خروج بیشتر از ۳۰ عضو کلیدی استودیو سازنده بازی Perfect Dark ایکس باکس
در جریان آخرین اخبار بازی و طبق جدیدترین گزارش اندی رابینسون در رسانه VGC از صنعت بازی مشخص شد که طی ۱۲ ماه اخیر بیشتر از نصف اعضای کلیدی استودیو The Initiative شرکت مایکروسافت، این تیم را در جریان تولید بازی Perfect Dark ترک کردهاند. VGC گزارش میدهد که حدودا ۳۴ نفر طی ۱۲ ماه اخیر از تیم نامبرده خارج شدهاند؛ اشخاصی با مقامهای قابلتوجه که خروج آنها از این تیم، روال ساخت اثر مورد بحث را تحت تاثیر قرار داده است.
منابع رسانه VGC فکر میکنند که پروژهی تولید بازی Perfect Dark جدید زیر نظر استودیو کریستال داینامیکس یک سافت ریبوت را تجربه کرد و احتمالا سالها با عرضه فاصله دارد
دن نئوبرگر (Dan Neuburger) که کارگردان بازی بهحساب میآمد، درو ماری (Drew Marry) که مسئول بخش طراحی بازی بود، کریس اونیل (Chris O’Neill) مسئول تیم طراحی مرحله، جالیون میرز (Jolyon Myers) طراح اصلی دنیاسازی اثر، دو تن از اعضای ارشد تیم طراحی سیستمها و بخشی قابلتوجه از افرادی که پیشتر سیستمهای بازی God of War را طراحی کرده بودند، قسمتی از فهرست بلند و بالای افرادی را شکل میدهند که طی ۱۲ ماه اخیر از استودیو The Initiative خارج شدهاند.
براساس گزارش VGC و با استناد به پروفایلهای اعضای تیم The Initiative در پلتفرم لینکدین، استودیو نامبرده درحال حاضر با کمتر از ۵۰ نفر مشغول کار روی پرفکت دارک است. این استودیو درحال حاضر فقط سه پیشنهاد شغلی را در وبسایت رسمی خود قرار داده است و طی ۱۲ ماه گذشته فقط ۱۲ نفر را بهگروه سازندگان ریبوت Perfect Dark اضافه کرد. به نظر میرسد که نقش استودیو کریستال داینامیکس در ساخت بازی Perfect Dark جدید به مراتب بیشتر از تصورات اولیه است.
گویا بخش قابل توجهی از فرایند خروج افراد از استودیو The Initiative به سپتامبر سال ۲۰۲۱ برمیگردد؛ زمانیکه مایکروسافت به شکل رسمی از همکاری با کریستال داینامیکس برای تولید پرفکت دارک خبر داد. گویا کریستال داینامیکس نفوذ خلاقانهی بسیار زیادی در روند تولید پرفکت دارک دارد و همین روی نارضایتی و خروج تعداد زیادی از اعضای اصلی تیم تاثیر گذاشت.
تعداد زیادی از اعضای سابق اینیشیتیو از «عدم استقلال خلاقانه» و روند بسیار کند تولید پروژهی پرفکت دارک بهعنوان دلایل اصلی خروج از این تیم صحبت کردهاند. روند خروج افراد کلیدی از این تیم با عنوان «سریع و خشن» توصیف شده است؛ روالی که طبق گزارش رسانه VGC، تولید بازی را بهشدت تحت تاثیر قرار میدهد.
البته مدیر استودیو The Initiative در جریان صحبت با رسانهی VGC گفت که به تیم فعلی اطمینان دارد. درل گالگر (Darrell Gallagher)، مدیر این استودیو در ادامه به تاثیرات شیوع کووید ۱۹ روی مدیریت اعضای یک تیم اشاره کرد و چنین گفت: «ساخت یک استودیو و احیای مجموعهای پرطرفدار اصلا کار سادهای نیست. در زمان بنا کردن تیم اینیشیتیو ما هدف را بر رسیدن بهتمامی بلندپروازیهایمان گذاشتیم و از پیشرفت در همکاری با تیم کریستال داینامیکس بسیار هیجانزدهایم.
تغییر اعضای یک تیم در مسیر تولید یک بازی اصلا موضوعی عجیب نیست؛ مخصوصا باتوجهبه وضعیت دنیا طی دو سال اخیر. باید کارهای زیادی را انجام بدهیم تا تجربهای فوقالعاده را با Perfect Dark به مخاطبان خود عرضه کنیم. بهترین آرزوها را برای اعضای سابق تیم داریم. به تیم فعلی و استعدادهایی که درحال اضافه شدن به استودیو هستند، اطمینان دارم. نمیتوانیم برای بهاشتراک گذاشتن اطلاعات جدید با هوداران صبر کنیم».
اعضای سابق استودیو اینیشیتیو در صحبت با وبسایت VGC به مخالفت جدی با نگرش مدیر استودیو و کارگردان پرفکت دارک و اهداف تعیینشده توسط آنها برای بازی اشاره کردهاند. عجیبتر اینکه خود کارگردان هم بهتازگی از استودیو رفت.
اینیشتیو در سایت رسمی خود ادعا میکند که فضای کاری سراسر تعاملمحور را به وجود آورده است. اما طبق گزارش VGC و صحبتهای اعضای سابق این تیم، مدیر تیم و کارگردان بازی «نگاه از بالا به پایین» به اعضای تیم برای اعمال نظرات خود داشتهاند. براساس صحبتهای اعضای سابق این استودیو ایکس باکس، عدم وجود استقلال فکری و عدم توجه بهنظر اعضای تیم پیرامون اولویتها، برنامهریزی پروژه و جذب نیرو باعث خشمگین شدن حجم زیادی از افراد تیم شده بود.
طبق صحبت افرادی که از تیم اینیشتیو خارج شدهاند، درل گالاگر (مدیر استودیو) و دن نئوبرگر (کارگردان بازی) که پیشتر در استودیو کریستال داینامیکس فعالیت میکردند، در تیم اینیشیتیو همان روشهای بالا بهپایین و استبدادی فعالیت در کریستال داینامیکس را بهکار میگرفتند؛ درحالی که اعضای استودیو The Initiative انتظار فعالیت تعاملمحور در این تیم را داشتند.
این افراد در ادامهی مصاحبه به «کُند و دردآور» بودن روند ساخت بازی اشاره کردهاند که در نتیجهی آن، تیم اینیشیتیو هرگز نتوانست یک فرهنگ کاری مناسب را شکل بدهد. وبسایت VGC با تمامی افرادی که از اینیشتیو خارج شدهاند، مصاحبه کرد. این رسانه بهنقل از همین اشخاص مینویسد که آنها از رفتار ملایم و کاملا عادی مایکروسافت با پروژهی پرفکت دارک که هیچ پیشرفتی نداشته است، تعجب کرده بودند.
طبق صحبتهای اعضای سابق این تیم بهنظر میرسد که عدم وجود یک هویت مشخص برای فرهنگ کاری استودیو بهخروج حجم بالایی از افراد کلیدی پروژه منجر شده است. بهطوری که یکی از این اشخاص در مصاحبهبا VGC میگوید: «ساخت بازی بهاندازهی کافی چالشبرانگیز است؛ چه برسد که نتوانید با تصمیمگیرندههای اصلی ارتباط برقرار کنید؛ افرادی که تصمیمات آنها روی همه تاثیر میگذارد».
گویا خروج تعداد بسیار زیادی از اشخاص کلیدی تیم تولید و عدم وجود فرهنگ کاری مشخص در The Initiative یکی از دلایل آغاز همکاری مایکروسافت با کریستال داینامیکس برای ساخت پرفکت دارک به شمار میآید. گلگر و نئوبرگر باتوجهبه اینکه اعضای کریستال داینامیکس بیشتر روشهای کاری آنها را میشناسند، همکاری با این استودیو باعث حرکت رو به جلوی پروژه شود. بااینحال نئوبرگر حدود یک ماه قبل استودیو The Initiative را ترک کرد.
ظاهرا قرار است که جای خالی اعضای سابق تیم تولید بازی با انجام وظایف آنها توسط اعضای استودیو کریستال داینامیکس پر شود. همین موضوع احتمالا کاری کرد که پروژهی تولید پرفکت دارک زیر نظر کریستال داینامیکس یک سافت ریبوت داشته باشد و به شکل ضمنی تولید آن مجددا کلید بخورد. در نتیجه انتظار میرود که بازی با موعد تکمیل و عرضه فاصلهی بسیار زیادی داشته باشد. منابع VGC احتمال میدهند که پرفکت دارک جدید سالها بعد میتواند آماده عرضه شود.
نظر شما چیست؟ آیا تیم اینیشیتیو که حالا تعداد زیادی از مهمترین اعضای خود را از دست داده است، همچنان میتواند پروژه را بهشکل موفقیتآمیز بهسرانجام برساند؟ دیدگاه خود را برای زومجی بنویسید.