نویسنده: علی نوروزی
// دوشنبه, ۲۷ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۸

کاهش ۷۵ درصدی ارزش سهام CD Projekt به خاطر مشکلات زمان عرضه سایبرپانک 2077

طبق گزارش بیزنس اینسایدر، ارزش سهام استودیو سی‌دی پراجکت از زمان انتشار بازی نقش‌آفرینی جهان-باز Cyberpunk 2077 کاهش شدیدی داشته است.

پربیراه نیست اگر بگوییم که استودیو CD Projekt در چند سال گذشته با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم کرد. بازی Cyberpunk 2077 پس از تبلیغات فراوان نهایتا در دسامبر ۲۰۲۰ روانه بازار شد و متأسفانه نتوانست در حد انتظارات طرفدارها ظاهر شود. این بازی اکشن نقش‌آفرینی جهان-باز شروع فاجعه‌باری داشت و با انتقادها و واکنش‌های منفی بسیاری مواجه شد. جای تعجبی ندارد که بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ با وجود فروش خوب هزینه‌های زیادی را روی دست استودیو سی‌دی پراجکت گذاشته باشد و گزارش اخیر Business Insider نیز بر همین مورد صحه می‌گذارد.

براساس گزارش بیزنس اینسایدر، ارزش سهام استودیو لهستانی سی‌دی پراجکت تقریبا طی دو سال اخیر و مخصوصا پس از عرضه‌ی بازی Cyberpunk 2077 بیش از ۷۵ درصد کاهش یافته است. ظرف چند ماه پس از انتشار این بازی نقش‌آفرینی، ارزش بازار (مجموع ارزش متعارف سهام) شرکت نصف شد و سپس تا مارس ۲۰۲۲ دوباره به نصف کاهش یافت. ارزش برآوردی آن در اواخر سال ۲۰۲۰ حدود ۴۰ میلیارد زلوتی (واحد پول کشور لهستان) بود، اما اکنون به ۱۰ میلیارد زلوتی رسیده است.

استودیو CD Projekt RED درحال‌حاضر روی یک بسته‌ی گسترش‌دهنده‌ی تازه برای بازی Cyberpunk 2077 کار می‌کند که برای انتشار در سال ۲۰۲۳ در نظر گرفته شده است. با اینکه یک تیم بزرگ روی توسعه‌ی این DLC کار می‌کند، اما تولید نسخه‌ی بعدی بازی The Witcher نیز به موازات آن آغاز شده است. استودیو CD Projekt اخیرا قراردادی با اپیک گیمز برای استفاده از موتور بازی‌سازی آنریل انجین ۵ برای توسعه‌ی نسخه‌ی بعدی ویچر امضا کرد.

مدتی قبل استودیو سی‌دی پراجکت کار ساخت نسخه‌ی نسل ۹ بازی The Witcher 3 را به داخل شرکت منتقل کرد که برای عرضه در سه‌ماهه‌ی چهارم سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده است. در گزارش بیزنس اینسایدر آمده است که شرکت تک‌لند، توسعه‌دهنده‌ی لهستانی بازی Dying Light 2 Stay Human انتظار رشد و سود قابل توجهی را دارد و ارزش بازار آن نیز احتمالا اندکی از استودیو CD Projekt فراتر رفته است.


منبع GamingBolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده