دلیل توافق‌های قراردادی به‌صورت مولتی پلتفرم باقی بمانند. همچنین در ادامه رئیس بخش گیمینگ مایکروسافت نیز تصمیم خود را برای حفظ سری Call of Duty روی پلتفرم‌ پلی استیشن پس از تکمیل خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت تأیید کرد.

سری کالاف دیوتی همواره از محبوب‌ترین بازی‌های پلی استیشن بوده است. به‌گفته‌ی NPD، در سال گذشته دو نسخه‌ی ونگارد و بلک اپس کلد وار سری کالاف دیوتی به ترتیب در رده‌ی اولین و سومین عناوین پرفروش پلی استیشن در بازار ایالات متحده بوده‌اند.

شما می‌توانید نظرات خود درباره‌ی این خبر را با ما در میان بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده