نویسنده: هومن فلاحی
// جمعه, ۵ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۴

رونمایی مایکروسافت از واحد بازی‌های ابری ایکس باکس

واحد جدید بخش گیمینگ مایکروسافت، روی ساخت بازی‌های کاملا ابری متمرکز خواهد بود.

ساعاتی پیش و در جریان برگزاری رویداد کنفرانس سالانه‌ی توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی ۲۰۲۲ (Game Developers Conference)‌ که از هفته گذشته در شهر سان فرانسیسکو آغاز شده است، مایکروسافت برنامه‌های خود برای راه‌اندازی یک واحد مستقل برای توسعه و نشر بازی‌هایی را که به‌صورت نیتیو روی سیستم‌های ابری اجرا می‌شوند به اشتراک گذاشت.

براساس اطلاعات منتشر شده، کیم سوییفت که تابستان گذشته از برند گوگل استیدیا به مایکروسافت پیوست، مدیریت این واحد جدید را که تحت نظر Xbox Game Studios Publishing فعالیت می‌کند بر عهده خواهد داشت. سوییفت یکی از معدود چهره‌های مشهور از حضور زنان در صنعت بازی‌های ویدیویی به‌حساب می‌آید و در طول سال‌های فعالیت خود هدایت تیم‌ سازندگان بازی پورتال و حضور در مراحل ساخت دیگر آثار شرکت ولو مانند بازی‌های Left 4 Dead را در کارنامه دارد.

در ویدیوی منتشر شده از سوی مایکروسافت، سوییفت می‌گوید که این واحد جدید با استودیوهای بازی‌سازی مطرح این صنعت برای ساخت بازی‌هایی که تنها ازطریق پردازش ابری امکان‌پذیر هستند همکاری خواهد کرد. این مسئله به آن‌ها اجازه می‌دهد تا علاوه‌بر استفاده از قدرت چشم‌گیر پردازش ابری، در زمینه‌های دیگری مانند توسعه‌ی هوش مصنوعی پیشرفته و افزایش باورپذیری حرکات و اعمال کارکترهای غیرقابل بازی (NPCها) تمرکز کنند. همچنین سوییفت این موضوع را مطرح می‌کند که استفاده از سیستم‌های پردازش ابری می‌تواند به‌گونه‌ای باشد که بخشی از محاسبات پیچیده مانند فیزیک و هوش مصنوعی شخصیت‌های جهان بازی با کمک سرورهای ابری صورت بگیرد و تمامی بخش‌های دیگر بازی توسط سخت‌افزار اصلی کاربران پردازش شود.

پوستر کنفرانس مایکروسافت در نمایشگاه GDC 2022

امروزه بازی‌هایی که ازطریق استریم ابری روی سرویس‌هایی مانند پلی استیشن ناو (PlayStation Now) و ایکس کلاود گیمینگ مایکروسافت در دسترس بازیکنان قرار می‌گیرند، تفاوت چندانی با اجرای همان بازی‌ها روی کنسول‌های کاربران ندارند و تنها عمل پردازش این بازی‌ها روی سروری که قدرت کنسول‌ها را شبیه‌سازی می‌کند انجام می‌شود و نتیجه به صفحه‌ی نمایش کاربر ارسال می‌شود. اما این سیستم جدید امکان بهره‌گیری از قدرتی بسیار بیشتر از سخت افزارهای خانگی را به طراحان بازی فراهم می‌کند.

طبق گفته‌‌های سوییفت، استریم بازی‌ها روی دستگاه‌هایی که قدرت گرافیکی کامل برای پردازش مستقیم آن‌ها را ندارند تنها یکی از امکاناتی است که فناوری پردازش ابری برای کاربران بازی‌های ویدیویی فراهم می‌کند و پتانسیل بسیاری برای انجام کارهای بزرگتر نیز وجود دارد. امکان استفاده از بات‌هایی که توسط یادگیری ماشینی هوشمند شده‌اند برای تست و کشف باگ‌های بازی‌ها و استفاده از یادگیری ماشینی برای طراحی بهتر مراحلی که به‌صورت Procedurally Generated یا طراحی تصادفی ساخته می‌شوند از جمله ابزارهایی هستند که در حال حاضر برای تحقیقات بیشتر در نظر گرفته شده‌اند.

این پروژه یک سرمایه‌گذاری بلند مدت از سوی مایکروسافت برای سال‌های آینده خواهد بود اما واحد گیمینگ ابری ایکس باکس از همین حالا آماده‌ی صحبت و همکاری با توسعه‌دهندگانی است که به بررسی این موقعیت‌های جدید تمایل دارند.

لوگوی ایکس باکس و بازی‌‌های ابری

پیش از این و در هنگام پیوستن سوییفت به مایکروسافت، جف گراب، خبرنگار وب‌سایت GamesBeat که از برنامه‌ها و پروژه‌های داخلی استودیوهای بازی‌سازی ایکس باکس اطلاع دارد، این حرکت را یکی از برنامه‌های مایکروسافت برای کمک به پروژه ابری مشترک ایکس باکس و هیدئو کوجیما اعلام کرده بود. هنوز اطلاعات دقیق‌تری از ابعاد این همکاری منتشر نشده است؛ اما به‌گفته‌ی گراب مذاکرات بین وکلای مایکروسافت و استودیو کوجیما پروداکشنز بر سر جزئیات قرارداد همکاری همچنان ادامه دارد و ممکن است در تابستان امسال اطلاعات بیشتری از این بازی ابری که سوییفت نیز در ساخت آن همکاری می‌کند بشنویم.

به‌گفته‌ی گراب سرمایه‌گذاری روزافزون مایکروسافت روی بازی‌‌های ابری، بخشی از استراتژی فیل اسپنسر، مدیر برند ایکس باکس برای دستیابی به حداکثر تعداد مخاطبان است. اسپنسر کاربرانی را که از هیچ کنسول بازی یا رایانه های شخصی استفاده نمی‌کنند به‌عنوان جامعه‌ی هدف این پروژه جدید درنظر گرفته است. تعداد کاربران علاقه‌مند به تجربه بازی‌های ویدیویی چیزی در حدود سه میلیارد نفر تخمین زده می‌شود و مایکروسافت امیدوار است که بتواند با آسان‌سازی دسترسی به بازی‌های کامپیوتری، ایکس باکس را به چیزی فراتر از یک دستگاه زیر تلویزیون و مانیتورهای گیمرها تبدیل کند.

نظر شما کاربران زومجی در این‌باره چیست؟ شما می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.


منبع YouTube VGC
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده