نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۴۲

حل و فصل دوستانه اختلاف مایکروسافت و آهنگساز Halo

ظاهراً اختلافات بین مایکروسافت و آهنگسازان موسیقی متن سری بازی Halo بر سر عدم دریافت حق امتیاز اثر ثبت‌شده‌ی خود بعد از ۲۰ سال به‌صورت دوستانه حل‌و‌فصل شده است.

مارتی اودانل، آهنگساز نسخه‌های بانجی بازی Halo چند ماه پیش اعلام کرد که بعد از گذشت ۱۰ سال از مذاکرات ناموفق بر سر حقوق پرداخت‌نشده‌ی خود، بالاخره در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ به‌همراه همکارش مایک سالویتوری، یک شکایت رسمی علیه مایکروسافت به ثبت رسانده است. دو آهنگساز بازی Halo: Combat Evolved ادعا میکردند که در آن زمان لایسنس استفاده از موسیقی هیلو را به استودیوی بانجی، توسعه‌دهنده‌ی این بازی دادند که قبل از زمان عرضه‌ی اولین بازی هیلو به تصاحب مایکروسافت درآمد.

مایکروسافت در آن زمان ادعا می‌کرد که موسیقی Halo تحت توافق کار استخدامی ساخته شد و یک اثر لایسنس‌شده نیست. پس این شرکت خود را واجد شرایط مالکیت اثر می‌داند. اما اودانل عقیده داشت که این کار هرگز در دوران استخدام انجام نشده است و موسیقی از ابتدا لایسنس شده بود. وی در ادامه توضیح داد که این شکایت بر سر مالکیت موسیقی Halo نیست، بلکه اختلاف بر سر بدهی مایکروسافت به آن‌ها بابت حق امتیاز است که طی دو دهه‌ی اخیر پرداخت نمی‌شود.

آهنگساران بازی قدیمی Halo

نهایتاً اودانل و ساویتوری در ماه فوریه مایکروسافت را به تعویق زمان پخش سریال Halo از شبکه پارامونت پلاس تهدید کردند، اما به‌نظر می‌رسد که این اختلاف ازطریق میانجی‌گری به‌صورت دوستانه حل‌و‌فصل شده است. آهنگسازان موسیقی متن قدیمی سری بازی Halo در توییت جدید خود اظهار داشتند که این اختلافات برطرف شده است. آن‌ها در ادامه ویدیویی را در کانال یوتیوب خود منتشر کردند که فرایند ساخت موسیقی بازی Halo 2 را نشان می‌دهد.

جزئیات این توافق اعلام نشده اما اودانل وعده داده که در آینده نزدیک ویدیویی را در این رابطه منتشر خواهد کرد. لازم به ذکر است این نخستین باری نیست که اودانل به‌خاطر آثار خود به دادگاه می‌رود. وی در سال ۲۰۱۴ نیز از بانجی به خاطر فسخ غیرقانونی قرارداد شکایت کرده بود. درگیری طولانی مدت طرفین بر سر حقوق موسیقی بلااستفاده بازی Destiny، درنهایت با پرداخت ۱۰۰ هزار دلار غرامت به اودانل خاتمه یافت.


منبع thegamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده