نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۵۹

رد لایسنس انحصاری بازی های اسپایدرمن توسط مایکروسافت

رئیس استودیوی بازی‌سازی مارول گیمز در مصاحبه اخیر خود راجع به فرصتی صحبت کرد که مایکروسافت برای تصاحب لایسنس انحصاری Spider-Man برای ایکس باکس داشت.

در بخشی از کتاب The Ultimate History of Video Games Vol 2 به قلم استیون کنت، مصاحبه‌ای از جی اونگ، معاون اجرایی و رئیس استودیو Marvel Games منتشر شد؛ یک مصاحبه راجع به ماجرای فسخ قرارداد مارول با اکتیویژن برای شراکت با یک ناشر بهتر . براساس گفته‌های اونگ، مارول از کیفیت بازی‌های Spider-Man تحت نظارت اکتیویژن رضایت نداشت و به همین دلیل تصمیم گرفت تا زودتر از موعد قرارداد به همکاری با این شرکت خاتمه دهد و اختیار لایسنس بازی مرد عنکبوتی را از آن‌ها سلب کند.

اونگ می‌گوید که وقتی زمان فسخ قرارداد فرارسیده بود، اکتیویژن از آن‌ها پرسید که تصمیم دارند در آینده با این آی پی چه کار کنند. او جواب داد: «من خانه‌ی بهتری برای آن پیدا خواهم کرد». اونگ در ادامه گفت که اکتیویژن در پاسخ به او گفت: «در پیدا کردن این اسب تک شاخ موفق باشی!».

در ادامه‌ی توضیحات اونگ گفته شده است که مارول گیمز بعد از این اتفاق به سراغ ایکس باکس و پلی استیشن رفت تا درباره‌ی یک همکاری انحصاری با آن‌ها مذاکره کند. او یادآوری می‌کند که سیاست‌های مایکروسافت در آن زمان تکیه کردن به آی‌پی‌های اختصاصی خود بود و همین موضوع باعث شد که شرکت Microsoft پیشنهاد مارول گیمز را رد کند.

اسکین اسپایدرمن در بازی Spider-Man

اما در مقابل سونی نسبت به انجام این کار علاقه نشان داد. شرکت ژاپنی به سرعت آدام بویس و جان دریک را به مذاکره با اونگ فرستاد. اونگ می‌گوید در جلسه‌ای که در یک اتاق کنفرانس در شهر بربنک ایالت کالیفرنیا با آن‌ها داشت، خطاب به این دو نفر گفت: «ما رویایی در سر داریم؛ رویایی که می‌گوید شکست دادن سری بازی Arkham و داشتن یک یا چند بازی از [مجموعه اسپایدرمن] در پلتفرم شما امکان‌پذیر است».

طبق گزارش‌های ارائه‌شده، سونی در ادامه با پیشنهاد ساخت بازی AAA و انحصاری با لایسنس Spider-Man به سراغ اینسامنیاک گیمز رفت که در آن زمان یک استودیوی بازی‌سازی مستقل بود، اما یکی از شرکای مهم سونی در نظر گرفته می‌شد. بازی بسیار موفق Marvel’s Spider-Man تقدیم گیمرهای کنسول PS4 شد و به بیش از ۲۰ میلیون نسخه فروش رسید. در ادامه اسپین-آف آن با محوریت شخصیت مایلز مورالز منتشر شد که فروش آن چند ماه قبل، از ۶.۵ میلیون نسخه فراتر رفت.

بازی Spider-Man استودیو Insomniac Games در آمریکا یکی از موفق‌ترین بازی‌های تاریخ پلی استیشن از نظر فروش دلاری محسوب می‌شود. اینسامنیاک گیمز در پلی استیشن شوکیس سال ۲۰۲۱ بازی Spider-Man 2 را معرفی کرد که در سال ۲۰۲۳ به‌صورت انحصاری روی پلی استیشن 5 در دسترس بازیکن‌ها قرار می‌گیرد. تازه به خاطر گسترش همکاری شرکت Sony با مارول، این تیم بازی‌سازی محبوب یک بازی دیگر با محوریت شخصیت ولورین را هم روانه‌ی بازار خواهد کرد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده