نویسنده: هومن فلاحی
// سه شنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۱۳

تیک تو فعلا برنامه‌ای برای همکاری با فیفا ندارد

مدیرعامل شرکت تیک‌تو می‌گوید درحال حاضر برنامه‌ای برای ساخت بازی‌های فوتبالی فیفا توسط این شرکت وجود ندارد.

استراوس زلنیک، مدیرعامل Take-Two Interactive روز گذشته و پیش از برگزاری کنفرانس گزارش مالی این شرکت در سه‌ماهه‌ی اخیر، درخصوص احتمال ادامه‌ی حیات بازی‌های پرطرفدار فیفا در استودیوهای بازی‌سازی تیک‌-تو نظر خود را به اشتراک گذاشته است.

زلنیک در مصاحبه با IGN می‌گوید با وجود تمایل تیک‌ تو اینتراکتیو به گسترش فعالیت‌های خود در زمینه بازی‌های ورزشی و قدرت تبلیغاتی برند فیفا، در حال حاضر این شرکت برنامه‌ای برای مذاکره با فدراسیون بین‌المللی فوتبال برسر حق ساخت بازی‌های فیفا را ندارد.

البته این منطقی است که اگر هم مذاکره‌ای در پشت‌صحنه در جریان باشد، زلنیک تا زمان نهایی نشدن آن‌ها نخواهد برنامه‌های خود را به‌صورت عمومی بیان کند. از سوی دیگر تمجید زلنیک از نفوذ نام و برند فیفا در بازار بازی‌های ویدیویی، تنها عاملی نیست که ممکن است به مذاکرات پنهانی فیفا و تیک‌تو اشاره داشته باشد. تحلیل‌گران می‌گویند مجموعه‌ی تیک‌تو و شرکت 2K Games، از معدود شرکت‌هایی هستند که در حال‌حاضر می‌توانند از پس مبلغ سنگین درخواستی از سوی FIFA برای لایسنس فیفا بربیایند.

تیک‌تو پیش از این سابقه توافق با اتحادیه ملی بسکتبال یا NBA و شرکت WWE برای بازی‌های ورزشی NBA 2K و WWE 2K را دارد. این شرکت همچنین اخیر به توافقاتی با لیگ ملی فوتبال آمریکایی یا NFL برای ساخت بازی‌های ورزشی غیرشبیه‌ساز یا آرکید دست پیدا کرده است؛ بنابراین دور از ذهن نیست که تیک‌تو بتواند به توافق مشابهی هرچند با ابعاد محدودتر با فدراسیون فوتبال برسد.

طبق گزارش های قبلی نشریه نیویورک تایمز، مسائل مالی اصلی‌ترین دلیل درگیری FIFA و EA در ماه‌های اخیر است. الکترونیک آرتز سالیانه در حدود ۱۵۰ میلیون دلار بابت نام و برند FIFA به فدراسیون بین‌المللی فوتبال پرداخت می‌کرد. اما از امسال فیفا برای این قرارداد رقمی بیشتر از دو برابر مبلغ قبلی به‌علاوه‌ی امتیازهای دیگری را از الکترونیک آرتز درخواست کرد که با واکنش منفی مدیران EA رو‌به‌رو شد. حالا باید ببینیم که آیا لایسنس ساخت بازی‌های فیفا برای شرکت تیک‌تو به مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار یا حتی بیشتر از آن ارزش خواهد داشت یا خیر.

فیفا در حال حاضر ساخت سه بازی فوتبال در ابعاد مختلف را به‌صورت رسمی اعلام کرده است. دو بازی ابتدایی که به‌گفته‌ی فیفا در دسته بازی‌های غیرشبیه‌ساز ورزشی قرار می‌گیرند، با محوریت دو جام جهانی فوتبال مردان و زنان که به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در کشورهای قطر، استرالیا و نیوزیلند برگزار می‌شوند در دست ساخت هستند. به‌گفته‌ی فیفا مراحل توسعه این بازی‌ها از مدتی پیش آغاز شده است بنابراین اگر ساخت یک بازی فیفا توسط استودیوهای زیرمجموعه تیک‌تو اینتراکتیو آغاز شود، این پروژه احتمالا یک بازی فوتبالی شبیه‌ساز جدید برای سال ۲۰۲۴ خواهد بود تا جای خالی عرضه سالانه‌ بازی‌های فیفا الکترونیک آرتز را پر کند.

نظر شما کاربران زومجی در این‌باره چیست؟ شما می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.


منبع IGN
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده