نویسنده: هومن فلاحی
// پنجشنبه, ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۴۳

لغو ساخت بازی موبایلی World of Warcraft

بلیزارد و نت‌ایز ساخت یک بازی موبایلی از دنیای وارکرفت را به‌دلیل مسائل مالی لغو کردند.

براساس گزارش جیسون شرایر و ژی‌پینگ هوانگ از خبرگزاری بلومبرگ، به‌نظر می‌رسد ساخت بازی موبایلی WoW که از سه سال گذشته توسعه‌ی آن آغاز شده بود، متوقف شده است؛ تصمیمی که باعث شده است تا سوالاتی زیادی درباره آینده رابطه این دو شرکت به‌وجود بیاید.

افرادی که در ساخت این بازی حضور داشته‌اند، می‌گویند شرکت چینی نت‌ایز تیم صد نفره‌ای که مسئولیت ساخت و تولید محتوا برای این بازی را برعهده داشتند، از ادامه ساخت بازی منع کرده است. تنها بعضی از این افراد پیشنهاد انتقال به تیم‌های بازی‌سازی دیگر نت‌ایز را دریافت کرده‌اند و دیگر اعضای این تیم، باید به‌دنبال شغل جدیدی در شرکت‌های دیگر باشند.

براساس گزارش‌ها، بلیزارد و نت‌ایز به‌دلیل اختلاف‌هایی که بر سر جزئیات همکاری و شرایط انتشار بازی به‌وجود آمده است، تصمیم گرفتند که ساخت بازی را به‌طور کامل لغو کنند. یکی از افرادی که از جزئیات این معامله باخبر است، می‌گوید هنوز برنامه‌ای برای اعلام عمومی این خبر وجود ندارد و دو شرکت تصمیم دارند تا فعلا راجع به این پروژه سکوت کنند.

این مسئله همچنین باعث شده است شک و ابهامات زیادی درباره رابطه بلیزارد با دومین ناشر بزرگ چینی پس از تنسنت به‌وجود بیاید. رابطه بلیزارد و این شرکت به سال‌ها قبل برمی‌گردد و نت‌ایز به‌نوعی دروازه این شرکت آمریکایی به بازار بزرگ و پرسود بازی‌های کامپیوتری و موبایلی در چین به‌حساب می‌آید. علاوه‌بر انتشار و پشتیبانی از بازی آنلاین محبوب World of Warcraft و دیگر بازی‌های بلیزارد در منطقه، این شرکت مستقر در هوانگ‌ژوی چین در ساخت بازی جدید موبایلی Diablo Immortal که قرار است تا مدتی دیگر در بازار چین منتشر شود نیز نقش مهمی دارد.

شخصیت بازی World of Warcraft: Wrath of the Lich King Classic بازی موبایلی لغوشده دنیای وارکرفت که به‌صورت داخلی Neptune نام داشت، قرار بود تا در همان جهانی که بازی World of Warcraft در آن اتفاق می‌افتد جریان داشته باشد. طبق گزارش‌ها، این بازی نسخه سبک‌تری از بازی محبوب WoW نبوده است و درعوض سازندگان بازی به چشم یک نسخه فرعی از دنیای وارکرفت و در یک دوره زمانی متفاوت به آن نگاه می‌کردند.

ورود اکتیويژن بلیزارد به ساخت بازی‌های موبایلی یکی از عوامل تأثیرگذار در تصمیم مایکروسافت برای خرید این شرکت با مبلغ ۶۸.۷ میلیارد دلار بوده است؛ شرکتی که کارمندهای آن در سال‌های اخیر از مشکلات اخلاقی زیادی رنج برده‌اند.

در ماه می امسال، بلیزارد همچنین از یک بازی دیگر از دنیای وارکرفت برای پلتفرم‌های موبایل رونمایی کرد. شباهت این بازی استراتژیک که Warcraft Arclight Rumble نام دارد با بازی مشهور و موفق استودیوی سوئدی سوپرسل با نام کلش رویال، واکنش‌های متفاوتی را از سوی گیمرها و هواداران بازی‌های بلیزارد دریافت کرده است.

البته همه‌ی تلاش‌های بلیزارد در زمینه بازی‌های موبایلی موفقیت‌آمیز نبوده‌اند. این شرکت اوایل امسال توسعه یک بازی موبایلی دیگر را از سری وارکرفت با نام رمزی Orbis را متوقف کرد. این بازی که بیش از چهار سال در دست ساخت بوده است و اطلاعات چندانی از جزئیات آن در دسترس نیست، قرار بود تا از عناصر واقعیت‌های افزوده استفاده کند و شباهت زیادی به بازی بسیار موفق پوکمون گو داشته باشد.

کاراکتر بسته‌ی الحاقی Shadowlands بازی World of Warcraft

بازی آنلاین World of Warcraft که برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۴ در دسترس هواداران بی‌شمار سری استراتژیک وارکرفت قرار گرفت، همچنان یکی از موفق‌ترین و پرسودترین بازی‌های اکتیویژن بلیزارد و نت‌ایز به‌حساب می‌آید. نت‌ایز از سال ۲۰۰۹ و به‌دلیل مشکلات قانونی به‌وجود آمده در آن سال‌ها، مسئولیت نشر و پشتیبانی از نسخه چینی زبان این بازی را در آن کشور برعهده دارد. اکسپنشن بزرگ بعدی ورلد آو وارکرفت که بیش از دو سال در دست ساخت بوده است و Dragonflight نام دارد، قرار است اواخر امسال در دسترس بازیکنان قرار بگیرد.

استودیوهای بازی‌سازی چینی در سال‌های اخیر و با عرضه بازی‌های موفقی مثل پابجی موبایل، گنشین ایمپکت و AFK Arena نشان داده‌اند که توانایی تطبیق با نیازهای بازار موبایل را دارند و به‌خوبی با نیازهای مخاطبان این بازار آشنا هستند. مجموعه‌ی تنسنت به‌عنوان رقیب اصلی نت‌ایز موفق شده است مجموعه بزرگ کالاف دیوتی را به پلتفرم‌های موبایل بیاورد و سود فراوانی را برای شرکت اکتیویژن فراهم کند. این شرکت همچنین قرار است در ماه‌های آینده یک نسخه موبایل از بازی بتل‌رویال محبوب وارزون را برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS عرضه کند.

نظر شما کاربران زومجی درباره‌ی جدیدترین اخبار بازی چیست؟ شما می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.


منبع Bloomberg
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده