// پنجشنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۴۸

جیسون شرایر: وال استریت در انتظار شکست خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت

جیسون شرایر و برودی فورد در رسانه‌ی بلومبرگ گزارش دادند که وال استریت باور دارد تلاش مایکروسافت برای خرید اکتیویژن بلیزارد با شکست مواجه می‌شود.

به‌زودی یک رای‌گیری گسترده بین سهام‌دارهای اکتیویژن بلیزارد برگزار می‌شود تا آن‌ها موافقت یا مخالفت خود با فروش کامل شرکت به مایکروسافت را اعلام کنند. حالا در جدیدترین اخبار بازی، جیسون شرایر از بلومبرگ گزارش داده است که حتی در صورت موافقت سهام‌دارها با خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت، به نظر افراد فعال در وال استریت احتمال رخ ندادن این اتفاق وجود دارد. در حقیقت وال استریت انتظار دارد که قوانین آنتی‌تراست دولت جو بایدن، یکی از بزرگ‌ترین ادغام‌ها در تاریخ ایالات متحده آمریکا را لغو کند.

با اینکه چند هفته از اعلام برنامه‌ی مایکروسافت برای خرید Activision Blizzard می‌گذرد، ارزش سهام این شرکت در وال استریت تقریبا ۲۵ درصد کمتر از قیمت پیشنهادی مایکروسافت است. شرایر در توییتر توضیح داد: «قیمت سهام اکتیویژن در حوالی ۷۶ دلار معلق شده است».

در صورتی که خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت به در بسته نخورد، شرکت Microsoft دقیقا ۹۵ دلار برای هر سهم پرداخت می‌کند. این ژورنالیست توضیح می‌دهد که در چنین شرایطی، اصولا خرید سهام اکتیویژن بلیزارد باید جذاب به‌نظر برسد. در نتیجه بی‌میلی بسیاری از اشخاص به خرید سهام شرکت Activision Blizzard و پایین‌تر ماندن قابل‌توجه ارزش آن نسبت به پیشنهاد مایکروسافت نشان می‌دهد که بازار باور دارد که قرارداد شکست می‌خورد.

براساس بررسی‌های بلومبرگ و به عقیده‌ی سرمایه‌گذارها در وال استریت، «ریسک سرمایه‌گذاری روی اکتیویژن بلیزارد باتوجه‌به احتمال شکست خوردن تلاش مایکروسافت برای خرید اکتیویژن بلیزارد» حدودا دو برابر ریسک سرمایه‌گذاری روی توییتر باتوجه‌به احتمال شکست خوردن تلاش ایلان ماسک برای خرید توییتر» است. در حقیقت اکنون ریسک سرمایه‌گذاری روی اکتیویژن بلیزارد و خرید سهام آن باتوجه‌به درک بازار، بیشتر از ریسک سرمایه‌گذاری روی اکثر شرکت‌های دیگر در حال خریداری شدن است.

لوگوی اکتیویژن بلیزارد با پس زمینه آبی

مت پرولت از New Street Research می‌گوید که صحبت‌های محکم مجریان قوانین آنتی‌تراست (Antitrust/قوانین مربوط‌به آئین‌نامه‌ی حفظ رقابت در بازار) در دولت بایدن، سرمایه‌گذارها را از این ترسانده‌اند که احتمال لغو یا بارها تأخیر خوردن خرید وجود دارد. البته که قرارداد خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت برای نهایی شدن به تایید اتحادیه‌ی اروپا و کشور چین هم احتیاج دارد.

شرایر در توییتر گفت که نهایتا در ماه ژوئن سال ۲۰۲۳ مشخص خواهد شد که این تلاش برای خرید اکتیویژن بلیزارد به کجا می‌رسد؛ خریدی که اگر انجام شود، مایکروسافت را تبدیل به سومین شرکت بزرگ صنعت بازی خواهد کرد. کالاف دیوتی و وارکرفت که از بزرگ‌ترین برندهای دنیای ویدیوگیم هستند، تنها بخشی از داشته‌های اکتیویژن بلیزارد را تشکیل می‌دهند. مایکروسافت در صورت موفقیت در انجام این خرید صاحب کندی کراش هم می‌شود. فراموش نکنید که King به‌عنوان سازنده‌ی Candy Crush، در سال گذشته جدا از بخش‌های دیگر اکتیویژن بلیزارد به درآمد ۲.۵۸ میلیارد دلاری دست یافت.

انتظار می‌رود که به‌زودی سهام‌دارهای اکتیویژن، موافقت خود با خریداری شدن شرکت توسط مایکروسافت را اعلام کنند. البته برخی از سهام‌دارها به شرایط معترض هستند؛ مخصوصا به این دلیل که باور دارند پیشنهاد خرید مایکروسافت، عملا در آخر بیشتر از ۳۷۵ میلیون دلار را تقدیم بابی کوتیک، مدیرعامل فعلی اکتیویژن بلیزارد می‌کند. کوتیک در گزارش‌ها متهم به انجام کارهای اخلاقی اشتباه پرشماری شده است. گروه SOC Investment به‌عنوان یکی از سهام‌دارهای کوچک اکتیویژن بلیزارد می‌گوید که انجام شدن این خرید، یک راه فرار عالی و پول فراوان را در اختیار کوتیک قرار می‌دهد.

لوگوی Activision Blizzard روی نمایشگر بزرگ

پیشنهاد مایکروسافت برای خرید اکتیویژن بلیزارد، توسط کمیسیون تجارت فدرال (FTC) مورد بررسی قرار خواهد گرفت. لینا کان وظیفه‌ی ریاست تیم بررسی‌کننده را بر عهده دارد. او مدت‌ها طرفدار استفاده از رویکردهای قدرتمندتر در بررسی این نوع از قراردادها بوده است؛ مخصوصا وقتی ماجرا مربوط‌به شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری باشد.

کمیسیون تجارت فدرال تحت نظارت همین شخص موفق به جلوگیری از خرید شرکت Arm توسط انویدیا شد و یک خرید بزرگ دیگر شد. او همچنین پرونده‌ی FTC علیه شرکت Meta به‌خاطر مونوپولی را زنده کرده است؛ پرونده‌ای که برای جداسازی اینستاگرام و WhatsApp از شرکت صاحب فیسبوک برای جلوگیری از انحصار تلاش می‌کند.

رسانه Bloomberg به نقل از جنیفر ری، تحلیل‌گر آشنا با قوانین Antitrust نوشته است که ترس وال استریت از به چالش کشیده شدن قانونی این خرید، بی‌دلیل نیست. لینا کان قبلا علیه رشد پلتفرم‌های بزرگ تکنولوژی با خریدها صحبت کرده است. همچنین گفته می‌شود که وقتی زمان بررسی پرونده‌ی تلاش مایکروسافت برای خرید اکتیویژن بلیزارد توسط FTC برسد، اکثر اعضای کمیسیون تجارت فدرال را دموکرات‌ها تشکیل می‌دهند. آن‌ها ممکن است به‌دنبال پاسخ دادن به تایید خرید MGM توسط آمازون باشند.

اکتیویژن بلیزارد که صاحب کالاف دیوتی و وارکرفت است

بااین‌حال برخلاف تحلیل‌گرهای دیگر، مایکل پچر از Wedbush Securities اصلا نگران نیست و باور دارد که خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت انجام خواهد شد. او باور دارد که احتمال شکل‌گیری پرونده‌ی قانونی توسط FTC علیه این خرید، ۱۰ درصد است و احتمال موفق شدن آن پرونده در جلوگیری از این خرید، صفر درصد. پچر در توضیح نظر خود گفت که FTC کار سختی برای مشخص کردن بازاری دارد که این قرارداد خرید روی آن تاثیر می‌گذارد. او می‌گوید که مایکروسافت سهم عظیمی از بازار بازی‌های کنسولی یا کل صنعت بازی نخواهد داشت و قوانین فعلی آنتی‌تراست، مدل‌های تجاری Freemium مرسوم در گیمینگ را نادیده می‌گیرند.

پچر می‌گوید که ترس به وجود آمده از انجام نشدن خرید، مربوط‌به صحبت‌های محکم FTC راجع به ادغام‌ها و ناآشنایی بازار با صنعت بازی‌های ویدیویی است. مایکل پچر گفت: «آژانس نمی‌تواند در این مورد برنده شود. پس اگر نمی‌توانند برنده شوند، شکایت نخواهند کرد. مایکروسافت به بلوف آن‌ها اشاره خواهد کرد».

بلومبرگ در ادامه می‌نویسد که رؤسای قوانین آنتی‌تراست دولت بایدن گفته‌اند که در رابطه با پرونده‌های بزرگ‌، آماده‌ی پذیرش ریسک هستند. به عقیده‌ی تحلیل‌گرها حتی اگر به چالش کشیده شدن قانونی خرید توسط FTC منجر به پیروزی آن‌ها در این پرونده نشود، یک دعوای قانونی طولانی می‌تواند شرکت‌ها را به سوی رها کردن قرارداد ببرد.

مایکروسافت با اینکه دومین شرکت بزرگ آمریکا به شمار می‌آید، به مانند شرکت‌های شبیه به آن بارها از زیر این بررسی‌های موشکافانه در رفته است. به عقیده‌ی بتی چن از Elevation، تجربه‌ی مایکروسافت در مواجهه با تنظیم‌کنندگان قوانین و ارتباطات فعال این شرکت با همگان برای تاکید روی عدم انحصاری‌طلبی این قرارداد می‌توانند روی پیروزی مایکروسافت در خرید اکتیویژن بلیزارد تاثیر بگذارد. چان گفت: «ما در این نقطه به نتیجه امیدوار هستیم. اما هنوز کارهایی برای انجام دادن داریم تا خیال خود را راحت‌تر کنیم».


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده