نویسنده: حسن اکرامی
// یکشنبه, ۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۲

شکایت دو سهام‌دار از اکتیویژن بلیزارد بابت نحوه فروش این شرکت به مایکروسافت

باتوجه‌به گزارش‌های منتشرشده، به‌تازگی دو سهام‌دار شرکت اکتیویژن بلیزارد به خاطر نحوه‌ی فروش این مجموعه به شرکت مایکروسافت از اعضای هیئت مدیره شکایت کرده‌اند.

خرید مجموعه‌‌ی بزرگ اکتیویژن بلیزارد توسط شرکت مایکروسافت یکی از مهم‌ترین اتفاقات صنعت بازی‌های ویدئویی در سال جاری به شمار می‌آید. بااین‌حال اکتیویژن بلیزارد از مدت‌ها قبل درگیر شکایت‌ها و اعتراض کارکنان نسبت به فضای کاری ناسالم است و حال به نظر می‌رسد نحوه‌ی معامله‌ی مدیران این شرکت با مایکروسافت، پرونده‌های حقوقی جدیدی را علیه آن‌ها ایجاد می‌کند.

یکی از جدیدترین شکایت‌های ثبت شده مربوط‌به کایل واتسون، یکی از سهام‌دارهای اکتیویژن بلیزارد می‌شود. این پرونده که روز پنج‌شنبه در دادگاه کالیفرنیا ثبت شد، مربوط‌به نقض قوانین بورس و اوراق بهادار از جانب هیئت مدیره اکتیویژن بلیزارد است. به‌گفته‌ی وکیل واتسون، برنامه‌ی مدیران اکتیویژن بلیزارد برای فروختن این مجموعه به مایکروسافت که در جلسه‌ی اخیر کمیسیون بورس و اوراق بهادار بیان شده، به دلایل متعددی غیرمنصفانه به شمار می‌آید. به‌گفته‌ی این وکیل، اعضای هیئت مدیره به‌دنبال منافع و سود شخصی از این فروش برای خود هستند و مدیران ارشد نیز از مزایا و پاداش قابل‌توجه و فوری برخوردار شده‌اند.

در شکایت واتسون توضیح داده شده است که منافع احتمالی فروش اکتیویژن بلیزارد به‌صورت چشم‌گیری متعلق به هیئت مدیره و گردانندگان ارشد آن خواهد بود و اعضای معمولی این مجموعه و سهام‌داران سود چندانی نخواهند برد. در این شکایت همچنین به یک «چتر طلایی» اشاره شده است که مدیران ارشدی همچون بابی کوتیک، مدیرعامل اکتیویژن بلیزارد، در هنگام قرارگیری در خطر سقوط و برکناری می‌توانند از آن استفاده کنند. باتوجه‌به این اطلاعات به نظر می‌رسد پرونده‌ی سازمان بورس و اوراق بهادار شامل اطلاعات حیاتی است که سهام‌داران قبل از دادن رای موافق به فروش اکتیویژن بلیزارد، باید به آن توجه کنند.

شخصیت‌های مجموعه‌ی اکتیویژن بلیزارد

همچنین در ادامه‌ی دادخواست واتسون آمده است که پرونده‌ای که اکتیویژن بلیزارد در تاریخ ۱۸ فوریه به سازمان بورس فرستاده است، از نظر محتوا ناقص و گمراه‌کننده به شمار می‌آید و قانون مبادلات بورسی را نقض می‌کند. همچنین طبق این دادخواست، اطلاعات بسیار زیادی درباره‌ی تشکیل کمیته موقت فروش اکتیویژن بلیزارد، استخدام افراد پس از انجام این معامله و سایر داده‌های مرتبط از بین اسنادی که هیئت مدیره در اختیار سازمان بورس قرار داده است، حذف شده‌اند.

واتسون از دادگاه کالیفرنیا تقاضا کرده است که به مدیران اکتیویژن بلیزارد دستور دهد تا توضیحات مربوط‌به وکالت‌نامه‌ی اولیه‌ی اکتیویژن بلیزارد را منتشر کند که شامل حقایق بیشتر و بدون گزاره‌های نادرست و دستکاری شده است. باتوجه‌به متن شکایت، در صورت کامل شدن معامله‌ی اکتیویژن بلیزارد با مایکروسافت، واتسون تقاضای دریافت خسارت خواهد کرد.

علاوه‌بر واتسون، یکی دیگر از سهام‌داران اکتیویژن بلیزارد به نام شیوا استین به دلایل مشابهی از این مجموعه و هیئت مدیره‌ی آن شکایت کرده است. طبق این شکایت که در نیویورک به ثبت رسیده، شرکت اکتیویژن بلیزارد در ارائه‌ی محتویات اسناد و وکالت‌نامه‌ی فروش، عملکرد درستی ندارد.

مجسمه World of Warcraft در شرکت بلیزارد

پیش از این سهام‌داران اکتیویژن بلیزارد نیز در یک پرونده‌ی جداگانه که در آگست 2021 تشکیل شد، از مدیران این شرکت به‌دلیل سهل‌انگاری در گزارش‌ فضای نامناسب کاری و تبعیض جنسیتی که درنهایت باعث افت بسیار ارزش سهام این شرکت شد، شکایت کرده بودند. سخنگوی اکتیویژن بلیزارد به‌تازگی گفت که با مفاد این شکایت‌ها مخالف است و به‌زودی دفاعیات خود را به دادگاه‌های مربوطه ارسال خواهد کرد.

همان‌طور که در ماه ژانویه اعلام شد، مایکروسافت قرار است مجموعه‌ی اکتیویژن بلیزارد را به قیمت 95 دلار به ازای هر سهم و با هزینه‌ی کل 68.7 میلیارد دلار خریداری کند که بزرگ‌ترین خرید در تاریخ مایکروسافت به شمار می‌آید. بابی کوتیک، مدیرعامل اکتیویژن بلیزارد با وجود درخواست‌ها برای استعفای او به‌دلیل کوتاهی در ارائه‌ی گزارش‌ها در مورد فضای کاری ناسالم و اتهاماتی در مورد تبعیض جنسیتی، حداقل فعلا همچنان مدیریت مجموعه‌ی مذکور را بر عهده دارد.

نظر شما درباره‌ی ادعاهای جدید مطرح‌شده علیه مدیران اکتیویژن بلیزارد چیست؟ شما می‌توانید دیدگاه‌های خود را با زومجی به اشتراک گذارید.


منبع Polygon
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده