نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۳

عرضه رسمی آنریل انجین 5 با دو بازی آزمایشی

بعد از عرضه آزمایشی موتور بازی‌سازی Unreal Engine 5 در سال گذشته، بالاخره شرکت اپیک گیمز امکانات کامل موتور گرافیکی خود را در اختیار توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی قرار داد.

شرکت Epic Games که در ماه می سال ۲۰۲۱ به‌صورت رسمی نسخه‌ی آزمایشی UE5 را در اختیار استودیوهای بازی‌سازی قرار داده بود، حالا نسخه‌ی کامل فناوری بازی‌سازی خود را به‌صورت رسمی منتشر کرده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های آنریل انجین 5 می‌توان به فناوری نورپردازی فراگیر پویا با نام Lumen و سیستم پردازشی مجازی Nanite اشاره کرد. نقشه‌های سایه مجازی و فناوری ارتقا کیفیت Temporal Super Resolution از دیگر قابلیت‌های اختصاصی آنریل انجین 5 به شمار می‌آید.

اپیک گیمز به همراه جدیدترین تکنولوژی بازی‌سازی خود، دو بازی آزمایشی را به‌عنوان نمونه منتشر کرد که Lyra Starter Game و City Sample نام دارند. ویدیویی که می‌توانید در کانال یوتیوب رسمی Unreal Engine به آن دسترسی داشته باشید، نخستین پروژه‌های آزمایشی UE5 را به نمایش می‌گذارد.

شرکت اپیک گیمز در توضیحات خود در رابطه با این دو محصول می‌نویسد: «بازی Lyra Starter Game یک پروژه‌ی آزمایشی متمرکز روی گیم‌پلی است که درکنار تاثیرگذاری روی توسعه‌ی موتور UE5 می‌تواند یک نقطه‌ی شروع عالی برای ساخت بازی‌های جدید باشد. توسعه‌دهندگان می‌توانند از این نمونه به‌عنوان یک منبع یادگیری بسیار خوب استفاده کنند. ما در ادامه قصد داریم تا با استفاده از ویژگی‌های دیگری که در آینده در دسترس قرار می‌گیرند، همچنان به ارتقا این پروژه‌ی زنده بپردازیم تا از این طریق، آخرین نتایج عملکرد خود را به بهترین وجه به نمایش بگذاریم».

نمایی از City Sample ساخته شده در آنریل انجین 5

City Sample نیز پروژه آزمایشی دیگری است که به‌صورت رایگان برای دانلود در دسترس قرار گرفت و نحوه‌ی ساخت نمای گرافیکی شهر در The Matrix Awakens: An Unreal Engine Experience را نشان می‌دهد. اپیک در ادامه‌ی توضیحات خود اضافه کرد: «The project که شامل یک شهر کامل با ساختمان‌ها و جزئیات مختلفی از قبیل خودروها و شخصیت‌های MetaHuman است، به خوبی نشان می‌دهد که ما چطور از سیستم ارتقایافته‌ی Unreal Engine 5 برای خلق این تجربه استفاده کردیم.

محتوای این پروژه، علاوه‌بر نمونه‌ی کامل به‌صورت بسته‌های جداگانه نیز در دسترس قرار دارد تا به‌طور مثال فقط خودروهای آن را دانلود کنید. سه بسته‌ی محتوای آماده‌ی دیگر که توسط سازندگان مستقل ساخته شدند نیز برای دانلود در دسترس قرار گرفته است». شرکت Epic Games در ادامه توضیح داد که تولید کنندگان محتوا در ادامه صدها بسته‌ی UE5 رایگان و قابل خرید را در فروشگاه Unreal Marketplace منتشر خواهند کرد.

نمایی از ویدیو رونمایی از آنریل انجین 5

اپیک گیمز و سی دی پراجکت اخیرا یک قرارداد همکاری استراتژیک برای ۱۵ سال را به ثبت رساندند؛ تا استودیوی لهستانی سازنده‌ی بازی‌هایی همچون ویچر ۳ و سایبرپانک 2077، با سازنده‌ی فورتنایت مشغول آماده‌سازی بیشتر Unreal Engine 5 برای ساخت بازی‌های جهان‌باز شود. براساس اخبار بازی رسمی می‌دانیم که ویچر جدید با آنریل انجین 5 ساخته می‌شود و سی دی پراجکت برای توسعه‌ی آن از REDengine استفاده نخواهد کرد؛ موتور بازی‌سازی اختصاصی شرکت که برای ساخت سه‌گانه ویچر و بازی Cyberpunk 2077 به کار رفت.

در آن سو استودیو Crystal Dynamics تایید کرد که بازی Tomb Raider جدید با موتور آنریل انجین 5 ساخته می‌شود. شما می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربرها در میان بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده