نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۶

مایکروسافت بهترین ناشر سال ۲۰۲۱ در وبسایت متاکریتیک

مایکروسافت در سال ۲۰۲۱ بالاترین امتیاز میانگین در تاریخ متاکریتیک را کسب کرد تا به‌عنوان بهترین ناشر سال انتخاب شود.

براساس گزارش وبسایت متاکریتیک، استودیوهای بازی‌سازی ایکس باکس در سال ۲۰۲۱ جمعا ۱۰ محصول را منتشر کردند که شامل ۵ بازی جداگانه در فرمت‌های مختلف می‌شوند. این بازی‌ها به‌طور میانگین امتیاز متااسکور ۸۷.۴ را برای مایکروسافت به‌دنبال داشتند که بالاترین رکورد سالانه‌ی ثبت‌شده در تاریخ متاکریتیک محسوب می‌شود.

از این تعداد سه بازی با کسب امتیاز بالاتر از ۹۰ در رتبه «عالی» قرار گرفتند که شامل Forza Horizon 5 و Psychonauts 2 و نسخه ایکس باکس سری ایکس Microsoft Flight Simulator می‌شوند. براساس گزارش متاکریتیک، در طول ۱۲ سال گذشته این نخستین باری است که یک ناشر در سال به امتیاز میانگین بالاتر از ۸۵ دست پیدا می‌کند.

سونی به‌عنوان مهم‌ترین رقیب مایکروسافت در صنعت بازی، رتبه دوم این فهرست را در اختیار دارد. میانگین نمرات سونی در سال ۲۰۲۱ روی عدد ۸۱.۳ قرار گرفت که شامل ۱۱ محصول (۱۰ بازی جداگانه با در نظر داشتن عرضه‌ی بازی MLB: The Show در دو فرمت مختلف) می‌شود.

از این ۱۱ محصول، ۱۰ مورد با رتبه «خوب» رده بندی شدند و هچ یک از بازی‌ها به میانگین نمرات بالاتر از ۹۰ نرسید. ضمن اینکه بازی Destruction All-Stars با امتیاز میانگین ۶۲ بیشترین تأثیر منفی را روی میانگین امتیازات سونی در سال گذشته داشته است.

امتیاز متا بازی های مایکروسافت و بتسدا در سال 2021

اما لازم به ذکر است که رتبه هر دو شرکت نسبت به سال گذشته پیشرفت خوبی داشته است. مایکروسافت در سال ۲۰۲۰ به رتبه‌ای بهتر از ششمی نرسید و سونی رده‌ی چهارم این فهرست را در اختیار داشت. در سال ۲۰۲۰، این شرکت سگا بود که به‌عنوان بهترین ناشر سال معرفی شد.

رتبه بندی سالانه متاکریتیک تنها شامل ناشرانی است که ۵ یا بیش از این تعداد بازی را در طول سال عرضه کرده باشند. بنابراین تنها ۴۳ شرکت این شرط را خواهند داشت که فهرست کامل آن را در وبسایت رسمی متاکریتیک ملاحظه می‌کنید. اما در ادامه ۱۰ ناشر برتر این فهرست قابل مشاهده است.

  1. مایکروسافت/استودیوهای بازی‌سازی ایکس باکس: ۸۷.۴ (رتبه قبلی ششم)
  2. سونی: ۸۱.۳ (رتبه قبلی چهارم)
  3. هامبل گیمز: ۸۰.۹ (رتبه قبلی ۱۸ ام)
  4. اکتیویژن بلیزارد: ۸۰.۶ (رتبه قبلی پنجم)
  5. بتسدا سافتورکز: ۸۰.۲ (رتبه قبلی ۱۶ ام)
  6. کپکام: ۸۰.۶ (رتبه قبلی سوم)
  7. بندای نامکو: ۷۸.۵ (رتبه قبلی ۳۸ ام)
  8. سگا: ۷۷.۶ (رتبه قبلی اول)
  9. الکترونیک آرتز: ۷۸.۳ (رتبه قبلی ۲۱ ام)
  10. 505Games: امتیاز ۷۵.۷ (رتبه قبلی ۱۳ ام)

نکته قابل‌توجه این است که رده بندی این فهرست تنها براساس میانگین امتیاز کسب‌شده مرتب نشده است؛ یعنی تعداد بازی‌ها و تعداد آرای «بد» و «عالی» کاربران به بازی‌های یک ناشر در رتبه‌ی آن تأثیرگذار بوده است. بنابراین ممکن است یک ناشر با میانگین امتیاز کمتر، رتبه بالاتری نسبت به ناشر دیگر داشته باشد؛ مثل وضعیتی که برای کپکام و بتسدا مشاهده می‌شود.

رده بندی ناشران سال 2022 توسط متاکریتیک

از دیگر نام‌های بزرگی که در ۱۰ رتبه نخست سال دیده نمی‌شوند باید به یوبیسافت اشاره کرد که امسال جایگاهی بهتر از نوزدهمی را کسب نکرده است. نمرات پایین Far Cry 6 و Riders Republic نقش مهمی در این اتفاق داشتند.

همچنین نینتندو نیز امسال موفق نشد تا در جمع ۱۰ ناشر برتر سال قرار بگیرد. این بازیساز ژاپنی با وجود انتشار ۱۸ بازی مختلف در سال ۲۰۲۱ در رده چهاردهم فهرست متاکریتیک قرار گرفته است. هیچ یک از بازی‌های نینتندو امسال موفق به کسب رتبه «عالی» نشدند. هرچند بازی‌های Super Mario 3D World + Bowser’s Fury و Metroid Dread با امتیازات ۸۹ و ۸۸ به کسب این عنوان بسیار نزدیک بودند.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده